زلزله بهانه غبارروبی از آلام انباشته و فراموش شده آنها طی سال‌ها شده است. دردها و محرومیت‌هایشان تازه خانه‌تكانی شده و همه‌‌چیز عریان شده است. یك كولبر خیلی وقت است مرزها را به رویش بسته‌اند. حادثه شلیك امسال به كولبرها آنها را تحت فشار گذاشته است. مرزها هم محدودتر شده‌اند.

خرید و فروش کمک‌های مردمی به زلزله‌زدگان

سلامت نیوز:اینجا همین که عصرها خیلی زود پرده تاریک شب روی شهر کشیده می‌شود، تشویش و اضطراب آینده تازه در ذهن مردم زلزله‌زده جان می‌گیرد.

به گزارش سلامت نیوز، همشهری نوشت: روزهای كوتاه و خاكستری پاییز مزید علت شده‌اند تا هموطنان سرپل‌ذهاب و روستاهایش بیش از هر چیز نیاز به یك آینده امیدبخش داشته باشند. مردها روی سكوی مسجد و مدرسه سالم‌مانده از زلزله یا نزدیك چادرها دور هم گعده می‌گیرند؛ خیلی وقت‌ها هم ردیف به ردیف یكدیگر می‌نشینند و خیره نگاه‌شان وسعت دشت و منزل‌های ویران را می‌كاود.

 

زلزله بهانه غبارروبی از آلام انباشته و فراموش شده آنها طی سال‌ها شده است. دردها و محرومیت‌هایشان تازه خانه‌تكانی شده و همه‌‌چیز عریان شده است. یك كولبر خیلی وقت است مرزها را به رویش بسته‌اند. حادثه شلیك امسال به كولبرها آنها را تحت فشار گذاشته است. مرزها هم محدودتر شده‌اند. خیلی‌هایشان كارگران فصلی هستند. یكی‌شان می‌گوید برای جمع‌آوری زیتون باغات، مسافر گاه و بیگاه شهرهای شمالی كشور ازجمله رودبار است. برخی جان خودشان را برای گردوتكانی در شهرستان‌های دیگر به خطر می‌اندازند؛ البته كه كارگری زمین‌های كشاورزی را هم می‌كنند.

 

كمك‌های اصلی را دریابید

اینجا دیگر كسی بی‌سرپناه نیست. غذا هست. آب و برق هم با كم و زیادش به همه رسیده است. تا كمر چادرها نیز با مهرنوازی مردم و انجام وظایف هلال‌احمر پر از پتو شده‌اند. چادرهای هلال‌احمر به‌وفور به همه نقاط دور و نزدیك كانون زلزله ارسال شده است و در شرایط مناسب و امن برپا شده‌اند. از فراز هلی‌كوپتر گله به گله چادرهای سفید هلال‌احمر در پارچه‌آبادی‌های سرپل‌ذهاب نمود دارند و به چشم می‌آیند. به چادرها برق‌كشی شده؛ هلال‌احمر با ۲۵هزار هیتر برقی و چراغ‌های والور گرمای نسبی را به چادرها بازگردانده است. مردم منطقه هم از ۳اقدام اساسی انجام شده شامل نجات و امداد، اسكان اضطراری در چادرها و توزیع اقلام امدادی رضایت به نسبت بالایی دارند. كمك‌ها اما مثل زلزله بم در سال 82اولویت‌بندی نشده‌اند. موج احساسات مردم باعث شد تا كمك‌های آنان در قالب ارزاق بسیار بالاتر از سقف مورد نیاز به مناطق ارسال شود. كمك‌های نقدی برای مسكن آینده زلزله‌زدگان ضروری‌تر بود.

 

خرید و فروش اقلام در بازار

بسیاری از لباس‌های ارسالی دست‌دوم در مناطق بی‌آب و علف و فضای خالی روستاها دورریز و روی هم تلنبار شده‌اند. یكی از ساكنان چادرها می‌گوید: «بیایید تا هرچقدر تن ماهی خواستید به شما بدهم ولی ما مسكن می‌خواهیم. پول نداریم خانه بسازیم.» اقلام غذایی هم هیچ بعید نیست در بسیاری از انبارها، تاریخ مصرف‌شان سر برسد. خیلی‌هایشان 3هفته پس از زلزله به‌خاطر فراوانی سر از بازار خرید و فروش درآورده‌اند.

 

بسته‌های ماكارونی و سایر اقلام خشك نیز همین وضعیت را دارند. محمدرضا امیریان، مدیرعامل جمعیت هلال‌احمر استان كرمانشاه درباره این نگرانی‌ها گفت: كسبه و بازاریان مناطق زلزله‌زده و خود كرمانشاه ابراز نگرانی می‌كنند كه درصورت تداوم كمك‌های اقلامی و غذایی ورشكست شوند و كل بازار كرمانشاه فلج می‌شود. حجم اقلامی كه مردم به منطقه ارسال كرده‌اند آنقدر زیاد است كه استفاده نشده در بازار خرید و فروش می‌شوند. به‌عنوان مثال تن ماهی ۶ هزار تومانی ۸۰۰ تومان خرید و فروش می‌شود و اگر اقلام دیگر نیز به تعداد زیاد به سیستم توزیع اضافه شود به بازار آسیب می‌زند. به همین علت ستاد مدیریت بحران تصمیم گرفته به‌صورت مدیریت شده اقلام را توزیع كند.

 

مثل بم نشود

امیریان با اشاره به پایان توزیع اقلام غذایی ۷۲ ساعته و یك ماهه در سراسر منطقه زلزله‌زده گفت: تا‌ماه آینده جیره خشك و تغذیه نخواهیم داشت؛ قرار است یك ‌ماه بعد یك بسته غذایی دیگر نیز به زلزله‌زدگان داده شود و این كمك‌ها پایان یابد. امیریان درباره دلایل اتخاذ چنین تصمیمی گفت: ما باید عملا مردم را تشویق كنیم تا به شرایط عادی زندگی برگردند. مغازه‌های ثلاثه و سرپل‌ذهاب به‌تدریج دارند باز می‌شوند تا مثل بم نشود كه تا یك سال همچنان انتظار ارسال اقلام وجود داشت.

 

كمك‌های چهره‌ها چه می‌شود؟

محمدرضا امیریان، مدیرعامل جمعیت هلال‌احمر استان كرمانشاه با اشاره به كمك‌های جمع‌آوری شده از سوی چهره‌هایی مانند علی دایی و صادق زیباكلام گفت: مدیریت كمك‌های مردمی بسیار مهم است و چهره‌ها نیز چون اطلاعی از این موضوع نداشتند و نمی‌دانستند چه‌كار كنند به هلال‌احمر مراجعه می‌كردند و حتی از كمك‌ها و نام هلال‌احمر برای وارد كردن اجناس خریداری شده از خارج كشور استفاده كردند. حتی چندنفری هم نظرشان بر این شد كه این پول را به‌حساب هلال‌احمر بریزند ولی ما منع كردیم؛ چون بی‌اعتمادی ایجاد می‌شد.

 

مردم به آنها اعتماد كردند و ما هم در مدیریت به آنها مشورت و كمك می‌رسانیم. به‌عنوان مثال گفتیم 2روستا را به‌طور كامل بسترسازی كنند و در آنها 80 تا 100 كانكس بگذارند تا یك منطقه نمونه شود و به یادگار برایشان بماند. آینده مشكلات به مسائل بهداشتی اهالی هم گره خورده است. چادرها برپا شده‌اند ولی سرویس‌های بهداشتی و حمام سیار بسیار كم تهیه شده‌اند. این مسئله نگرانی شیوع بیماری‌ها در آینده را ایجاد كرده است. به‌خصوص كه مردم برخی سرویس‌های بهداشتی را نزدیك چادرها و با شرایط بد ساخته‌اند. وزارت بهداشت وظیفه تأمین این بخش از نیازهای مردم را برعهده دارد. آنها اما حتی مشاركتی در تأمین بیمارستان صحرایی هم نداشته‌اند. سپاه ۲مركز و ارتش یك مركز بیمارستانی صحرایی را جای وزارت بهداشتی‌ها ساخته‌اند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha