معاون وزیر بهداشت،درمان و آموزش پزشکی گفت: در مراکز جمعیتی مسکن مهر در کرمانشاه که در زلزله آسیب دیدند، مراکز بهداشتی کافی وجود داشت اما در بسیاری از مناطقی که مسکن مهر در بیابان ساخته شده است، خدمات مورد نیاز مردم از جمله مراکز بهداشتی و درمانی کافی وجود ندارد.

خدمات بهداشتی-درمانی در برخی از اماکن مسکن مهر وجود ندارد

سلامت نیوز: معاون وزیر بهداشت،درمان و آموزش پزشکی گفت: در مراکز جمعیتی مسکن مهر در کرمانشاه که در زلزله آسیب دیدند، مراکز بهداشتی کافی وجود داشت اما در بسیاری از مناطقی که مسکن مهر در بیابان ساخته شده است، خدمات مورد نیاز مردم از جمله مراکز بهداشتی و درمانی کافی وجود ندارد.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا، علیرضا رئیسی درباره رعایت الزامات بهداشتی و پیوست سلامت در مراکز تجمعی مسکن مهر افزود: مسکن مهر از دو جنبه قابل بررسی است یکی از نظر و نگاه فنی و استحکام بنا که مسئولان حوزه فنی و عمرانی بهتر می توانند در این مورد نظر بدهند و دوم از نظر پیوست سلامت و رعایت الزامات سلامت و نیازهای بهداشتی و درمانی مردم این مناطق.


وی گفت: بر اساس قانون برنامه توسعه هر طرح و اقدام بزرگ ملی قبل از تصویب و اجرا باید، پیوست سلامت داشته باشد یعنی بررسی های لازم از نظر رعایت اصول و نیازهای سلامت مردم و پیامدهای آن طرح برای سلامت مردم قبل از شروع کار انجام شود البته، پیوست سلامت، بیشتر در ارتباط با طرح های حوزه صنایع و کارخانه ها که ممکن است آلاینده باشند مطرح می شود اما در مورد هر نوع اماکنی که برای زیست مردم ایجاد می شود باید دسترسی به خدمات سلامت وجود داشته باشد و این یکی از شاخص هاست.


رئیسی افزود: در این زمینه طرح های مسکن مهر در کرمانشاه که اخیرا در زلزله آسیب دیدند از نظر دسترسی به خدمات بهداشتی درمانی مشکل نداشته است و به طور کلی 196 خانه بهداشت و مرکز بهداشتی در مناطق زلزله زده وجود داشت که البته همه آنها نیز اکنون یا بازسازی شده یا در کانکس یا چادر فعال شده اند.
معاون وزیر بهداشت ادامه داد: اما کلا خیلی جاها مسکن مهر در بیابان ساخته شده است و امکانات لازم برای زندگی مردم در آن مناطق موجود نیست نه فقط خدمات بهداشتی-درمانی بلکه بسیاری از خدمات دیگر مانند مدرسه، راه و حتی گاهی آب و برق مناسب هم ممکن است وجود نداشته باشد.
رئیسی اظهار کرد: به هر حال دسترسی مردم یک منطقه به خدمات اولیه جزو حقوق اولیه هر شهروند است که باید در ساخت مراکز جمعیتی جدید مورد توجه قرار گیرد.
 وی در پایان گفت: از نظر آسیب های اجتماعی هم در بافت مناطق جدید التاسیس مسکن مهر احتمال اینکه در این مناطق میزان آسیب های اجتماعی بیشتر از سایر مناطق شهری باشد بیشتر است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha