در روزگاری كه حتی دادستان تهران نیز به موضوع امنیتی شدن آب در برخی حوزه‌های کشور اعتراف می‌كند، شاهد صدور مجوز از سوی سازمان حفاظت محیط زیست برای پروژه انتقال آب به‌نام «ونك» هستیم. مجوزی كه با اعتراض گسترده استادان، كارشناسان و فعالان محیط زیست كشور مواجه شده و برای نخستین بار نیز حتی صدای نمایندگان مجلس را درآورده است.

مجوز انتقال آب از سرشاخه های کارون به کرمان؛ مرگ كارون با «ونك»

سلامت نیوز: در روزگاری كه حتی دادستان تهران نیز به موضوع امنیتی شدن آب در برخی حوزه‌های کشور اعتراف می‌كند، شاهد صدور مجوز از سوی سازمان حفاظت محیط زیست برای پروژه انتقال آب به‌نام «ونك» هستیم. مجوزی كه با اعتراض گسترده استادان، كارشناسان و فعالان محیط زیست كشور مواجه شده و برای نخستین بار نیز حتی صدای نمایندگان مجلس را درآورده است.

به گزارش سلامت نیوز، روزنامه قانون نوشت: به بهانه توسعه كشاورزی، چشم‌ها را بسته‌ ‌اند و اجازه احداث 72 سد صادر شد، فلات مركزی تهران تشنه است و عطشی تمام‌نشدنی برای بلعیدن آب سرشاخه‌های كارون دارد، طرح‌های انتقال آب زمانی مصوب شد كه آورده رودخانه كارون درحدود 40 درصد بیش از امروز بوده است، قرار نیست پروژه‌های انتقال آب دست از سر همین اندك منابع آبی كارون بردارد اما این‌بار نوبت به «ونك» است.هنگامی‌كه رییس سازمان بیان می‌كند نباید كشور معطل محیط زیست شود، به پروسه محیط زیست هراسی دامن می‌زند

 درگذشته حجم آب، در رودخانه كارون، 20 میلیارد مترمکعب بوده اما در سال‌های اخیر به 14 میلیارد مترمکعب کاهش پیدا کرده است.


پروژه‌های انتقال آب در كشور از سرشاخه‌های كارون بزرگ در حالی با نام آب شرب اجرا می‌شوند كه به‌كام صنایع و كشاورزی هستند. مسئولان از یك سوی، مردم را به صرفه‌جویی در مصرف آب دعوت می‌كنند و از سوی دیگر با فریبكاری و تحت فشار لابی‌های سیاسی، تیشه به ریشه منابع آبی كشور می‌زنند.

دادستان نیز از امنیتی شدن آب می‌گوید

در روزگاری كه حتی دادستان تهران نیز به موضوع امنیتی شدن آب در برخی حوزه‌های کشور اعتراف می‌كند، شاهد صدور مجوز از سوی سازمان حفاظت محیط زیست برای پروژه انتقال آب به‌نام «ونك» هستیم. مجوزی كه با اعتراض گسترده استادان، كارشناسان و فعالان محیط زیست كشور مواجه شده و برای نخستین بار نیز حتی صدای نمایندگان مجلس را درآورده است. مجوزی كه ماهیت كلی سازمان را زیر سوال می‌برد و این پرسش مطرح می‌شود كه آیا رییس پردیسان اطلاع دارد بر كدام صندلی تكیه زده است؟

بحران آب وارد مقوله امنیتی شده و برای آن در كمیسیون امنیت ملی كشور، كمیته ویژه‌ای تشكیل شده است. پس از این بود كه برخی از مسئولان بحران آب را جدی گرفته و چشم‌های خود را روی واقعیت باز كرده‌اند.

جعفری‌دولت‌آبادی به‌تازگی درباره بحران آب گفته است:« کمبود آب موجب درگیری‌هایی در برخی استان‌های كشور شده است. اختلافات دو استان اصفهان و چهارمحال‌و‌بختیاری در رابطه با آب زاینده‌رود و حادثه شهر استانک جغتای درپی عملیات حفر چاه آب شرب در اراضی روستا رخ داده است. به منظور حل مشکل آب شرب تعدادی از روستاهای پایین دست، اهالی شهرستانک در اعتراض به عملیات حفر چاه، به ماموران انتظامی و وسایل نقلیه آن‌ها شدند که متاسفانه این حادثه منجر به فوت یک نفر شد».

عطش سیری‌ناپذیر فلات مركزی

فلات مركزی تهران تشنه است و عطشی تمام‌نشدنی برای بلعیدن آب سرشاخه‌های كارون دارد. هرچه خواسته در این سال‌ها به او آب داده‌اند؛ یك روز كوهرنگ 2 و روز دیگر كوهرنگ 3 و چندین پروژه دیگر. براساس آمار درگذشته حجم آب در رودخانه كارون 20 میلیارد مترمکعب بوده است اما در سال‌های اخیر به 14 میلیارد مترمکعب کاهش پیدا کرده است.

امیدهای از دست رفته

گویا قرار نیست پروژه‌های انتقال آب، دست از سر همین اندك منابع آبی كارون بردارد اما این‌بار نوبت به «ونك» است. پروژه‌ای كه در استان چهارمحال‌و بختیاری با هدف انتقال آب از این استان به شهر رفسنجان در كرمان تعریف شده است. تمامی امید دوستداران و دلسوزان محیط زیست كشور به مخالفت سازمان محیط زیست كشور با این پروژه بود؛ امیدی كه این روزها ناامید شده است.

انتقال آب به‌بهای نابودی خوزستان

انتقال آب به فلات مركزی، سریال تكراری وزارت نیرو برای تامین آب در این منطقه است. در چند دهه اخیر فلات مركزی توسعه‌ای اشتباه در بخش‌های كشاورزی و صنایع داشته‌ و توهم آب را در این منطقه به‌وجود آورده است. تمامی این پروژه‌ها به نابودی كارون بزرگ و در نهایت نابودی خوزستان ختم می‌شود.

براساس آمار منتشرشده دولت در خوزستان، پهناهای آبی خوزستان به یك‌سوم رسیده است؛ در حال حاضر كانون تولید گرد و غبار تنها تالاب‌های خشك‌شده نیستند. در حدود دو میلیون هكتار از اراضی كشاورزی كه به دلیل كاهش منابع آبی بایر شده‌اند، تبدیل به كانون تولید گرد و غبار شده‌اند.ازیك سو، بارگذاری‌های غلط در فلات مركزی به‌بهانه صنعت یا كشاورزی و از‌ سوی دیگر احداث چندین سد روی كارون، تیشه به ریشه منابع آبی ایران زده است.

هنگامی‌كه پروژه‌های سدسازی و انتقال آب از سرشاخه‌های كارون اجرا می‌شد، هیچ‌گاه مسئولان تصور نمی‌كردند اجرای این پروژه‌‌ها از خوزستان، بهشت ایران‌زمین جهنمی بسازد كه زندگی در آن برای ساكنانش غیرممكن باشد.

داستان پروژه انتقال آب «ونك»

سازمان حفاظت محیط‌زیست با انتقال آب سرشاخه‌های کارون در استان چهار‌محال‌و‌بختیاری و سد ونک به دشت رفسنجان، واقع در کرمان موافقت کرده است. این پروژه برای تقویت کشاورزی در منطقه رفسنجان به طول ٦٣٧ اجرا می‌شود. شنیده‌ها حاكی از آن است كه شرکت مهاب قدس به‌عنوان مشاور این پروژه انتخاب شده است.

محیط زیست‌هراسی در سازمان

محمد درویش، كارشناس محیط زیست به «قانون» درباره موافقت سازمان محیط زیست با پروژه انتقال آب ونك می‌گوید:« متاسفانه سازمان محیط زیست به‌جای آنكه براساس اصول مبتنی بر توسعه پایدار عمل كند و رفتارهای خردمندانه‌تری را از دستگاه‌های توسعه كشور بخواهد، با نگرشی كالامحور عمل می‌كند. هنگامی‌كه رییس سازمان بیان می‌كند، محیط زیست نباید مشكلی برای توسعه كشور ایجاد كند؛ نباید كشور معطل محیط زیست شود، به پروسه محیط‌زیست‌هراسی دامن می‌زند. این نشان‌دهنده عدم درك مدیران كنونی حاكم بر پردیسان است. آن‌ها باید تصویری از محیط‌زیست به نمایش بگذارند كه نشان‌دهنده بهبود كیفیت زندگی و توسعه پایدار است اما آن‌ها تلاش می‌كنند كه با كاهش ملاحظات محیط زیستی به هر قیمتی به رشد اقتصادی برسند.

فارغ از اینكه این رشد اقتصادی در ارومیه، خوزستان، اصفهان و یزد شكست خورده است. به بهانه توسعه كشاورزی، چشم‌ها را بسته‌اند و اجازه احداث 72 سد صادر شد.

اراضی كشاورزی به بیش از دو برابر افزایش یافت كه برای حل بحران به‌وجود آمده، دولت مجبور به اختصاص 20 هزار میلیارد برای احیای دریاچه ارومیه شد؛ چرا كه تنش‌های محیط زیستی و مهاجرت‌های محیط زیستی، مشكلات اجتماعی ایجاد می‌كند».

بحران جدید در راه است

محمد درویش ادامه می‌دهد:«طرح‌های انتقال آب زمانی مصوب شد كه آورده رودخانه كارون درحدود 40 درصد بیش از امروز بوده است. بحران‌هایی زیست محیطی فعلی در آن زمان وجود نداشته است. به چه بهایی می‌خواهیم بحران‌های جدید به‌وجود آوریم. اجرای پروژه‌هایی اینچنینی موجب افزایش كدورت بین اقوام ایرانی می‌شود و به این مساله دامن می‌زنیم».

امان از باغ‌های پسته

دوریش با تاكید بر اینكه پروژه «ونك» با هدف تعادل بخشی به سفره‌های آب زیرزمینی اجرا می‌شود، بیان می‌كند:« تعادل‌بخشی هنگامی‌كه چراغ سبز به توسعه كشاورزی در اراضی باغ‌های پسته رفسنجان نشان می‌دهیم، اجرا می‌شود. راه‌حل اصولی، ایجاد محدودیت كشت پسته در باغ‌های رفسنجان و با معرفی گزینه‌های جایگزین است. در واقع باید وابستگی معیشتی را به منابع آب و خاك در رفسنجان كاهش دهیم».

مجلس این بار نگران است

او درباره اظهارنظر كارشناسان محیط زیست سازمان درخصوص پروژه «ونك» می‌گوید: «كارشناسان محیط زیست كه به‌صورت خصوصی با آن‌ها صحبت می‌كنم، مخالف طرح انتقال آب هستند اما به‌دلیل برخی از مسائلی كه در سازمان محیط زیست به‌وجود آمده است، كارشناسان نمی‌توانند مواضع و نظرات خود را به‌صورت آشكار اعلام كنند اما نكته قابل توجه اینجاست كه برای نخستین بار مجلس دراین‌باره از سازمان محیط زیست جلو زده است. تاكنون در تصمیم‌گیری‌های مجلس در حوزه محیط زیست نگران بوده‌ایم؛ چرا كه در نظر آن‌ها ملاحظات بخشی، بسیار مهم‌تر از ملی بود اما درحال حاضر نمایندگان مجلس نگران عواقب تخریبی تصمیم‌های غیركارشناسی در سازمان محیط زیست هستند و این نكته امیدبخش‌است. 47 نماینده مجلس در نامه به رییس جمهور، تذكر كتبی درباره اجرای این طرح داده‌اند. آن‌ها گفته‌اند كه پروژه ونك می‌تواند عواقب جبران‌ناپذیری در حوزه محیط زیست، اقتصادی و امنیت اجتماعی منطقه سمیرم به بار آورد».

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha