رئیس انجمن دکترای علوم آزمایشگاهی با اشاره به اینکه آزمایشگاه‌های تشخیص پزشکی در آستانه ورشکستگی هستند، گفت: وزارت بهداشت به آزمایشگاه های تشخیص پزشکی توجه بیشتری داشته باشد.

آزمایشگاه‌های تشخیص پزشکی در آستانه ورشکستگی

سلامت نیوز:رئیس انجمن دکترای علوم آزمایشگاهی با اشاره به اینکه آزمایشگاه‌های تشخیص پزشکی در آستانه ورشکستگی هستند، گفت: وزارت بهداشت به آزمایشگاه های تشخیص پزشکی توجه بیشتری داشته باشد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از  مهر، دکتر سید مهدی بوترابی در ارتباط با چالش های پیش رو حوزه آزمایشگاهیان اظهارکرد: در طی چند سال اخیر آزمایشگاه‌های تشخیص پزشکی اعم از دولتی و خصوصی با چالش‌های متعددی روبرو شده اند که تا کنون هیچکدام از این مشکلات نه تنها حل نشده است بلکه مشکلات جدیدتری نیز به مشکلات قبلی افزوده شده است.

وی با اشاره به اینکه این مشکلات مستقیم می‌تواند کیفیت خدمات ازمایشگاهی را متأثر سازد، افزود: اما با این وجود مسئولیت پذیری و وجدان کاری مدیران ازمایشگاه‌ها باعث شده است که با حفظ کیفیت خدمات، به کار خود ادامه دهند.

رئیس انجمن دکترای علوم آزمایشگاهی با بیان اینکه برای حل این مشکلات ابتدا باید به این سئوال پاسخ داد که آیا منشا این مشکلات روزافزون در خود ازمایشگاه‌ها یا از خارج به انها تحمیل شده است؟ بیان داشت: یکی از مهمترین چالش‌های ازمایشگاه‌ها که هر روز هم شدید تر می‌شود مشکلات اقتصادی ناشی از کاهش درامد است.

بوترابی گفت: با اجرایی شدن طرح تحول نظام سلامت بیشترین بودجه و بیشترین تعداد مراجعه کننده به سمت بخش دولتی سرازیر شد اما اکنون این بخش نسبت به بخش خصوصی آسیب پذیرتر بوده و نه تنها در امر کیفیت خدمات بلکه در امور اقتصادی نیز به ورشکستگی نزدیک‌تر است.

وی با بیان اینکه دلایل بوجود آمدن چنین مشکلی در بخش دولتی و خصوصی با هم متفاوت است، گفت: بنابراین متولیان امر آزمایشگاه باید راهکارهای ارائه شده برای حل این مشکلات را دسته بندی کنند.

رئیس یازدهمین کنگره بین المللی ارتقاء کیفیت خدمات آزمایشگاهی تشخیص پزشکی ایران یادآورشد: بحث کاهش هزینه‌های ازمایشگاهی امروزه به عنوان یک راهکار برای حل این مشکلات در برنامه‌های متولیان امر در وزارت بهداشت مطرح شده است اما سوال اساسی این است که دلایل افزایش هزینه چیست و چه کسی یا کسانی هزینه های ازمایشگاه را افزایش داده اند.

بوترابی در پاسخ به اینکه آیا خود آزمایشگاه‌ها در افزایش هزینه های خود مقصرند، گفت: خیر. آزمایشگاه‌ها در افزایش هزینه‌های مستقیم اعم از هزینه مربوط به مواد مصرفی و دستگاهها  و همچنین هزینه‌های غیر مستقیم همچون هزینه مربوط به پرسنل و هزینه های سربار شامل حامل های انرژی، مالیات ، اجاره بهاء ملک هیچ‌گونه دخالتی نداشته اند بلکه این متولیان امر بوده اند که با عدم توانایی در کنترل قیمت فراورده‌های ازمایشگاهی باعث افزایش سرسام اور این بخش از هزینه های ازمایشگاه شده اند.

وی بیان داشت: برخی از راهکارهایی که به عنوان راه حل در کاهش هزینه آزمایشگاه‌ها بیان می‌شوند بیشتر راهکارهای کاهش درآمد آزمایشگاه‌ها و به نوعی راه حلی برای کاهش هزینه سازمان‌های بیمه هستند.

رئیس انجمن دکترای علوم آزمایشگاهی ادامه داد: معضل بزرگ دیگر بحث معوقات بیمه‌ها است که پرداختی به آزمایشگاه‌ها را حتی تا یک سال به تاخیر انداخته و باعث شده آزمایشگاه‌ها نتوانند از منابع مالی خود در جهت افزایش ارتقاء سطح خدمات و کیفیت بهره مند شوند و علاوه بر این استفاده از فناوری‌های نوین ارائه شده در دنیا نیز با تاخیر در آزمایشگاه‌های کشور صورت پذیرد.

بوترابی گفت: میزان پرداختی به آزمایشگاه‌ها نسبت سایر بخش‌های نظام سلامت بسیار اندک است و بیمه‌ها به راحتی با پرداخت معوقات آزمایشگاه‌ها می توانند بخشی از این مشکلات را حل کنند ولی متاسفانه نمی دانیم چرا و به چه دلیلی این پرداخت‌ها که حق قانونی ازمایشگاه‌ها است، انجام نمی‌شود.

وی اظهارکرد: به نظر می رسد که در بیان راهکارهایی برای حل مشکلات ازمایشگاه‌های پزشکی اولا نسخه های یکسانی برای بخش دولتی و خصوصی نوشته می‌شود و ثانیا نسخه های شفا بخش برای بیمار تجویز می شود ولی در زمان استفاده، داروها به افراد سالم داده می‌شود چون بیمار از خوردن انها امتناع می ورزد.

رئیس یازدهمین کنگره بین المللی ارتقاء کیفیت خدمات آزمایشگاهی تشخیص پزشکی ایران، خاطرنشان کرد: زمانی که بخش دولتی از تامین هزینه های خود برای ادامه حیات عاجز شده است چگونه می توان از بخش خصوصی توقع داشت که با همان درامد بتواند خدمات با کیفیتی را ارائه دهد.

وی گفت: برای ارتقاء کیفیت باید هزینه کرد چون کیفیت را پایانی نیست. به نظر می رسد وقت آن رسیده است که وزارت بهداشت و متولیان امر آزمایشگاه‌های تشخیص پزشکی به نقش بی بدیل آزمایشگاه در تشخیص، درمان و پایش بیماری‌ها توجه بیشتری داشته باشند.


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha