بنا به گفته مدیركل محیط زیست استان كرمان از تابستان امسال با دستور مقام قضایی احداث آن متوقف شده است. اما زمزمه‌های آغاز كار دوباره شركت احداث‌كننده این جاده موجب شد تا فعالان زیست‌محیطی شهرستان‌های بم و جیرفت همایش حمایت از خرس‌سیاه آسیایی را برگزار كنند.

اعتراض به جاده‌سازی در زیستگاه خرس‌سیاه آسیایی

سلامت نیوز: بیش از ٥٠٠ كوهنورد و فعال محیط‌زیست از سراسر كشور در اعتراض به احداث جاده روستایی در حریم «پناهگاه حیات وحش زریاب» در منطقه دهبكری شهرستان بم همایش برگزار كردند.


به گزارش سلامت نیوز، اعتماد نوشت: پناهگاه حیات‌وحش زریاب در منطقه دهبكری شهرستان بم و مرز منطقه مسكونی جیرفت قرار دارد. پیش از این و در سال ١٣٨٧ تصاویری منتشر شد كه از وجود خرس‌سیاه آسیایی در این منطقه حكایت داشت. اهمیت خرس‌سیاه آسیایی كه گونه‌ای در آستانه انقراض به شمار می‌رود در این منطقه موجب شد تا در سال ٨٩ منطقه دهبكری به عنوان «پناهگاه حیات وحش زریاب» ثبت شود. حالا اما اداره كل راه و شهرسازی جنوب استان كرمان قصد دارد برای دسترسی شماری از خانوارهای روستایی این منطقه جاده‌ای جدید احداث كند. جاده‌ای كه بنا بر تخمین‌ها نزدیك به ٢٠ كیلومتر طول خواهد داشت و حدود دو كیلومتر از آن تاكنون احداث شده است.

بنا به گفته مدیركل محیط زیست استان كرمان از تابستان امسال با دستور مقام قضایی احداث آن متوقف شده است. اما زمزمه‌های آغاز كار دوباره شركت احداث‌كننده این جاده موجب شد تا فعالان زیست‌محیطی شهرستان‌های بم و جیرفت همایش حمایت از خرس‌سیاه آسیایی را برگزار كنند. در این همایش كه از چهارشنبه گذشته تا دیروز جمعه برگزار شد بیش از ٥٠٠ كوهنورد و فعال محیط‌زیست برای اعتراض به احداث این جاده در حریم زیستگاه خرس‌سیاه آسیایی تجمع و كوه‌پیمایی كردند. اكبر نادری یكی از كوهنوردانی كه در این همایش شركت كرده در این باره به «اعتماد» گفت: «پوشش گیاهی این منطقه پر از درختان بنه (پسته وحشی) است كه طی سالیان رشد كرده‌اند و متاسفانه بر اثر ساخت جاده نزدیك بیش از دو هزار درخت «بنه» تاكنون قطع شده است و با ادامه روند ساخت جاده بخش قابل توجهی از پوشش گیاهی منطقه از بین می‌رود.» درباره اهداف و چرایی احداث این جاده با مختصات فنی موجود هم حرف و حدیث فراوان است. یكی از فعالان محیط زیست شهرستان بم كه تمایلی به انتشار نامش ندارد مدعی است كه بررسی‌های او و سایر فعالان محیط زیست نشان می‌دهد كه این جاده با هدف دست درازی به منابع طبیعی و ایجاد ارزش‌افزوده برای زمین‌های روستایی احداث می‌شود و در حال حاضر ساكنان این روستاها به ٣٠ خانوار هم نمی‌رسند.»


محیط زیست مجوز نداده


مدیركل حفاظت محیط زیست استان كرمان هم این شایبه را رد نمی‌كند. رضا جزینی‌زاده به «اعتماد» می‌گوید: «من واقعا نمی‌دانم برای احداث این جاده چه اهدافی دنبال می‌شود كه در بالاترین منطقه حفاظتی بدون مجوز محیط زیست اقدام به ساخت جاده كرده‌اند.»
به گفته جزینی‌زاده اردیبهشت ماه امسال ساخت این جاده آغاز شده اما با طرح شكایت از سوی اداره كل محیط زیست استان كرمان و به دستور مقام قضایی، این طرح متوقف شده است. جزینی‌زاده كه قریب به دو ماه است به عنوان مدیركل حفاظت محیط زیست استان كرمان منصوب شده، می‌گوید كه در دوره مدیریت قبلی و فعلی از سوی اداره كل راه و شهرسازی جنوب استان برای دریافت مجوز ساخت جاده اقدام نشده است. مدیركل حفاظت محیط زیست استان كرمان كه در جمع معترضان هم حاضر شده و سخنرانی هم كرده است، می‌گوید كه برای او رهنمودهای رهبری انقلاب و سیاست‌های زیست‌محیطی دولت تدبیر و امید فصل‌الخطاب است: «وقتی رهبری به صراحت فرموده‌اند كه ما باید برای اجرای طرح‌هایی كه به بهانه ساخت جاده، هتل و حتی مدرسه علمیه اجرا می‌شوند و موجب تخریب محیط زیست یا كوه خواری و جنگل‌خواری می‌شود هوشیار باشیم.» جزینی‌زاده در عین حال برای حل این مشكل به برگزیدن یك راه حال میانه معتقد است: «ما ضد توسعه نیستیم اما توسعه باید متوازن باشد. همین مشكل را هم می‌شود حل كرد. مثلا شاید بتوان اجازه داد با رعایت الزامات زیست‌محیطی جاده قدیم دسترسی این روستاها بهسازی شود اما جاده جدید باعث تخریب گسترده منطقه  می‌شود.»


معترضان بیانیه دادند


كوهنوردان و فعالان محیط زیست شركت‌كننده در همایش حمایت از زیستگاه خرس سیاه آسیایی در پایان گردهمایی‌شان یك بیانیه هم صادر كرده‌اند. در بخشی از این بیانیه خطاب به مسوولان استان كرمان آمده است: «لازم است كارگروهی مركب از نماینده قوه قضاییه، اداره كل بازرسی استان و حضور دو نماینده از سازمان‌های مردم نهاد تشكیل و رسیدگی به امور یاد شده را پیگیری نماید.» آنها همین طور نوشته‌اند: «با عنایت به اینكه كلیه آبادی‌های منطقه از جمله تیتون، زریا، شرابی، پایتم، دیوند، گویگون، انارون و دوجنگان كه اهالی محترم و متمدن آن به همراه شوراهای اسلامی خود در این همایش حضور فعالی داشته‌اند و از سال‌ها پیش دارای راه دسترسی بوده‌اند، انگیزه تخریب طبیعت و احداث جاده از مبدا گاوكان گوران چه بوده است؟.
با توجه به اهمیت زیستگاه خرس سیاه و جنگل دهبكری- مسكون و احتمال دخل و تصرف در این جنگل از سوی بانیان احداث جاده، از سازمان‌های حفظ محیط زیست، منابع طبیعی و اداره كل بازرسی استان انتظار داریم كه هرچه زودتر نسبت به مستندسازی نقاط مختلف، آبشخورها و چشمه‌سارها اقدام كند تا جلوی آسیب‌ها از این ناحیه به جنگل گرفته و زمینه‌های ویلاسازی و هرگونه ساخت و ساز دیگر در آینده گرفته شود.»

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha