دوشنبه ۲۰ آذر ۱۳۹۶ - ۰۹:۵۴
کد خبر: 232431

شاید چیستی ضرورت توجه به سن و زمان مناسب انجام لامینیت برای شما سوال باشد. افزایش مشکلات و آسیب‌پذیری دندان‌ها بر اثر لمینیت زودهنگام اولین پاسخ دکتر سیدوحید نکته‌دان، دندانپزشک و جراح دهان به این پرسش است.

سلامت نیوز:20 سال از بهار عمرش می‌گذرد. با آن که دندان‌های زیبایی دارد، اما تب زیبایی چنان در ذهنش رخنه کرده است که نمی‌خواهد از کسانی که با منطق و بی‌منطق دست به این کار می‌زنند، عقب بماند. اصرار دارد بی‌توجه به توصیه‌های متخصصان دندان‌هایش را بتراشد و آنها را لامینیت (laminate) کند.

به گزارش سلامت نیوز، جام جم نوشت: همه ما زیبایی را دوست داریم و بر‌اساس همین حس، هر روز روش‌های مختلف زیبایی‌شناسایی به کار گرفته می‌شود؛ بنابراین هدف ما هم مخالفت با استفاده از این روش برای زیباتر شدن دندان‌ها نیست، آنچه حائز اهمیت است، زمان و سن مناسب انجام کارهای زیبایی، خواه برای دندان یا هر عضو دیگری از بدن است.

شاید چیستی ضرورت توجه به سن و زمان مناسب انجام لامینیت برای شما سوال باشد. افزایش مشکلات و آسیب‌پذیری دندان‌ها بر اثر لمینیت زودهنگام اولین پاسخ دکتر سیدوحید نکته‌دان، دندانپزشک و جراح دهان به این پرسش است.

سن شیوع پوسیدگی در خانم‌ها بین 18 تا 20 سالگی و در آقایان 22 تا 30 سالگی است. به همین دلیل متخصصان معتقدند بهتر است در صورتی که تمایل به لامینیت دندان‌هایتان دارید، است این کار را در سنین بالاتر و تحت شرایطی که در ادامه به آنها اشاره خواهد شد، انجام دهید.

لامینیت و انواع آن

لامینیت که به آن وینر (Wiener) نیز گفته می‌شود لایه‌ای نازک از مواد همرنگ دندان است. لامینیت‌ها دو نوع سرامیکی یا چینی و لامینیت‌های کامپوزیتی هستند.

لامینیت‌های سرامیکی، از جنس چینی و سرامیک هستند که در لابراتوار آماده می‌شوند. این نوع از لامینت، بسیار پرنور، مقاوم در برابر شکستن، ثبات رنگ و حداقل عمر آن ده سال است. بعد از تراش دندان‌ها، قالب‌گیری انجام می‌شود و برای تهیه روکش سرامیکی همرنگ دندان، متناسب با دندان‌های کناری، فرم صورت، دندان‌های مجاور و مقابل به لابراتوار ارسال می‌شود.

لامینیت کامپوزیتی، همان ماده سفیدی است که برای ترمیم و پرکردن دندان‌ها استفاده می‌شود. انعکاس نور در این نوع کمتر و دندان‌ها چندان نمای طبیعی ندارند. ضمن آن که احتمال چسبندگی مواد غذایی و آرایشی به دلیل ناصاف بودن سطح دندان‌ها و پلیش کمتر آنها نسبت به سرامیکی وجود دارد.

آسیب‌دیدگی مینای دندان

این روزها لامینیت کامپوزیتی برای زیباسازی دندان‌ها به دلیل پایین بودن میزان تراش دندان، قیمت کم آن نسبت به لامینیت سرامیکی و انجام کار در یک جلسه بیشتر مورد استقبال متقاضیان است. هر چند برخی پزشکان ادعا می‌کنند می‌توان دندان‌ها را بدون تراش نیز لامینیت کرد، اما بسیاری از متخصصان این اظهارات را رد می‌کنند.

بدون اغراق، مینای دندان تقریبا در 90 درصد افراد به منظور قرار گرفتن ماده لامینیت باید تراشیده شود. میزان این تراشیدگی متناسب با شرایط دندان هر فرد متفاوت است. تراش مینای دندان به معنای شکسته شدن قوی‌ترین سددفاعی دندان و افزایش ریسک پوسیدگی دندان‌هاست. به لحاظ علمی و تخصصی، تراش مینای دندان جز برای انجام کار درمانی و صرفا به خاطر زیبایی، اقدامی درست و مورد تأیید نیست.

هر چند امروزه تکنیکی به نام ذرات نانو سرامیک وجود دارد که امکان لامینیت دندان‌ها بدون تراش مینای دندان را فراهم می‌کند، اما استفاده از این روش شرایط خاصی دارد و تنها شامل 10 درصد افراد می‌شود.به عنوان مثال از این روش برای کسانی که لب‌های نازک و دندان‌های بیرون زده دارند،‌ نمی‌شود استفاده کرد.

در هر حال اگر جزو افراد خاص نباشید، فرقی نمی‌کند از کدام نوع لامینیت استفاده می‌کنید، چون سطح دندان‌ها تراش می‌خورند.

افراد مجاز برای استفاده از لامینیت

کسانی که دندان‌های نامرتب دارند و امکان انجام ارتودنسی به خاطر هزینه‌های این کار و زمانبر بودن ندارند.

افرادی که به دلایل مختلفی همچون نقص ژنتیک یا بیماری، دندان‌های بد رنگ، بد شکل، با فاصله یا تنیده می‌توانند از این روش برای درمان استفاده کنند.

کسانی که دندان‌های زیبایی دارند، اما به واسطه آن که موقع خندیدن لثه‌ها زیادی نمایان می‌شود و چنین حالتی را دوست ندارند، می‌توانند برای اصلاح خط لبخند خود از لامینیت کمک بگیرند. متقاضیانی که دندان‌هایشان انحراف محوری دارد.یعنی دندان‌ها به سمت داخل و زبان قرار دارند، می توانند به جای ارتودنسی از لامینیت استفاده کنند. افرادی که دندان‌های زرد رنگ دارند، مردم جنوب ایران بخصوص بندرعباس، بوشهر و زاهدان به دلیل میزان بالای املاح و فلور زیاد از حد آب با این مساله مواجه هستند.

دندان‌هایی که بر اثر تصادف یا ضربه هنگام بازی بسکتبال و فوتبال دچار شکستگی یا پریدگی شده‌اند، با کمک لامینیت قابل ترمیم هستند.

موارد منع مصرف لامینیت‌ها

 

اگر جزو افرادی هستید که به بهداشت دندان‌هایتان توجه لازم و کافی ندارید، متخصصان توصیه می‌کنند سراغ لامینیت نروید. رعایت نکردن بهداشت، مهم‌ترین عامل پوسیدگی دندان‌هاست.

با توجه به این که مینای دندان برای قرار گرفتن ماده لامینیت تراش می‌خورد و در مقابل پوسیدگی آسیب‌پذیر می‌شوند، در صورتی که بهداشت مناسبی نداشته باشند، دندان‌ها سریع‌تر دچار پوسیدگی و مشکل می‌شوند.

افرادی که هنگام خشم شروع به ساییدن دندان‌های خود می‌کنند یا موقع خواب دندان قروچه دارند نیز برای این کار مناسب نیستند.

عوارض لمینیت

این روزها شاهد هستیم بیشتر متخصصان، انجام جراحی‌های زیبایی را برای خود و بستگان نمی‌پسندند و نسبت به آن بی‌اعتنا هستند. این قاعده درباره لامینیت نیز صدق می‌کند.

چرا که آنان بخوبی از مهم‌ترین عارضه استفاده از لامینیت که کاهش مقاومت دندان‌ها در برابر پوسیدگی است، مطلع هستند و تمایل ندارند دندان‌های خود را در معرض پوسیدگی زودهنگام قرار دهند.

پوسیدگی دندان به عنوان یک بیماری در صورتی که به موقع ترمیم و درمان نشود، منجر به عفونت دندان‌ها به عنوان شایع‌ترین نوع عفونت‌ها میان عفونت‌های سر و گردن، التهاب و بیماری‌های لثه، رشد باکتری‌ها و ورود آنها به جریان خون و ابتلا به بیماری‌های قلبی می‌شود.

حساس شدن دندان‌ها عارضه دیگری است که ممکن است افراد با آن مواجه شوند. این نوع حساسیت که از آن حساسیت شدید عاج دندان نیز نام برده می‌شود و می‌تواند به صورت درد دائم یا موقت خودنمایی کند، معمولا پس از خوردن غذای سرد، نوشیدن مایعات سرد یا تنفس هوای سرد نمایان می‌شود که بسیار آزاردهنده است.

علت بروز این مشکل، کاهش مینای دندان است. در زیر مینا، مجاری لانه زنبوری شکل و بسیار ریزی قرار دارد که پر از مایع است مستقیم به مغز دندان می‌رود و حاوی عصب حساس دندان است.

برخلاف برخی از پزشکان که متقاضیان غیرمجاز را بخوبی راهنمایی نمی‌کنند و صرفا به دنبال کسب درآمد هستند، متخصصان متعددی وجود دارند که از پذیرش این افراد حتی به قیمت از دست دادن بیمار خودداری می‌کنند تا برخلاف تعهد و اخلاق پزشکی رفتار نکرده باشند.

متخصصان تأکید دارند متقاضیان قبل از انجام هرگونه اقدامی برای انجام لامینیت، حتما از چند پزشک مشاوره دریافت کنند و با آگاهی کامل از وضعیت دندان‌های خود از لامینیت استفاده کنند.

هزینه انجام لامینیت

سلیقه‌ای بودن تعرفه‌های پزشکی مشکلی است که در بخش‌های مختلف بخصوص در حوزه زیبایی وجود دارد. هزینه انجام لامینیت نیز از این قاعده مستثنا نیست. از آنجا که سابقه فعالیت، ‌میزان موفقیت و شهرت پزشک در تعیین قیمت انجام کار موثر است، بنابراین هزینه انجام لامینیت‌های کامپوزیتی حدود 200 تا 800 هزار تومان و سرامیکی 800 تا دو میلیون تومان است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha