فیلیپین پس از آنکه بیش از 730 هزار کودک با نخستین واکسن تجاری دنگی واکسینه شدند، اکنون با بزرگترین چالش حوزه سلامت روبه روست، زیرا این واکسن 730 هزار کودک را در معرض خطر قرار داده و به دلیل عوارض به جای مانده از آن، استفاده از این واکسن در این کشور قطع شده است.

واکسن فرانسوی تب دنگی 730 هزار کودک فیلیپینی را در معرض خطر قرار داده است

سلامت نیوز: فیلیپین پس از آنکه بیش از 730 هزار کودک با نخستین واکسن تجاری دنگی واکسینه شدند، اکنون با بزرگترین چالش حوزه سلامت روبه روست، زیرا این واکسن 730 هزار کودک را در معرض خطر قرار داده و به دلیل عوارض به جای مانده از آن، استفاده از این واکسن در این کشور قطع شده است.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا ، این درحالی است که سانوفی شرکت داروسازی فرانسوی و سازنده این واکسن اعلام کرده که تاکنون گزارشی مبنی بر مرگ منتج از این برنامه ارائه نشده است.


به گزارش ز روزنامه فیل استارروبی دیزون مدیر پزشکی در پاستور سانوفی فیلیپین بیان کرد: تا جایی که می دانیم و در جریان اطلاعات قرار گرفته ایم، تاکنون گزارش مرگی که مرتبط با این واکسن باشد وجود ندارد.
وی افزود: البته، اطمینان داشته باشید، نظارت در حال انجام است و ما با همکاری وزارت بهداشت در تلاش برای کسب اطمینان از حفظ شرایط موجود هستیم.
بر اساس این گزارش، هفته گذشته وزارت بهداشت فیلیپین استفاده از واکسن دنگاواکسیا پس از اینکه سانوفی اعلام کرد که با توجه به اینکه استفاده از این واکسن می تواند باعث بدتر شدن بیماری در افرادی باشد که پیشتر با آن مواجه نشده اند را متوقف کرد.
بیش از 730 هزار نوجوان فیلیپینی بالای 9 سال این یک دوره از این واکسن را به عنوان بخشی از برنامه مقابله با بیماری دنگی گذرانده اند که هزینه آن حدود 70 میلیون دلار گزارش شده است.
هاری روک یک سخنگوی دولت فیلیپین اعلام کرده است که دولت کسانی که این برنامه را اجرا کرده و بر اثر آن جان هزاران نفر را در خطر قرار داده اند مسئول می داند و با آنها برخورد می کند.
دنگی از جمله بیماری های استوایی است که سالانه حدود 20 هزار نفر را به کام مرگ می کشاند و باعث آلودگی صدها میلیون نفر دیگر می شود.
این واکسن دنگی سال گذشته علاوه بر فیلیپین در مکزیک، برزیل، السالوادور، کاستاریکا، پاراگوئه، گواتمالا، پرو، اندونزی، سنگاپور و تایلند مورد تایید واقع شده بود.
در حالی که این واکسن نخستین نوع واکسن مورد تصویب برای دنگی است، محققان تشخیص داده اند که این واکسن عملکرد مطلوبی نداشته و در مقابل چهار نوع مختلف ویروس در آزمایش های کلینیکی کارآیی ندارد.
تجزیه و تحلیل یک دوره 6 ساله از داده های کلینیکی نشان می دهد که این واکسن که کارآیی آن تنها در افرادی موثر است که پیشتر نیز آلودگی به دنگی داشته اند. اما در افرادی که پیشتر آلودگی نداشته اند پس از تزریق این واکسن ممکن است بعد از آلودگی به ویروس دنگی بیماری های جدی تر دیگری نیز بروز یابند.
دنگی نه تنها در مالزی بلکه در بیش از 100 کشور جهان رواج دارد و در واقع نه تنها یک معضل اساسی برای این کشورها بلکه با توجه به حضور میلیون ها گردشگر در این منطقه از آسیا به عنوان یک مشکل جهانی مطرح است.
کارشناسان وزارت بهداشت مالزی ، سنگاپور و فیلیپین با ارائه گزارش هایی مبنی براینکه آمار مبتلایان به تب دنگی در آنها بسیار بالاست پیشتر برآورد کردند که ریشه کنی این بیماری در آینده نزدیک غیرممکن است زیرا آمار ابتلا به دنگی و شیوع آن درپنج دهه اخیر بیانگر افزایش 30 برابری مبتلایان بوده است.
تب دنگی یا استخوان شکن ناشی از یک خانواده ویروس ها است که توسط پشه هایی موسوم به آئدس منتقل می شود و موجب علائمی همچون تب ، سردرد، خارش و درد شدید عضلات و مفاصل می شود. در موارد جدی نیز خونریزی داخلی، آسیب اندام و مرگ اتفاق می افتد.


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha