رئیس آزمایشگاه های مرجع کنترل سازمان غذا و دارو گفت: دانشگاه های اصلی کشور تاپایان سال جاری در صورت حمایت های لازم به سیستم های اندازه گیری پیشرفته موسوم به LC/MS مجهز خواهند شد و از این طریق انقلاب بزرگی در رصد باقیمانده سموم محصولات غذایی در کشور اتفاق خواهد افتاد.

انقلاب بزرگی در رصد باقیمانده سموم در کشور اتفاق خواهد افتاد

سلامت نیوز: رئیس آزمایشگاه های مرجع کنترل سازمان غذا و دارو گفت: دانشگاه های اصلی کشور تاپایان سال جاری در صورت حمایت های لازم به سیستم های اندازه گیری پیشرفته موسوم به LC/MS مجهز خواهند شد و از این طریق انقلاب بزرگی در رصد باقیمانده سموم محصولات غذایی در کشور اتفاق خواهد افتاد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا ، بهرام دارایی روز شنبه افزود: در دنیا سه هزار آلاینده رصد می شود و زمان می برد تا کشور ما به این آمار برسد اما همین اقداماتی که هم انجام می دهیم کار بسیار بزرگی است؛ هم اکنون در آزمایشگاه مرجع 500 آلاینده به صورت همزمان اندازه گیری می شود.


به گزارش سازمان غذا و دارو،وی تاکید کرد: تمام آزمایشگاه های کشور را باید به روش های تست سریع و غربالگری مجهز شوند که در این صورت از خرید دستگاه های گران قیمت بی نیاز خواهیم شد.


وی یادآور شد: در موضوع آموزش های بین المللی با سه مرکز مهم اروپایی ارتباط و به آن ها متصل هستیم و از خدمات آن ها در امنیت غذایی استفاده کرده ایم.

**اتصال تمام واحدهای تولید دارو و غذای کشور به سامانه مدیریت اطلاعات آزمایشگاهی
رئیس آزمایشگاه های مرجع کنترل سازمان غذا و دارو گفت: همه واحدهای تولیدی کشور اعم از دارو و غذا به سامانه مدیریت اطلاعات آزمایشگاهی (LIMS) ، متصل می شوند و مراحل آزمون هایی که روی محصول شان صورت می گیرد را می توانند مشاهده کنند و از این طریق کنترل ها و رصد خوبی روی داروها و محصولات غذایی صورت خواهد گرفت.


دارایی افزود: با امکانات موجود و گسترش آنها، سلامت مواد غذایی را در همه وجوه تضمین خواهیم کرد که این تضمین نیاز به آموزش، فناوری و هماهنگی دارد.
به گفته وی، حدود 200 آزمایشگاه فعال و تائید شده در سامانه مدیریت اطلاعات آزمایشگاهی (LIMS) وارد و ثبت شده اند و تمام ایجاد درخواست و پرونده ها از طریق این سامانه ، انجام می شود.


رئیس آزمایشگاه های مرجع کنترل سازمان غذا و دارو اظهار داشت: یکی دیگر از قابلیت های این سیستم این است که تماس کارشناس با ارباب رجوع ، قطع می شود و ورود نمونه به آزمایشگاه ها به صورت محرمانه بوده و کسی اطلاعی از جزئیات نمونه ها نخواهد داشت.
دارایی یادآور شد: در برنامه سلامت غذا تا جایی پیش رفتیم که مرحله اول آن در سال جاری به پایان می رسد و در این زمینه از بسیاری از آزمایشگاه های دانشگاه های علوم پزشکی بازدید کرده ام.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha