در تعریف خود واقعی می توان گفت تصور واقعی ما از خودمان است. چیزی که الان هستیم و حاصل تجربه ها و رویداد های زندگی ماست. خود واقعی شامل تمامی نقاط قوت و ضعف فعلی ماست. به طور مثال، من دختری 25 ساله با تحصیلات دیپلم، کارمند، دارای قد 150، مهربان، ناتوان در «نه گفتن»، مستعد افسردگی و مشتاق برای کمک به دیگران هستم. این ها مجموعه ای از ویژگی ها و صفاتی است که در من وجود دارد. چه آن ها را دوست داشته باشم، چه نداشته باشم.

ازدواج برای جبران کمبودها ممنوع!

سلامت نیوز-*نگار مظلوم حسینی:  یکی از نکاتی که دختر و پسرهای دم بخت، کمتر برای ازدواج به آن توجه می کنند و تاثیر قابل ملاحظه ای بر ازدواج موفق دارد، توجه به خودواقعی و خودایده آل است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه خراسان، در ادامه این مطلب بعد از ارائه تعریف دقیق این دو، راهکارهای شناخت خودواقعی و خودایده آل مطرح می شود و دلایل اهمیت توجه به این ها توضیح داده خواهد شد.   

خود واقعی چیست؟

در تعریف خود واقعی می توان گفت تصور واقعی ما از خودمان است. چیزی که الان هستیم و حاصل تجربه ها و رویداد های زندگی ماست. خود واقعی شامل تمامی نقاط قوت و ضعف فعلی ماست. به طور مثال، من دختری 25 ساله با تحصیلات دیپلم، کارمند، دارای قد 150، مهربان، ناتوان در «نه گفتن»، مستعد افسردگی و مشتاق برای کمک به دیگران هستم. این ها مجموعه ای از ویژگی ها و صفاتی است که در من وجود دارد. چه آن ها را دوست داشته باشم، چه نداشته باشم.


توصیه هایی برای شناخت خود واقعی مان
برای شناختن خود واقعی مان می توانیم از مهارت های خودآگاهی کمک بگیریم. می توانیم از دوستان نزدیک و آشنایان بخواهیم ما را توصیف کنند و به صفات مشترکی که بیان
می کنند، فکر کنیم. مهارت خود آگاهی، مهارت مهمی است و همان طور که از اسمش پیداست به ما کمک می کند خود را بهتر بشناسیم و در ادامه آن، به شناخت از دیگران برسیم و بتوانیم ارتباط سالمی با اطرافیان خود برقرار کنیم. برای شناخت خود واقعی تان می توانید:
* به نقاط قوت خود بیندیشید و آن ها را یادداشت کنید.
* به ضعف های خود بیندیشید و آن ها را یادداشت کنید.
* مهم ترین ایراد خود را یادداشت کنید و در پی اصلاح آن باشید.
* مهم ترین نقطه قوت خود را یادداشت کنید.
* کدام ویژگی خود را مایل نیستید دیگران ببینند؟ چرا؟
* چه ویژگی هایی را پنهان می کنید و از این کار چه هدفی دارید؟
* از زندگی چه انتظاراتی دارید؟
فکر کردن به این سوالات به شما کمک می کند خودتان را بهتر بشناسید.


خود ایده آل چیست؟
اما ما خود دیگری هم داریم که آن را خود ایده آل می نامیم. آیا تا به حال پیش نیامده تصور کنید در یک دانشگاه تراز اول جهان پذیرفته شده اید؟ آیا تا به حال رویای دریافت یک مدال طلا در المپیک را نداشته اید؟ آیا تا به حال خود را صاحب یک پنت هاوس در بهترین نقطه دنیا تصور نکرده اید؟ یا این که دوست داشته باشید ترفیع رتبه بگیرید و پیشرفت کنید، حرفه ای شوید یا یک قهرمان، سوپر مدل و ... شوید. همه این ها می توانند مثالی از خود ایده آل یا آرمانی شما باشند. همه انسان ها یک خود آرمانی دارند. خود ایده آل آن چیزی است که من می خواهم باشم ولی هم اکنون نیستم. ممکن است در راستای خود ایده آل ام حرکت کنم یا نکنم. ممکن است خود ایده آل من قابل دسترسی باشد یا نباشد. به طور مثال من می خواهم  لاغرتر باشم، تحصیلات بیشتری داشته باشم، پولدار تر باشم، اجتماعی تر باشم و ... . همان طور که می بینید خود ایده آل، می تواند به دست بیاید یا صرفا رویای ما باشد. خود ایده آل بخشی از خود است که می خواهیم آن باشیم یا این که مایلیم دیگران ما را به آن صورت ببینند. جملاتی نظیر این که «کاش من هم این ویژگی را داشتم» یا «چه خوب بود کمی قد بلند تر بودم» نشان دهنده خود ایده آل فرد است.


تاثیر خود واقعی و خود ایده آل در ازدواج
فرض کنید من همیشه آرزو داشته ام دکتر شوم اما نیستم؛ حالا با ازدواج با فردی که دکتر است گمان می کنم به این احساس شکستم غلبه کرده ام. اگر من همیشه دوست داشته ام انسان اجتماعی تری باشم ولی نیستم و همسرم را بر اساس این موضوع انتخاب کنم، بعدها در موقعیت های اجتماعی ممکن است دچار مشکل شوم یا به این که همسرم مدام در معرض توجه باشد، حسادت کنم. اگر من رویای رفتن از ایران را در سر داشته باشم و به اولین خواستگاری که مقیم خارج از کشور است، جواب مثبت بدهم، مشکلاتی برایم ایجاد خواهد شد که هیچ گاه فکرش را هم نمی کردم. توجه داشته باشید ازدواج با دکتر یا فردی که خارج از ایران سکونت دارد، به خودی خود اشتباه نیست اما در صورتی که تنها دلیل ما برای ازدواج این معیار ها  باشد، مشکل زاست.


برترین ملاک برای انتخاب همسر
ملاک ما برای انتخاب همسر باید رسیدن به آرامش و خوشبختی در کنار او باشد نه این که دنبال فردی بگردیم که جبرانی برای کمبود های ما باشد. ازدواج موفق، ازدواجی است که ما را در مسیر رشد قرار دهد. این که زوج به همدیگر کمک کنند تا در مسیر پیشرفت شخصی، اجتماعی و شغلی قرار بگیرند، بسیار پسندیده تر است تا این که سرپوشی برای ناکامی هایشان باشد.

 

*کارشناس ارشد دانشگاه تهران

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha