سرپرست سازمان اورژانس کشور، ضمن ارائه گزارشی از عملکرد اورژانس در مناطق زلزله زده، بر ضرورت داشتن اورژانس شب تاکید کرد.

اورژانس شب نیاز داریم/ شرایط تهران دشوار است

سلامت نیوز:سرپرست سازمان اورژانس کشور، ضمن ارائه گزارشی از عملکرد اورژانس در مناطق زلزله زده، بر ضرورت داشتن اورژانس شب تاکید کرد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از مهر، دکتر پیرحسین کولیوند در نشست خبری امدادرسانی به مناطق زلزله زده غرب کشور، گفت: ما به محض مطلع شدن از زلزله به دلیل اینکه نیروهایمان در مرزهای غربی برای مراسم اربعین مستقر بودند، سریعا به منطقه زلزله زده اعزام شدیم و از دانشگاه های علوم پزشکی نیز درخواست نیرو و فرآورده های خونی کردیم. به طور قطع می توانم بگویم رکوردهای بسیار خوبی را ثبت کردیم.

وی افزود: از زمان وقوع زلزله به مدت کمتر از ۲۰ساعت، ۷هزار و ۳۵۰ مصدوم را زمینی و هوایی اعزام کردیم و با ۲۰۶ پرواز، ۲ هزار و ۱۶۵ مصدوم به صورت هوایی اعزام شد.

سرپرست سازمان اورژانس کشور تصریح کرد: در مدت سه روز ۱۹۳۰ عمل جراحی انجام شد و تمام پیوندهای عضو نیز موفقیت آمیز بوده است. همچنین ۴۴۴ مصدوم را به تهران و ۱۲۵ مصدوم را به همدان اعزام کردیم. از لحاظ دارویی نیز هیچ گونه کمبودی در این مدت احساس نشد.

کولیوند گفت: صبح روز بعد از زلزله بیمارستان ۳۰ تخته در شهر سرپل ذهاب راه اندازی شد و پس از آن در شهرهای ثلاث باباجانی و اسلام آباد نیز بیمارستان صحرایی احداث شد. این بیمارستان ها، بیمارستان هایی بودند که در مرزهای عراق برای مراسم اربعین مستقر شده بودند و به همین دلیل با سرعت زیادی توانستند خود را به مناطق زلزله زده برسانند.

وی افزود: ۸ بیمارستان صحرایی در چهار مرز ایران و عراق احداث شده بود که در آنها تیم های متخصص و فوق تخصص حضور داشتند. تا تاریخ هفتم آذر به ۶۵ هزار نفر در مراکز درمان اورژانس خدمات ارائه دادیم.

سرپرست سازمان اورژانس تصریح کرد: در تمام اعزام ها یک فوتی هم نداشتیم، زیرا قبل از اعزام بیماران را تریاژ می کردیم. خدمات روحی و روانی برای آسیب دیدگان نیز به خوبی انجام شد و به همین سبب تیم هایی را اعزام کردیم که عملکرد موفقیت آمیزی داشتند.

کولیوند افزود: تمام مصدومین در محل حادثه و یا مصدومین اعزامی به شهرهای تهران، کرج و همدان خدمات ویژه دریافت کردند و هیچ کدام از ارائه خدمات ناراضی نبودند.

وی ادامه داد: در شهرهای مرزی متخصصانی در بیمارستان ها مستقر شده بودند که علاوه بر زائران، به ساکنان شهرها نیز خدمات ارائه می دادند، خدمات دندانپزشکی، اورژانس و دیالیز نیز کارآمدی زیادی داشت.

کولیوند تصریح کرد: ۲ هواپیما برای مراسم اربعین آماده باش بودند که در زلزله غرب کشور از آنها استفاده شد و به جابجایی مصدومان پرداختند.

وی در خصوص خرید بالگردهایی که بتوانند در شب پرواز کنند، گفت: نیاز به اورژانس هوایی در شب داریم که این موضوع حمایت مجلس شورای اسلامی را می طلبد تا نه تنها در حوادث طبیعی، بلکه در حوادث جاده ای و ترافیکی نیز به صورت هوایی خدمت رسانی کنیم.

سرپرست اورژانس کشور در خصوص تاسیس اورژانس ریلی گفت: با سازمان مترو، پدافند غیرعامل و شهرداری هماهنگ شده که خطوطی به بیمارستان های اصلی تهران مثل شهدا، امام خمینی (ره) و سینا راه اندازی شود تا بتوانیم از این طریق با سرعت بیشتری مصدومان را جابه جا کنیم.

وی گفت: تهران در شرایط بسیار دشواری قرار دارد. ما نقشه جامع خطرپذیری کشور را تهیه کردیم و برنامه موبایلی آن نیز آماده است تا مردم بتوانند مخاطرات هر شهر را شناسایی کنند.

کولیوند تصریح کرد: کتابی را ویژه سلامت در مراسم اربعین چاپ کردیم و در اختیار زائران قرار دادیم، اما رسانه ملی و شبکه های اجتماعی نیز می توانند در زمینه آموزشی بسیار موثر واقع شوند. ۱۱ ماه دیگر فرصت داریم تا آموزش های خود امدادی، حفظ سلامت و پیشگیری از بیماری ها را برای مراسم سال آینده انجام دهیم.

وی در پایان گفت: تعامل همه دستگاه ها و ارگان ها در حادثه با یکدیگر بسیار خوب و تحسین برانگیز بود. هم سپاه که مظلومانه کار کرد و هم ارتش که خدمات خوبی را ارائه داد.

  

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha