احساس بی عدالتی ، شیفتهای سنگین خارج از استاندارد، اضافه کاری اجباری بدون پرداخت مبلغ، کار اضافی در شیفتها مثل کارهای منشی و ...، اختلاف پرداختهای بسیار زیاد حدود صد برابری ، عدم توجه به خواسته های پرستاران ، عدم موافقت با درخواست مرخصیها، عدم رعایت قوانین و راهنمایی پرستاران جهت شکایت و... که موجود بوده ، در دوره ی اخیر معوقات چندین ماهه و مشکلات معیشتی حاصل از آن و بدتر شدن شرایط کاری در مراکز و حذف عملی بهره وری و تشدید اعمال فشار بر پرستاران ، برنامه های غیر کارشناسی در حوزه ی آموزش پرستاری و ..... همه و همه در کنار نبودن برنامه ی خاصی از طرف معاونت پرستاری و عدم اعلام نظر و موضع شفاف توسط این معاونت که در واقع نمایانگر مواضع و سیاستهای وزارت بهداشت در حوزه ی پرستاری است عامل تشدید نارضایتیها در جامعه ی پرستاری از دانشجو تا پرستاران بالین و ... شده است .

معاون پرستاری تابع محض سیاستهای گذشته معاون پیشین است/هیچ اقدام عملی برای کاهش مشکلات پرستاری انجام نشده

سلامت نیوز-*محمود عمیدی:با توجه به تغییر در معاونت پرستاری و تغییراتی در ادبیات وزیر بهداشت و رفتار ایشان با مسئولان سازمان نظام پرستاری و نظر به تاکیدات موکد وزیر بهداشت بر  ایجاد تعامل بین معاونت پرستاری و نظام پرستاری و  اخذ تصمیمات مشارکتی حوزه ی پرستاری توسط این دو نهاد ، علیرغم شعارهای قشنگ معاونت پرستاری و تشکیل کارگروهها و شورای سیاست گذاری و  ........ هیچ گونه تغییری در سیاستهای معاونت پرستاری در مورد پرستاری ایجاد نشده و فقط یک نفر در ظاهر جابجا گردیده و در باطن هنوز هم همان افراد قبلی  سیاستها  را می چیند.

به گزارش سلامت نیوز در نهایت بدنه ی پرستاری هم از اجرای حتی بخشی از مطالباتش در این معاونت ناامید شده و در حال حاضر اعتراضات گسترده ای در اقصی نقاط  کشور در حال شکل گیری است و اگر اقدامی عاجل انجام نشود بی شک بسیار گسترده تر از اعتراضات سالهای پیش خواهد بود.

متاسفانه احساس بی عدالتی ، شیفتهای سنگین خارج از استاندارد، اضافه کاری اجباری  بدون پرداخت مبلغ، کار اضافی در شیفتها مثل کارهای منشی و ...، اختلاف پرداختهای بسیار زیاد حدود صد برابری ، عدم توجه به خواسته های پرستاران ، عدم موافقت با درخواست مرخصیها، عدم رعایت قوانین و راهنمایی پرستاران جهت شکایت و... که موجود بوده ، در دوره ی اخیر معوقات چندین ماهه و مشکلات معیشتی حاصل از آن  و بدتر شدن شرایط کاری در مراکز و حذف عملی بهره وری و تشدید اعمال فشار بر پرستاران ، برنامه های غیر کارشناسی در حوزه ی آموزش پرستاری و ..... همه و همه در کنار نبودن برنامه ی خاصی از طرف معاونت پرستاری و عدم اعلام نظر و موضع شفاف توسط این معاونت که در واقع نمایانگر مواضع و سیاستهای وزارت بهداشت در حوزه ی  پرستاری است عامل تشدید نارضایتیها در جامعه ی پرستاری از دانشجو تا پرستاران بالین و ... شده است .

 

بنظر میرسد امید پرستاران به معاونت جدید و  تغییر رویه ی وزارت بهداشت در حوزه ی پرستاری خیلی زود ناامید شد ، گر چه علائم صادره از معاون جدید با انتخاب مدیران ارشد معاونت و مشاوران کاملا مشخص بود که بر همان پاشنه ی سابق خواهد چرخید ولی باز پرستاران امیدوارانه به صحبتهای قشنگ معاون پرستاری گوش فرا می دادند و  متاسفانه هیچ اقدام عملی از سوی این معاونت در راستای کاهش مشکلات پرستاری انجام نشده است .

خواسته های پرستاران اولا اجرای صحیح قانون بهره وری و اعمال درست آن ، اصلاح قاصدک و جداشدن اضافه کاری از کارانه  و پرداخت به روز اضافه کاری ، تعیین تکلیف  تبدیل وضعیت استخدامی پرستارانی که سالهای طولانی است  به صورت تبصره و ... کار می کنند ، تعیین تکلیف نهایی و ابلاغ نهایی کمک پرستاری ، تعیین تکلیف صلاحیت حرفه ای و واگذاری صدور آن مثل تمام مشاغل و حرفه ها به سازمان صنفی ( نظام پرستاری )  که گر چه برای خود پرستاران آورده ای ندارد ولی نهایتا می تواند منجر به  حذف سوء استفاده های بسیاری از اسم و اعتبار پرستاری در حوزه های مختلف مراقبتی گردد ،  بوده است .

 تمام تلاشهای حوزه ی معاونت پرستاری در چند وقت اخیر  به لاپوشانی و توجیه اقدامات معاونت پیشین صرف شده و عملا هیچ نیرویی برای حل و فصل تورژانسهای پرستاری و رسیدگی به وضعیت احیا- نیاز پرستاری و پرستاران نداشته است.

وزارت بهداشت باید متوجه باشد که دیری نمی گذرد که ممکن است متعاقب ین سیاست های غلط  تعداد بسیاری از پرستاران شغل خود را ترک  می کنند و بحرانی بزرگ جز مسایل مالی و ... دامنگیر وزارت می شود .

افزایش روز افزون فشار کاری ، افزایش روز افزون فاصله ی طبقاتی کارد درمان ، افزایش روز افزون برخوردهای نامناسب و افزایش روز افزون قوانینی که دور زده شده و می شوند بدون شک می تواند منجر به خروج یک باره ی تعداد زیادی از همکاران حوزه ی پرستاری از کار گشته  و عملا درمان را تعطیل کند .

این نوشته مانند تمام نوشته های پیشین یک هشدار است تا مسئولان ذی -ربط و ذی صلاح و بویژه وزیر محترم بهداشت  اقدامی عاجل در حوزه ی  پرستاری انجام دهند.

هر چه راجع به کمک پرستاری  راجع به قاصدک ، راجع به  معایب طرح تحول نظام سلامت ، پرستاری بیمارستانی و ..... گفتیم و نوشتیم ما را دشمن معرفی کردند و این دشمن انگاری به نادیده گرفته شدن آنچه که بعدها دقیقا طبق پیش گویی رخ داد  و اگر به صحبتهای دلسوزانه ی  ما به عنوان حرفهای یک دوست گوش فرا می دادند، می توانست راهگشای بسیاری از معضلات باشد .

این بار هم این سخنان را از سر همان دوستی و دلسوزی و احساس مسئولیت  می نویسیم باشد که این بار مورد توجه قرار بگیرد و بعد از رخ دادن نگوییم ما گفتیم و نگویند اگر .....

*عضو شورای مرکزی خانه پرستار

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha