قصور و كوتاهی بنیاد مسكن بعد از گذشت بیش از ٢٠ روز از زلزله اخیر موجب شده كه هنوز در برخی از روستاهای زلزله‌زده این منطقه كار آوار‌برداری و از زیر آوار در آوردن اسباب و اثاثیه زلزله‌زدگان انجام نشود.

كانكس‌های دپو شده مربوط به سپاه نیست/كانكس، پتو نیست كه پنهانش كنیم

سلامت نیوز:یک ماه از زلزله كرمانشاه گذشت. یك ماه از وعده‌های شتابزده گذشت و امروز، فقط نیروهای بومی هلال احمر در منطقه مانده‌اند كه سبد یك ماهه خواروبار تحویل بدهند؛ سبد یك ماهه‌ای كه فقط در ازای اثر انگشت تحویل می‌شود و به گفته زلزله‌زدگان، محتویاتش، فقط برای شام و ناهار تدارك دیده شده و مردم نمی‌دانند برای صبحانه چه كنند. غیر از امدادگران، سپاهی‌ها هم هنوز در شهر مانده‌اند.

به گزارش سلامت نیوز، روزنامه اعتماد نوشت: كمی دورتر از شهرستان سرپل ذهاب، شهری كه بیشترین خسارات مالی و بیشترین تلفات جانی را در زلزله ٢١ آبان كرمانشاه داشت، كارگاه كانكس‌سازی قرارگاه خاتم دایر شده و آنطور كه زیر نویس شبكه خبر چند روز قبل اعلام می‌كرد، هر روز تجهیزات و ورق‌های ٣٠٠ كانكس سرهم و مونتاژ می‌شود تا هر چه زودتر به دست زلزله‌زدگان مشمول دریافت كانكس برسد. غیر اینها؟! یك ماه از زلزله كرمانشاه گذشت و شایعه‌ها و انتقادها و گلایه‌ها، داغ‌تر و داغ‌تر می‌شود. چند روز قبل، فرهاد تجری، نماینده قصر شیرین و نایب‌رییس كمیسیون اصل نود مجلس، در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان مدعی شده بود: «هنوز نهادها در بحث اسكان موقت و توزیع كانكس به زلزله‌زدگان در سردرگمی به سر می‌برند و پس از مرحله اسكان اضطراری، روند اسكان موقت با كندی پیش می‌رود. در بازدیدی كه روز گذشته (١٧ آذر) از روستایی در منطقه دشت ذهاب داشتیم، باد شدید موجب واژگونی چادرها و حتی برخی كانكس‌ها شده بود. هنوز اسباب و اثاثیه مردم زیر انبوهی از آوار در معرض باد و خاك و باران قرار دارد و اگر چند قطعه از وسایل در انباری سالم مانده بود به طرز دردآوری در حال نابودی است. با وجود اینكه تعداد زیادی كانكس برای اسكان موقت زلزله‌‌زدگان از سوی مردم و گروه‌های مردمی اهدا شده، مسوولان مربوطه بالغ بر ٢ هزار كانكس را در یكی از شهرك‌های اطراف شهر سرپل ذهاب دپو كرده‌اند و مشخص نیست كه كار واگذاری آنها به چه شكل و از چه زمانی آغاز می‌شود در حالی كه بسیاری از زلزله‌زدگان نیازمند اسكان موقت هستند.

قصور و كوتاهی بنیاد مسكن بعد از گذشت بیش از ٢٠ روز از زلزله اخیر موجب شده كه هنوز در برخی از روستاهای زلزله‌زده این منطقه كار آوار‌برداری و از زیر آوار در آوردن اسباب و اثاثیه زلزله‌زدگان انجام نشود. كمك‌های مردمی شامل كانكس و دیگر اقلام مورد نیاز زلزله‌زدگان هم، در مبادی ورودی مناطق زلزله‌زده توسط مسوولان ذی‌ربط ضبط می‌شود و اجازه نمی‌دهند كه مردم مثل روزهای نخست زلزله كه به امدادرسانی زلزله‌زدگان شتافتند، كار اسكان موقت را نیز مدیریت و دنبال كنند و حتی وقتی كه بخش خصوصی می‌خواهد به بحث اسكان موقت زلزله‌زدگان ورود كند از آن جلوگیری می‌شود.»

تجری از نهاد مشخصی اسم نبرده بود اما برخی زلزله‌زدگان ساكن سرپل‌ذهاب، دو روز قبل در گفت‌وگو با «اعتماد» این گلایه را داشتند كه كانكس‌های اهدایی اعزام شده به منطقه برای این افراد، توقیف شده و مسوولان، در پاسخ به اعتراض‌ها، فقط قول داده‌اند كه هزینه حمل كانكس از تهران تا سرپل‌ذهاب را به خانواده‌های معترض بازپس دهند. در حالی كه طبق تصمیم متولیان اسكان و توزیع وام‌های نوسازی و بازسازی مناطق زلزله‌زده، تعداد قابل توجهی از ساكنان شهرهای آسیب‌دیده، محكوم به زندگی در چادرهای هلال احمر تا مدت نامعلوم هستند چون خانه‌شان دچار تخریب از نوع ٢ و ٣ بوده و مشمول دریافت كانكس نمی‌شوند، بنابراین كمترین كاستی، این گروه از بازماندگان زلزله را، بیشتر از باقی زلزله‌زدگان به اعتراض و انتقاد وا می‌دارد. اما سرهنگ نورالله صدرا؛ معاون هماهنگ‌كننده گروه تخصصی كربلا قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء‌(ص) كه از اولین روز پس از وقوع زلزله، در محل حاضر بوده، در گفت‌وگو با «اعتماد»، با رد گلایه نایب‌رییس كمیسیون اصل نود و حتی اظهارات زلزله‌زدگان، پاسخ‌هایی می‌دهد كه به اعتقاد خودش، مستند به اسناد متقن است.

 

چند روز قبل فرهاد تجری؛ نماینده مجلس مدعی شد كه ٢ هزار كانكس در شهركی خارج از سرپل ذهاب دپو شده و مسوولان مربوط، اجازه توزیع كانكس‌ها را نمی‌دهند و همچنین در مبادی ورودی شهر، كمك‌های مردمی را ضبط می‌كنند. من البته با زلزله‌زدگان كه صحبت كردم، می‌گفتند شاهد فعالیت شبانه‌روزی كارگاه قرارگاه خاتم – در جوار شهر - و ساخت كانكس و توزیع به روستاها هستند. اما روز گذشته، چند نفر از زلزله‌زدگان به من گفتند سه دستگاه كانكس كه توسط یك فرد نیكوكار از تهران به منطقه اعزام شده، ضبط شده و فقط یكی از زلزله‌زدگان، موفق شده یكی از كانكس‌ها را از توقیف درآورد. شما درباره این اخبار چه توضیحی دارید؟

ما برای تمام این اخبار، پاسخ همراه با مستندات داریم. از دو ساعت بعد از زلزله در سرپل ذهاب، سپاه در بیرون آوردن نخستین اجساد و مجروحان و بازمانده‌ها از زیر آوار مشاركت داشت. ساعت ١٠ صبح دوشنبه ٢٢ آبان هم بنده به همراه سردار جعفری در سرپل ذهاب حاضر بودیم. آقایان، شهر را به ارتش واگذار كرده بودند و روستاها را به سپاه. اما كمی بعد، بر اساس تدابیر فرمانده قرارگاه خاتم و فرماندهی سپاه، تمام نیروهای سپاه‌های استان و بسیج سازندگی مجهز به ماشین‌آلات و تجهیزات قرارگاه خاتم وارد عمل شدند. ابعاد و هندسه كانكس‌های ما با كانكس‌های مردمی فرق دارد. كانكس‌های مردمی عرض ٢ متر و ٢٠ دارد و با تریلی قابل حمل است، كانكس‌های ما فونداسیون ٤ و نیم متر در ٤ و نیم متر دارد و ٥٠ سانت از زمین ارتفاع دارد و پایه‌هایش در بتون مدفون می‌شود و پس از نصب به هیچ‌وجه قابل جابه‌جایی نیست. اما قبل از مونتاژ، فریم و پنل ساندویچ و سقف و پنجره و تمام ملحقات به صورت دمونتاژ با تریلی حمل می‌شود. ما فقط در داخل ثلاث باباجانی و دشت‌ذهاب و قصر شیرین و دالاهو حضور داریم اما حریم حفاظتی و ورودی شهر، از گردنه پاتاق دست نیروی انتظامی و نیرو‌های ویژه ناجاست. حتی من هم برای حمل كمك‌های قرارگاه، با تامین ناجا وارد شدم.

طبق قراردادی هم كه با بنیاد مسكن منعقد شد، ٨ هزار و ٥٠٠ الی ١٠ هزار كانكس با مشخصات قید شده و طی یك ماه الی ٤٥ روز، به مردم واگذار می‌كنیم. حتی هجمه‌هایی در منطقه زلزله‌زده علیه ما شكل گرفت و به ماشین‌های ما هم حمله كردند چون دوستان در دولت گفته بودند مردم یا باید ٣ میلیون تومان كمك بلاعوض بگیرند یا كانكس. قیمت تمام شده این كانكس‌ها حدود ٨ میلیون و ٥٠٠ هزار تومان است، من مهندس محاسب هستم و با سند حرف می‌زنم. تا امروز، مواد اولیه ٥ هزار كانكس وارد منطقه شده، حدود ٢ هزار كانكس آماده تحویل است، ٦ هزار سكو آماده شده، ٤ هزار پایه، نصب شده و تمام پروژه‌های قرارگاه خاتم با ارزش ریالی بیش از ١٠٠ هزار میلیارد تومان، همه كنار رفته و ساخت و تحویل كانكس منطقه زلزله زده در اولویت است.

بدون سند حرف زدن هنر نیست، ما هم می‌توانیم بگوییم ١٠٠ هزار متر مكعب بتن‌ریزی داشتیم. چه كسی عرض و طول را محاسبه می‌كند ؟ ما نیازی به كانكس‌های مردمی نداریم، ما خودمان را از متن مردم می‌دانیم. كانكس‌هایی كه ساختیم، می‌تواند در آینده برای اسكان دایم هم استفاده شود. اما درباره اینكه ما – سپاه - اجازه ندادیم كانكس وارد شود؛ پاسدار، حكم ماموریت دارد اما ممكن است كسی هم در لباس ما آمده و به مردم حرفی زده. وقتی آقا در پیام‌شان فرمودند با برنامه‌ریزی و نظم وارد شوید، ما هم دیگر وارد شهر نشدیم. با وجود آنكه دوستان ما در ارتش از ما استمداد طلبیدند كه شما كه دستگاه‌های سنگین دارید، به سرپل ذهاب بیایید. بنده در حال حاضر در طول یك پهنه جغرافیایی ٢٠٠ كیلومتری، هزار دستگاه سنگین دارم كه تماما از بودجه بیت‌المال و متعلق به نظام و مردم است. دستگاه‌های‌مان را دادیم اما حتی آرم و نشان ما را از روی دستگاه‌ها كندند كه معلوم نشود این دستگاه‌ها متعلق به قرارگاه خاتم است. ما كاری به افكار دولت‌ها نداریم. ما با دولت آقای خاتمی كار كردیم، با دولت آقای هاشمی كار كردیم، با دولت آقای احمدی‌نژاد كار كردیم، با دولت آقای روحانی هم كار می‌كنیم و اصلا كاری به گرایش‌ها نداریم بلكه فرامین مملكتی را اجرا می‌كنیم .

زلزله‌زدگانی كه با من صحبت كردند گفتند كانكس‌های ما را توقیف كردند.

ما در قرارداد با بنیاد مسكن، طبق نظارت مهندس محاسب و ناظران دو طرف قرارداد، عرصه و اعیان هر كانكس را صورتجلسه كردیم. هر جا كه نمی‌توانیم كانكس بسازیم. شاید كانكس مردمی را آورده‌اند جایی كه ما سكو ساخته‌ایم. هر روستای زلزله زده، طرح هادی دارد، دسترسی‌ها تعریف دارد، باید نقشه هندسی معماری داشته باشیم وگرنه فردا می‌گویند سرهم‌بندی كار كردیم كه هزینه اضافه را گردن دولت و نظام و منطقه بیندازیم.

در مورد ممانعت از توزیع كمك‌های مردمی چه پاسخی دارید ؟

از نخستین لحظه توزیع كمك‌های مردمی در كرمانشاه، از ما و ارتش برای تخلیه و حمل اقلام اهدایی كمك خواستند. ما هم با حضور ناظران خودشان كمك كردیم و حتی توزیع بخشی از كمك‌ها را هم به عهده گرفتیم. سپاه هیچ دخل و تصرفی در كمك‌های مردمی نداشته چون تماما در اختیار هلال احمر بوده و توزیع هم با نیروهای خودشان بود. تنها كمك ما، اعزام ماشین‌آلات و تجهیزات سنگین بود. اتفاقا كار مردم برای حضور خودجوش كاملا درست بود و كمك‌های مردمی كاملا مشخص است و كمك‌های ما هم مشخص است. ما تا امروز، روزانه ٣٥ هزار پرس غذای گرم در منطقه توزیع كرده‌ایم و كسی خبر ندارد و این حرف‌ها خیلی بی‌انصافی است.

پس عوامل سپاه در ممانعت از توزیع كمك‌های مردمی دخالتی نداشتند.

به هیچ‌وجه. هلال احمر كامیون سنگین و نیمه سنگین می‌خواست، هزار دستگاه در منطقه موجود بود و از كرمانشاه حمل كردیم به سرپل ذهاب و در اختیارشان گذاشتیم حتی خود نیروهای هلال احمر، داخل كامیون‌ها نشسته بودند. برای تخلیه كمك‌های مردمی از هواپیماها، نیرو می‌خواستند، نیرو فرستادیم. شدیم حمال آقایان و افتخار هم می‌كنیم كه سریع وارد عمل شدیم كه اگر وارد نمی‌شدیم، نهادهای امدادی، در این حجم امكانات نقل و انتقال در اختیار نداشتند كه بتوانند به سرعت به مردم برسند.

من بخش دیگری از صحبت آقای تجری را برای شما نقل می‌كنم «در حال حاضر كمك‌های مردمی شامل كانكس و اقلام مورد نیاز زلزله‌زدگان، در مبادی ورودی مناطق زلزله زده توسط مسوولان ذی‌ربط ضبط می‌شود و اجازه نمی‌دهند مردم مثل روزهای نخست زلزله كه به امدادرسانی زلزله‌زدگان شتافتند كار اسكان موقت را نیز مدیریت و دنبال كنند.»

حجم كانكس مشخص است. كانكس، پتو نیست كه من پنهانش كنم، چادر نیست كه جمعش كنم. حتی یك نمونه از دپو یا ضبط كانكس‌ها به هیچ‌وجه به ما یا نیروهای مرتبط با ما ربطی ندارد. كلی گویی، كاری ندارد اما باید با مستندات و با مصداق صحبت كنیم. پلیس راه اصلا اجازه حمل كانكس با ابعاد ٤ و نیم در ٤ و نیم را نمی‌دهد، پس كانكس‌های دپو شده مربوط به ما نیست چون تمام كانكس‌های ما، آرم قرارگاه خاتم دارد. فقط چند كانكس، توسط سپاه استان اهدا شده كه به عنوان محل اسكان نیروهای كارگاه مورد استفاده قرار گرفته است. ما كه در ١٩٢٠ روستای تخریب شده مستقر شدیم، باید محلی برای اسكان نیروهای خودمان در نظر می‌گرفتیم یا نه ؟

امكان دارد ٢ هزار كانكس دپو شده، كانكس‌های ساخته شده در نوبت تحویل باشد؟

دقیقا. تا امروز بیش از ٢ هزار كانكس آماده شده و بنیاد مسكن باید به مردم تحویل دهد.

مسوولیت تحویل با بنیاد مسكن است یا قرارگاه خاتم ؟

كانكس‌ها باید در حضور ما و مسوولان بنیاد مسكن و مالك و دهیار تحویل شود ولی گفتیم هر كدام از این افراد هم كه نباشند، كانكس‌ها به مردم تحویل شود. بنیاد مسكن با وجود آنكه از ٧ استان معین هم كمك گرفته، اما به دلیل قلت نیروهای موجود در منطقه، هنوز نتوانسته خودش را به سرعت ما برساند. به همین دلیل دیروز صبح دستور دادم كه تحویل كانكس به مردم نیازی به صورتجلسه ندارد.

زلزله‌زدگان معترف بودند كه در بعضی روستاها، برخی زلزله‌زدگان، اقوام و خویشان‌شان را هم از شهر و روستا صدا زده‌اند كه همگی مدعی بی‌خانمانی شوند و كانكس بیشتری بگیرند كه احتمالا، دلیل این اتفاق، فقر شدید مردم است. شما با این مشكل مواجه شدید ؟

متاسفانه در مواردی، در صورتجلسه خانه بهداشت یك روستا، تعداد خانوارها ٧٠ بود ولی وقتی با مسوولان بنیاد مسكن برای تنظیم صورتجلسه می‌رفتیم، ١٧٠ خانوار ادعای سكونت داشتند. این مشكل، چالشی برای بنیاد مسكن و دهیاری‌ها و بخشداری‌ها ایجاد كرده و هنوز هم حل نشده است.

٨ هزار كانكس تحت قرارداد شما به ٨ هزار خانواده تعلق خواهد گرفت ؟

به ٨ هزار صورتجلسه بنیاد مسكن كه شامل عرصه و اعیان و مجوز احداث و مختصات جغرافیایی است.

و اگر تعداد بیشتری از زلزله‌زدگان شامل دریافت كانكس بشوند آیا از طرق دیگری تامین می‌شود؟

بنا بر آمار خانه‌های بهداشت، تعداد خانوارهای نیازمند كانكس در روستاها كمتر از ٨ هزار است و اگر تعداد افزایش یافته، با همان مدعیانی مواجهیم كه در زلزله بم و ورزقان هم ادعای سكونت در محل داشتند كه البته قابل اغماض است.

اما بنیاد مسكن اعلام كرده كه موارد شهری تخریب نوع ٢ و ٣ مشمول دریافت كانكس نمی‌شوند.

به دلیل پس‌لرزه‌هایی كه هنوز ادامه دارد، مردم جرات ندارند در خانه‌های تخریبی نوع ٢ سكونت كنند. به همین دلیل هم ما قبول كردیم كانكس بیشتری بسازیم و حتی اگر بنیاد مسكن حاضر به تحویل این تعداد مازاد نباشد، برای ما پذیرفتنی نیست مردم در سرما و زمستان، داخل چادر باشند و ما، تابع قرارداد. شاید خانه تخریبی نوع ٢ قابل سكونت باشد ولی ممكن است میزان تخریب خانه با پس‌لرزه‌ها شدیدتر شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha