دبیرعلمی اولین گنگره بین المللی بیماری های منتقله ناقلین و تغییرات آب و هوایی با اشاره به اینکه پشه ناقل بیماری زیکا در ایران شناسایی شده است، گفت: تاکنون این بیماری در ایران گزارش نشده است.

پشه ناقل زیکا در ایران شناسایی شد

سلامت نیوز:  دبیرعلمی اولین گنگره بین المللی بیماری های منتقله ناقلین و تغییرات آب و هوایی با اشاره به اینکه پشه ناقل بیماری زیکا در ایران شناسایی شده است، گفت: تاکنون این بیماری در ایران گزارش نشده است.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا، دکتر حسن وطن دوست در حاشیه این کنگره در جمع خبرنگاران، با بیان اینکه پشه ناقل در کشورهای مختلف متفاوت است،افزود: این پشه در کشور ما توسط محققان شناسایی شده است.


زیکا ویروسی است که از طریق نیشه پشه منتقل می شود. این ویروس برای اولین بار در سال 1947 در میمون های رزوس مشاهده شد و پس از آن در انسان در سال 1952 در اوگاندا و جمهوری متحده تانزانیا شناسایی شد. شیوع بیماری ویروس Zika در آفریقا، آمریکا، آسیا و اقیانوسیه ثبت شده است.
وی با اشاره به اینکه رایج ‌ترین علائم ابتلا به این ویروس تب، جوش‌ های خارش‌دار، درد مفاصل، و التهاب چشم‌ است، بیان کرد: این ویروس اثرات نامطلوبی بر روی جنین داشته و سبب تولد کودکان ناقص می شود.
وی ادامه داد: این بیماری معضل جدی در برخی از کشورهای دنیا است و دست اندرکاران نظام سلامت کشور ما هم در حال کنترل این موضوع هستند. مردم هم باید مراقب این بیماری باشند تا مبتلا نشود.
استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران اظهار کرد: برزیل یکی از کشورهایی است که بیماری شیوع فراوانی در آن دارد و این موضوع سبب شده تا ورود گردشگر و توریست به آن کشور کاهش پیدا کند.


پشه ها یک عامل خطرساز مهم برای عفونت ویروس Zika می باشند. پیشگیری و کنترل بیماری زیکا، در گرو کاهش پشه ها و کاهش تماس بین پشه و انسان است. برای کنترل این موضوع، می توانید از مواد دافع حشرات استفاده کنید، لباس آستین دار و ترجیحا رنگ روشن بپوشید، با استفاده از موانع فیزیکی مانند توری، درها و پنجره ها را ببندید، شب ها در زیر پشه بند بخوابید و ظروفی مانند سطل آشغال و گلدان ها که محل رشد و تجمع پشه است را تمیز نگه دارید.

** گزارش بیماری سالک از 17 استان کشور
وطن دوست به اشاره به اینکه بیماری سالک در اکثر استان ها وجود دارد، گفت: تاکنون این بیماری از 17 استان گزارش شده است؛ اصفهان و شیراز از جمله استان های شایع این بیماری هستند.این بیماری در مناطق مرزی ایران و عراق شایع تر است .
دبیر علمی اولین گنگره بین المللی بیماری های منتقله ناقلین و تغییرات آب و هوایی به امکان انتقال طاعون در مناطق غرب ایران اشاره کرد و گفت: امکان انتقال طاعون در غرب ایران به خصوص در استان کردستان وجود دارد اما هنوز بیماری از این منطقه گزارش نشده و دست اندرکاران حوزه بهداشت این بیماری را کنترل کرده اند.
وطن دوست به اهداف برگزاری این همایش اشاره کرد و گفت: بیان آخرین دستاوردهای علمی، انتقال تجربیات و ارایه یافته های علمی از مهمترین اهداف این همایش است.
وی ادامه داد: تغییرات اقلیمی و بیماری های منتقله، حشره شناسی پزشکی و دامپزشکی، حشره شناسی قانونی، آفات شهری، کنترل ناقلین، بیماریهای منتقله توسط بندپایان، سم شناسی و مدیریت تلفیقی ناقلین از جمله محورهای این کنگره است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha