رییس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور تاکید کرد: دانش آموزان استثنایی نباید در محیط گلخانه ای آموزش ببینند و این دانش آموزان باید در کنار دانش آموزان عادی درس بخوانند.

دانش آموزان استثنایی باید در کنار افراد عادی درس بخوانند

سلامت نیوز:رییس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور تاکید کرد: دانش آموزان استثنایی نباید در محیط گلخانه ای آموزش ببینند و این دانش آموزان باید در کنار دانش آموزان عادی درس بخوانند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا، مجید قدمی روز شنبه در سومین همایش بین‌المللی اوتیسم خاطرنشان کرد: رویکرد سازمان آموزش وپرورش استثنایی رویکرد عادی‌سازی است و در صدد هستیم تا حد امکان این دانش‌آموزان در کنار سایر دانش آموزان عادی درس بخوانند زیرا دانش‌آموزان امروز باید بتوانند در آینده و هنگامی که به جامعه وارد می شوند با دیگران تعامل خوبی داشته باشند اما این تعامل مبتنی بر مهارت است.
وی ادامه داد: این مهارت باید در مدرسه آموزش داده شود، البته این آموزش نباید در یک فضای خاص و گلخانه‌ای انجام شود بلکه باید دانش آموز استثنایی را در فضایی عادی آموزش داد.


قدمی افزود : خط قرمز در این رویکرد آنجایی است که یک کودک دارای اختلال یا ویژگی‌های خاص نتواند آموزش عادی ببیند و شرایط آموزش عادی را نداشته باشد.
به گفته وی ، آموزش پرورش 137 هزار دانش آموز استثنایی دارد که 2 هزار تن از این شمار ، مبتلا به اختلال اوتیسم هستند.
وی اظهار کرد: از نظر اعتباری برای دانش‌آموزان دارای ویژگی‌های خاص ، چهار برابر دانش‌آموزان عادی هزینه می‌شود.
قدمی خاطرنشان کرد: در حال حاضر 62 هزار دانش‌آموز دارای ویژگی‌های خاص در راستای طرح تلفیق در مدارس عادی درس می‌خوانند و حدود 75 هزار تن از دانش‌آموزان استثنایی نیز در مدارس استثنایی تحت آموزش قرار دارند.
وی در بخش دیگری از سخنانش گفت:خوشبختانه طی چهار سال گذشته در حوزه آموزش و پرورش استثنایی طبق استانداردها به خوبی پیش رفته‌ایم به طوری که امسال 350 دانش آموز آموزش و پرورش استثنایی بدون سهمیه در کنکور قبول شده‌اند.


**شناسایی 200تا 250 مبتلا به اوتیسم در سال
وی با اشاره به برخی مشکلات در حوزه اختلال اوتیسم یا اختلالات چند معلولیتی در کشور گفت: در حوزه‌هایی مانند اوتیسم یا اختلالات چند معلولیتی بضاعت علمی در کشور کافی نیست.
قدمی با بیان اینکه سالانه در کشور بین 200 تا 250 نفر از مبتلایان به اختلال اوتیسم شناسایی می شوند، گفت: باید اهمیت آموزش پس از مدرسه را به والدین این دانش آموزان گوشزد کرد.
قدمی اضافه کرد: باید به اولیای این کودکان آموزش دهیم تا ادامه برنامه‌های مدرسه را در خانه برای این کودکان انجام دهند و در این صورت است که اثرگذاری مطلوب را در کودکان اوتیسم خواهیم دید.
رییس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور همچنین گفت: در عین حال باید بپذیریم در حوزه‌هایی مانند اوتیسم و اختلالات چند معلولیتی باید ارتباط خود را با کشورهای موفق در این حوزه افزایش دهیم.
اوتیسم یک اختلال پیچیده نوروبیولوژیک است که معمولا تا پایان عمر یک فرد طول می کشد.اوتیسم در تمام گروه های گروه های نژادی ، قومی و اجتماعی رخ می دهد و احتمال ابتلای پسران چهار برابر بیشتر از دختران است.
توانایی مبتلایان به این بیماری در برقراری ارتباط با دیگران ضعیف است .همچنین این مبتلایان رفتارهای تکراری نیز زیاد انجام می دهند.
سومین همایش بین المللی اتیسم 18 و 19 آذر ماه به همت بنیاد بیماری های خاص، وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی، سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور، وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی ، سازمان نظام مشاوره و روانشناسی ، سازمان بهزیستی کشور در باشگاه متعلق به نهاد ریاست جمهوری واقع در خیابان فیاضی حال برگزاری است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha