به گفته مدیرکل محیط زیست استان مازندران روزانه 2500 تن زباله توسط مردم شمال و 3500 تن زباله در ایام تعطیلات در شهرهای شمالی تولید می‌شود و توسعه گردشگری در این استان فقط منجر به تخریب محیط زیست شده است.

تولید روزانه3500 تن زباله در ایام تعطیل در شمال کشور

سلامت نیوز: به گفته مدیرکل محیط زیست استان مازندران روزانه 2500 تن زباله توسط مردم شمال و 3500 تن زباله در ایام تعطیلات در شهرهای شمالی تولید می‌شود و توسعه گردشگری در این استان فقط منجر به تخریب محیط زیست شده است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از پانا،مدیرکل محیط زیست استان مازندران از پیگیری این مرکز برای اختصاص عوارض گردشگری به بحث پساب و پسماند در شهرهای شمالی خبر داد.

حسینعلی ابراهیمی کارنامی با اشاره به آخرین وضعیت نصب و راه‌اندازی زباله‌سوز در استان مازندران اظهارداشت: در راستای مدیریت پسماند در این استان چندین برنامه در دستور کار قرار دارد که احداث زباله‌سوز یکی از این اقدامات است. در سال‌های گذشته راه‌اندازی زباله‌سوز در شهرهای ساری و نوشهر مصوب شده بود و با اعتباراتی که برای راه‌اندازی این زباله‌سوزها هزینه شده در آخرین مراحل برنامه قرار داریم.

مدیرکل محیط زیست استان مازندران درباره زمان راه‌اندازی زباله‌سوز در شهرهای ساری و نوشهر گفت: زباله‌سوز نوشهر تا دهه فجر سال جاری و زباله‌سوز ساری نیز در نیمه اول سال 97 به بهره‌برداری خواهد رسید.

وی همچنین با اشاره به تعامل محیط زیست با شهرداری مازندران در رابطه با مدیریت پسماند در شهرهای شمالی گفت: برای سایت‌هایی همچون ساری و بابل که هم‌اکنون زباله در آن دفن می‌شود، از شهرداری درخواست کردیم تا شهرداران برنامه‌های مدیریتی خود را به محیط زیست ارائه دهند. در این راستا در شهر ساری و بابل تصفیه‌خانه شیرابه افتتاح شده و نمونه برداری‌ از این تصفیه‌خانه‌ها به طور مستمر در حال انجام است.

ابراهیمی کارنامی در ادامه افزود:‌ اقداماتی که در رابطه با مدیریت پسماند صورت می‌گیرد نافی نظارت دائمی ما نیست و نظارت دائمی محیط زیست باید انجام شود چرا که ممکن است با یک راهبری نادرست، سیستم از مدار خارج و باعث آلودگی آب و خاک شود.

وی یادآور شد: طبق قانون برنامه پنجم توسعه، شهرهای بالای 250 هزار نفر و شهرهای ساحلی حق دفن زباله را ندارند اما در هر صورت هنوز این اتفاق در شهرهای شمالی صورت می‌گیرد و بارها این مسأله را در کارگروه مدیریت پسماند استان پیگیری کردیم.

مدیرکل محیط زیست استان مازندران با بیان اینکه در مدیریت پسماند باید به سمت استفاده از سیستم‌های نوین برویم، تأکید کرد: ما خیلی نگران آلودگی‌های زباله سوزها نیستیم. معتقدیم زباله می‌تواند سرمایه‌ای برای ایجاد اشتغال و درآمد در استان باشد که نباید این فرصت را نادیده گرفت و نسبت به این فرصت‌سوزی نگران هستیم. از این رو به سراغ سیستم‌های نوین مدیریت پسماند رفته‌ایم و با چند سرمایه‌گذار خارجی وارد مذاکره شده‌ایم تا اقداماتی در این بخش انجام شود.

وی تصریح کرد: همچنین برای کارخانه کمپوست شهرهای تنکابن، بابل و بهشهر اعتباراتی تخصیص یافته تا «اورهال» شوند و ظرفیت ایجاد کمپوست در این مراکز افزایش یابد و این موضوع در آینده نزدیک نهایی خواهد شد.

مدیرکل محیط زیست استان مازندران در ادامه با انتقاد از ناهماهنگی شهرداری با محیط زیست در موضوع مدیریت پسماند گفت: مشکل اساسی که در این بخش وجود دارد این است که شهرداری‌ها برنامه‌محور نیستند و با جابجایی شهرداران برنامه‌ها بهم می‌ریزد و از طرفی موضوع پسماند در صدر اولویت این شهرداران نیست در صورتی‌که مدیریت پسماند و زباله یکی از مطالبات جدی مردم است.

وی با اشاره به تولید روزانه 2500 تن زباله توسط مردم بومی استان مازندران گفت: در ایام تعطیلات که حضور گردشگران را در شهرهای مازندران داریم روزانه 3500 تن زباله در شهرهای استان تولید می‌شود. شمال کشور تنها متعلق به مردم بومی نیست اما معتقدیم گردشگرانی که وارد استان می‌شوند،‌ باید هزینه استفاده از خدمات را بپردازند. دولت و مجلس باید قانونی وضع کنند تا هر کسی که وارد شمال کشور می‌شود عوارض استفاده از خدمات را بپردازد. سالهاست که گردشگران در شهرهای شمال اقدام به ویلاسازی کرده‌اند و این توسعه گردشگری نه تنها منجر به توسعه اشتغال نشده بلکه فقط محیط زیست تخریب شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha