عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس اقدامات موثر درحل مشکلات پرستاران را تشریح و برضرورت افزایش جذب نیروی پرستار درمراکز درمانی تاکید کرد.

ارزش‌گذاری خدمات پرستاری در منزل کلید حمایت از پرستاران

سلامت نیوز:عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس اقدامات موثر درحل مشکلات پرستاران را تشریح و برضرورت افزایش جذب نیروی پرستار درمراکز درمانی تاکید کرد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس، محمدنعیم امینی فرد عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس درخصوص اظهارات وزیربهداشت، درمان و آموزش پزشکی مبنی بر کمبود 100 هزار نیروی پرستار درکشور، گفت:‌ درکشور درخصوص پرستاران بامشکل و پدیده ای مواجه هستیم، یکی از مشکلات بارز برای این افراد وجود تعداد بسیار زیاد فارغ التحصیل پرستاری و کمبود نیروهای پرستار در مراکز درمانی است؛ بنابراین مجوزهای لازم برای به کارگیری آنها باید صادر شود.

نماینده مردم ایرانشهر در مجلس شورای اسلامی، با اشاره به اینکه مجوزهای سازمان اداری و استخدامی برای جذب پرستاران در مقایسه با سایر دستگاه ها قابل قبول تر است، افزود:‌ اما با توجه به حساسیت کاری برای فعالیت پرستاران به نظرباید تا حدودی درجذب پرستاران نگاه وی‍‍ژه تری داشت؛ ضمن اینکه دردولت یازدهم 21 هزار تخت بیمارستانی به مراکز درمانی اضافه شده است، بنابراین این تخت ها نیازبه نیروی پزشک، پرستار وپیراپزشک دارد.

وی با بیان اینکه اکثر خدمات دریافت شده از سوی پزشکان ازطریق خدمات طرح و خرید خدمت است، تصریح کرد:‌اما درمورد پرستاران با توجه به اینکه این افراد به نقاط محروم اعزام می شوند، باید یک ردیف استخدامی ویژه برای این افراد در نظرگرفت، اما مسئله بعدی سختی کارپرستاران بوده و این موضوع سبب شده شیفت های چندین باردرطول روز داشته باشند.

امینی فرد با اشاره به اینکه قانونی حدود 6 سال پیش درحوزه سلامت تصویب شده است، گفت:‌ این قانون با هدف افزایش کیفیت خدمات درهمه بخش ها به ویژه حوزه پرستاری تصویب شده است، دراین قانون تاکید شده میزان ساعت کاری ازیک حد مشخصی به هیچ عنوان نباید بیشتر شود؛ بنابراین مجموعه این قانون ، افزایش تخت های بیمارستانی و بازنشسته شدن هرساله تعدادی از پرستاران شرایطی را به وجود آورده که کمبود پرستاران را بیش از گذشته پررنگ کرده است.

این نماینده مردم درمجلس دهم، با بیان اینکه صدورمجوزهای لازم برای تخت های بیمارستانی جدید التاسیس یکی از راهکارهای رفع کمبود پرستار است، افزود:‌ هنوز لایحه سال آینده به مجلس ارایه نشده است، اما باید به این نکته توجه کرد که بودجه های جاری کشور حدمشخصی دارد؛ بنابراین باید ازروش های دیگری برای به کارگیری پرستاران استفاده کرد، به عنوان مثال ارزش گذاری خدمات پرستاری درمنزل یکی از راهکارهای موجود است.

وی با بیان اینکه بسیاری از خدمات پرستاری نیازمند حضور دربیمارستان نیست، تصریح کرد:‌ اشغال تخت دراین شرایط افزایش پیدا کرده و خدمات پرستاری در بیمارستان نیز بسیار گران است، بنابراین باید برای خدماتی که درخارج از بیمارستان قابل ارایه است، تعرفه گذاری کرده و از افزایش و ترافیک خدمات پرستاری دربیمارستان جلوگیری کرد؛ همچنین می توان با خرید خدمات از تعاونی های پرستاری به این قشر نیز کمک کرد.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس، با تاکید براینکه پدیده بالاسری و همراه بیماریکی از مشکلات حال حاضر حوزه سلامت است، به خانه ملت گفت:‌ تراکم و تزاحم شدیدی دربیمارستان ها ازاین منظر حاصل شده است، ضمن اینکه پسندیده نیست خدمات پرستاری توسط همراهی که هیچ سنخیتی با خدمات پزشکی ندارد، ارایه شود، اخیرا وزارت بهداشت طرح کمک بهیاری و یا کمک پرستاری را تدوین کرده که می تواند  جایگزینی برای همراه بیمار باشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha