مشکلات پوستی مخصوصا در صورت، از مواردی هستند که وجود آن‌ها باعث کاهش اعتمادبه‌نفس افراد می­‌شود. این مشکلات ممکن است جای یک آبله یا زخم­‌های باقی‌مانده از یک تصادف باشند. محققان ایرانی کارایی روشی به نام لایه­‌برداری «میکرودرم ابریژن» را در رفع این مشکل بررسی کرده‌اند.

فناوری «میکرودرم ابریژن» برای درمان آسیب­‌های پوستی مفید است؟

سلامت نیوز:مشکلات پوستی مخصوصا در صورت، از مواردی هستند که وجود آن‌ها باعث کاهش اعتمادبه‌نفس افراد می­‌شود. این مشکلات ممکن است جای یک آبله یا زخم­‌های باقی‌مانده از یک تصادف باشند. محققان ایرانی کارایی روشی به نام لایه­‌برداری «میکرودرم ابریژن» را در رفع این مشکل بررسی کرده‌اند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از  ایسنا، لایه‌برداری پوستی شامل برداشتن لایه‌های سطحی پوست به­ منظور بهبود ضایعات جدید یا قدیمی است که با روش‌های دارویی، طبیعی و مکانیکی از دیرباز موردتوجه پزشکان بوده است. «میکرودرم ابریژن» یکی از روش‌­های متداول پیشگیری و درمان ضایعات پوستی است و میکرودرم ابریژن کریستالی و میکرودرم ابریژن الماسی، متداول‌ترین متدهای آن­ هستند. در «میکرودرم ابریژن» متخصص پوست یا جراح پلاستیک لایه‌­های سطحی پوست را توسط ابزارهای ساینده­ خاصی مانند یک دستگاه دوار و تراشنده یا سنباده به‌صورت دورانی و سریع برمی‌دارد.

به دلیل اهمیت این موضوع، پژوهشگران دانشگاه علوم پزشکی ایران، دانشگاه علوم پزشکی تهران و دانشگاه شهید بهشتی با مرور مقالات مختلف اقدام به بررسی میکرودرم ابریژن در مقایسه با سایر روش‌­های نوین در پزشکی کرده‌اند. در این پژوهش، با مرور مقالات متعدد، دو مسئله بهبود و عوارض ایجادشده توسط این روش مورد بررسی قرار گرفته‌اند.

نتایج این مطالعه نشان می‌دهند که استفاده از میکرودرم ابریژن و لیزر برای آکنه­ صورت نمی‌­تواند اثربخشی زیادی داشته باشد، اما در بهبود لکه پوستی مؤثر است.

همچنین بر اساس این نتایج، درمان به کمک میکرودرم ابریژن و لایه‌­بردار «اسید گلیکولیک» نشان می‌دهد که هر دو روش بلافاصله پس از عمل، آسیب قابل‌توجهی را به پوست وارد می­‌کند، اما درجه آسیب میکرودرم ابریژن در مقایسه با لایه‌برداری اسیدگلیکولیک خفیف‌تر است. با این‌حال پوست آسیب‌دیده ظرف 24 ساعت پس از هر دو روش بهبود پیدا می‌کند.

یافته‌های این تحقیق حاکی از آن است که میکرودرم ابریژن در کل، باعث افزایش سطح سرامید یا چربی‌های سطح پوست، درمان لکه پوستی، درمان ترک‌های پوستی، درمان پوست‌­های پیر و چروکیده، بهبود کیفیت پوست و نرم‌شدن آن از طریق ساخت کلاژن و افزایش رنگ گلبول‌­های قرمز پوست می­‌شود.

اما اصغرزاده و همکارانش که اجرای این تحقیق را به عهده داشته‌اند، همچنین در مورد عوارض میکرودرم ابریژن، نیز به نتایج مفیدی دست یافته‌اند. طبق این نتایج، این روش لایه­‌برداری درمجموع یک فرایند غیرتهاجمی است که در استفاده از آن واکنش و عوارض جانبی شدیدی گزارش نشده است.

نتایج مطالعات حاصل از مقایسه میکرودرم ابریژن با سایر فناوری‌ها حاکی از آن است که میکرودرم ابریژن یا عارضه‌ جانبی به همراه نداشته یا اینکه عوارض خفیف‌تری نسبت به سایر فناوری‌ها به همراه دارد و در کنار آن، بهبود مؤثرتری را نیز در پی دارد. بااین‌حال از معایب استفاده از میکرودرم ابریژن به حساسیت بالای این فرایند در برابر نور آفتاب اشاره‌ شده است.

محققان فوق همچنین اظهار داشته‌اند که این روش عموماً برای پوست­های روشن مناسب است و برای افرادی با رنگ پوست تیره‌­تر، ممکن است موجب ایجاد اثر زخم و تغییر رنگ شود.

گفتنی است هر جلسه میکرودرم ابریژن معمولا بین 15 تا 30 دقیقه طول می‌کشد و برای رسیدن به نتایج مطلوب، معمولا 6 تا 12 جلسه با فواصل یک تا دو هفته‌ای لازم است. هزینه‌­های این روش در مقابل سایر روش‌­ها خیلی مناسب است و می­‌تواند موجب صرفه‌جویی در هزینه­‌های درمانی بیمار شود.

نتایج مربوط به این تحقیق در مجله «پوست و زیبایی» دانشگاه علوم پزشکی تهران به چاپ رسیده است.


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha