دوشنبه ۲۰ آذر ۱۳۹۶ - ۰۹:۴۶
کد خبر: 232428

قطع قاعدگی یا اختلال در قاعدگی، مساله‌ای نیست که بتوان از کنار آن ساده رد شد و فرد با بروز چنین مشکلی، باید حتما به متخصص زنان و زایمان مراجعه کند.

9 دلیلی که باعث قطع یا اختلال در قاعدگی می‌شود

سلامت نیوز:برخی از خانم‌ها، توجه چندانی به بدن خود ندارند و همین مساله می‌تواند مشکلاتی جدی را برای این دسته از افراد به وجود آورد، در نقطه مقابل، خانم‌هایی هستند که نسبت به بدن خود، حساسیت زیادی دارند و همین حساسیت، آنها را دچار ترس و نگرانی می‌کند. به هم ریختن نظم قاعدگی، یکی از مواردی است که بسیاری از خانم‌ها را نگران می‌کند.

 

به گزارش سلامت نیوز، جام جم نوشت: دلایل زیادی می‌تواند در توقف قاعدگی نقش داشته باشد که با خواندن دیدگاه‌های دکتر بیژن بابایی ، پزشک ، می‌توانید با برخی از این دلایل آشنا شوید.

یک بیماری در میان است

قطع قاعدگی یا اختلال در قاعدگی، مساله‌ای نیست که بتوان از کنار آن ساده رد شد و فرد با بروز چنین مشکلی، باید حتما به متخصص زنان و زایمان مراجعه کند. گاهی دلیل ابتلا به اختلال قاعدگی و توقف قاعدگی، به تنبلی تخمدان یا سندرم پلی‌کیستیک تخمدان (PCO) برمی‌گردد. افرادی که به این مشکلات مبتلا هستند، باید حتما تحت نظر پزشک زنان و زایمان باشند تا با مشکل ناباروری و سایر مشکلات، مواجه نشوند.

دارو مصرف می‌کنید؟

یکی از مهم‌ترین دلایلی که می‌تواند باعث قطع قاعدگی شود، بارداری است البته قطع قاعدگی فقط به علت بارداری به وجود نمی‌آید و حتی دختران جوان نیز می‌توانند این مساله را بنا بر دلایل زیادی تجربه کنند. یکی از مواردی که می‌تواند در قطع قاعدگی نقش داشته باشد، استفاده از داروهاست. برخی داروها می‌توانند چرخه قاعدگی را با مشکل مواجه کنند. برای مثال، آن دسته از افرادی که طولانی‌مدت از داروهای هورمونی استفاده می‌کنند، پس از قطع این نوع دارو‌ها می‌توانند دچار توقف قاعدگی شوند. اگر جزو آن دسته از افرادی هستید که اخیرا از دارویی خاص استفاده کرده‌اید و قاعدگی‌تان قطع شده، باید حتما به متخصص زنان و زایمان مراجعه کنید.

کمتر حرص بخورید

استرس، می‌تواند بیماری‌های زیادی را برای بدن به وجود آورد و اختلال در هورمون‌ها، یکی از مواردی است که در اثر استرس ایجاد می‌شود. افرادی که بارها استرس‌های شدید داشته‌اند باید انتظار توقف قاعدگی را داشته باشند چون استرس، باعث می‌شود هورمون‌ها، مانع تخمک‌گذاری شوند. انجام یک ورزش مداوم می‌تواند در کاهش استرس و تنظیم قاعدگی نقش داشته باشد. علاوه بر این، توجه به خواب کافی باید مد نظر فرد قرار بگیرد و آن دسته از افرادی که با بی‌خوابی‌های مداوم مواجه می‌شوند، بیش از سایر افراد مستعد ابتلا به قطع قاعدگی هستند.

شیردهی مطرح است

یکی دیگر از دلایلی که می‌تواند با اختلال در قاعدگی همراه باشد، شیردهی است. افرادی که بتازگی مادر شده‌اند، در زمان شیردهی می‌توانند به‌دلیل تغییرات هورمونی، دچار قطع یا اختلال در قاعدگی شوند در نتیجه باید کمی صبور باشند تا هورمون‌هایشان به حالت عادی بازگردد.

چاقی را جدی بگیرید

افرادی که دچار چاقی یا لاغری‌های شدید هستند، با مشکلات هورمونی مواجه خواهند شد و احتمال اختلال در قاعدگی یا قطع قاعدگی در این دسته از افراد وجود دارد. افرادی که به چاقی یا لاغری‌ مفرط دچار هستند، باید به پزشک مراجعه کنند تا دلیل چاقی یا لاغری آنها مشخص شود و در صورتی که بیماری خاصی مطرح نباشد، باید از متخصص تغذیه برای رسیدن به وزن ایده‌آل کمک بگیرند.

ورزش خوب است، اما...

این‌که ورزش می‌تواند در سلامت ما نقش داشته باشد، مساله‌ای بدیهی است و همه باید ورزش را در برنامه روزانه زندگی خود قرار بدهند، ولی این به آن معنا نیست که افراد بیش از اندازه ورزش کنند. ورزش‌های شدید، می‌تواند اختلالات هورمونی، بی‌نظمی یا قطع قاعدگی را برای خانم‌ها ایجاد کند در نتیجه باید در ورزش اعتدال را رعایت کرد.

یائسگی زودرس دارید؟

دلایل قطع قاعدگی بسیار گسترده است و فرد بدون کمک گرفتن از پزشک متخصص زنان و زایمان، نمی‌تواند متوجه علت اصلی قطع قاعدگی شود. یکی دیگر از دلایلی که می‌تواند باعث قطع قاعدگی شود، یائسگی زودرس است. افرادی که در خانواده آنها سابقه یائسگی زودرس دیده می‌شود، بیش از بقیه مستعد این موضوع هستند. تشخیص یائسگی زودرس، با آزمایش‌های هورمونی و گرفتن یک شرح حال خوب از بیمار امکان‌پذیر است.

قاعدگی و بیماری

گاهی اختلال در قاعدگی و قطع آن، به ابتلا به بیماری‌های مختلف مرتبط است. برای مثال، آن دسته از افرادی که دیابت دارند، بیش از بقیه مستعد ابتلا به این مشکل هستند. اختلال در عملکرد غدد درون‌ریز مانند هیپوفیز، تیروئید، هیپوتالاموس، پاراتیروئید، غدد کلیوی و خود تخمدان‌ها، می‌توانند باعث اختلال در قاعدگی و حتی توقف قاعدگی شوند. حتی در برخی موارد، توقف قاعدگی به دلیل تومور مغزی به وجود می‌آید که البته تا زمان تشخیص نهایی، نباید نگران این مساله بود.

یک دلیل روشن

گاهی برخی خانم‌ها به دلیل بیماری‌های جدی، مجبور به انجام جراحی رحم و تخمدان می‌شوند و در برخی از جراحی‌ها، پزشک برای حفظ جان بیمار و کاهش مشکلات ناشی از بیماری، مجبور به برداشتن تخمدان و رحم در زمان جراحی می‌شود. برداشتن تخمدان‌ها و رحم، یکی از دلایلی است که قطع قاعدگی را در پی دارد. این افراد بعد از جراحی باید با پزشک متخصص زنان در ارتباط باشند تا به پوکی استخوان و سایر مشکلات دچار نشوند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha