سه‌شنبه ۲۱ آذر ۱۳۹۶ - ۱۱:۱۲

خانواده زمانی محور امنیت و آرامش افراد جامعه بود اما اکنون آماج حملاتی متعدد بر پیکره خود شده است و در صورت آسیب‌شناسی اکثر آسیب‌های ‌اجتماعی به مشکلاتی در بستر خانواده می‌رسیم، مشکلاتی که در این نهاد به وجود می‌آیند، رشد می‌یابند و در جامعه تکثیر می‌شوند.

سلامت نیوز:طلاق صوری برای دریافت مستمری؛ مدیر اداره کل تامین اجتماعی شرق تهران پرده از نوعی فریبکاری برداشت که علاوه بر زیان‌ها و خسارت‌های مالی تبعات منفی اجتماعی نیز دارد.

به گزارش سلامت نیوز، آرمان نوشت:در سال‌های اخیر طلاق همواره روند افزایشی داشته است. این آسیب دیگر شهر و روستا نمی‌شناسد و همه جا شاهد افزایش میزان جدایی‌ها هستیم. حالا خبر می‌رسد غیر از طلاق‌های واقعی که نتیجه سست شدن بنیان خانواده‌هاست، طلاق‌های صوری نیز در ایران اتفاق می‌افتد. مدیر اداره کل تامین اجتماعی شرق تهران می‌گوید: «در برخی موارد شوهر، زن را طلاق می‌دهد برای اینکه زن بتواند از مستمری پدر خود استفاده کند و در قبال آن با خواندن صیغه ۹۹‌ساله با یکدیگر زندگی می‌کنند.»

از ازدواج‌های صوری زیاد شنیده بودیم و می‌دانستیم برخی از افراد جامعه برای امکان خروج از کشور یا مهاجرت به یک کشور خارجی با فرد دیگری پیمان زناشویی صوری می‌بندند و به محض خروج از کشور در یک محضر ازدواج و طلاق به این زندگی مصنوعی پایان می‌دهند، اما طلاق‌های صوری به نسبت ازدواج‌های صوری پدیده‌ای نوظهورتر است. به نظر می‌رسد قانون به مرور در مقابل ذکاوت برخی از افراد جمعه سرتحسین فرود آورده و آنها نیز از عدم کنترل و نبود قوانین کافی سوءاستفاده‌های فراوان می‌کنند. کدام مرجع قانونی می‌تواند از رواج پدیده طلاق صوری برای دریافت مستمری جلوگیری کند؟!‌ اساسا چگونه می‌توان فهمید زوجین تنها به دلیل دریافت مستمری پدر زن درخواست طلاق‌ داده‌اند. اما این معضل نیمه تاریک‌تری از آنچه گفتیم دارد و آن عجز و ناتوانی اقتصادی در این خانواده‌هاست که آنها را وادار به گسست رسمی و قانونی بنیان خانواده می‌کند.

خانواده زمانی محور امنیت و آرامش افراد جامعه بود اما اکنون آماج حملاتی متعدد بر پیکره خود شده است و در صورت آسیب‌شناسی اکثر آسیب‌های ‌اجتماعی به مشکلاتی در بستر خانواده می‌رسیم، مشکلاتی که در این نهاد به وجود می‌آیند، رشد می‌یابند و در جامعه تکثیر می‌شوند. افراد جامعه در تلاش برای رسیدن به آرامش از دست رفته خود در نهاد خانواده به هر دستاویزی چنگ می‌اندازند غافل از آنکه آرامشی که در خانواده از دست رفت به سادگی بازنمی‌گردد. مسئولان کشور صدای ثانیه‌شمار نابودکننده خانواده را نمی‌شنوند یا آنکه خود را به نشنیدن می‌زنند. به هر صورت زمانی خانواده مقدس‌ترین نهاد جامعه محسوب می‌شد و افراد به قیمت خون و آبرو حاضر به گسست آن نبودند اما اکنون بیشتر به بازیچه‌ای در دست برخی از افراد جامعه می‌ماند، افرادی که با کوچک‌ترین بهانه تلنگری بزرگ و جبران‌ناپذیر را بر پیکره آن وارد می‌کنند. خانواده‌ که زمانی بستر اصلی آرامش افراد بود اکنون غرق در دریایی از مشکلات به دنبال ساحل نجات می‌گردد. در گام نخست باید بدانیم کدام باد و از چه جهت دریای زندگی خانوادگی ما را درگیر طوفان کنونی کرده است.

تاثیرمنفی طلاق صوری بر جامعه

مدیر اداره کل تامین‌اجتماعی شرق تهران گفت: ازدواج مجدد برای دریافت مستمری و برقراری حقوق مجدد فوت شده، طلاق‌های صوری برای برقراری مستمری و... علاوه بر هزینه‌های مالی که بر سازمان تحمل می‌کند تاثیر منفی نیز بر روی جامعه گذاشته است. خداقلی میرزایی ادامه داد: در برخی موارد شوهر، زن را طلاق می‌دهد برای اینکه زن بتواند از مستمری پدر خود استفاده کند و در قبال آن با خواندن صیغه ۹۹‌ساله با یکدیگر زندگی می‌کنند و این گونه است که آمار طلاق در برخی شهرستان‌های کوچک تا حدودی افزایش پیدا کرده است. او گفت: در شش‌ماهه اول سال دو‌هزار و ۳۵۰‌میلیارد تومان مستمری پرداخت کرده ایم و بیش از ۱۰۰‌میلیارد تومان نیز برای بیمه بیکاری به جمعیت تحت‌پوشش پرداخت شده است. به گفته میرزایی، ۱۴‌هزار و ۹۱۸ نفر از بیمه بیکاری و‌هزار و ۲۳۲ نفر نیز از بیمه توافقی بهره مند می‌شوند.

چالش جدید کانون خانواده در کشور

رئیس اسبق کانون وکلا با اشاره به لزوم توجه بیشتر به خانواده‌های بی‌بضاعت می‌گوید: هر جامعه مستعد پدیده‌های اجتماعی خاصی است که ارتباط مستقیمی با عوامل‌ اقتصادی، فرهنگی، مدیریتی و اجتماعی آن دارد و پدیده‌های مانند طلاق، فساد اداری، کودکان کار و... معلول عواملی در جامعه هستند. علی نجفی‌توانا می‌افزاید: متاسفانه جامعه به دلایل مختلف مانند جنگ، تحریم و برخی ناکارآمدی‌های مدیریتی در دولت‌ها قابلیت قابل‌توجهی در زمینه بروز آسیب‌های اجتماعی از خود نشان داده است و ازدواج سفید تا کودکان کار، برابری طلاق و ازدواج تا فساد اداری، مشکلات کارتن‌خواب‌ها تا کولبران، بیکاری جوانان تحصلیکرده تا تضعیف باورهای‌اخلاقی و... تنها نمونه‌ای از این آسیب‌ها هستند. جامعه ما با وجود مفاد قانون‌اساسی و شعارهای مدیران کشور و ارزش‌های عقیدتی نباید درگیر این آسیب‌ها باشد. او تاکید می‌کند: از نظر علمی صرف‌نظر از دلایل و حجم این پدیده‌ها مسلما آنها معلول عوامل دیگری هستند و بین این پدیده‌ها با عوامل اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی رابطه وجود دارد. نجفی‌توانا می‌افزاید: در طلاق مصلحتی همانند ازدواج مصلحتی، زوجین برای فرار از برخی تعهدات قانونی یا برخورداری از برخی امتیازات نهاد مقدس خانواده را به چالش می‌کشند و با قربانی کردن قانون و ارزش‌های خانوادگی‌درصدد کسب امتیاز نامشروع خواهند بود.

او خاطرنشان می‌کند: اشخاصی که به این مسائل متوسل می‌شوند قبل از قربانی کردن قانون و ارزش‌های جامعه خود قربانی و معلول عواملی در جامعه هستند که آنها را وادار به این‌گونه اقدامات می‌کنند. در واقع عوامل اقتصادی و اخلاقی آنها را به میزانی تحت‌فشار قرار می‌دهند که با گذر از قانون، آداب، سنن و ارزش‌ها به منظور کسب امتیاز فعالیت و اقدام می‌کنند تا تعادل یک زندگی متعارف و اقتصادی را برای آنها ایجاد کند. بر اساس نظریه علوم اجتماعی تحت‌عنوان «نظریه فشار» افرادی که برای رسیدن به اهداف تعریف‌شده در جامعه ابزار و سازوکار قانونی نداشته باشند یا منزوی می‌شوند یا از طریق نامشروع به آن امتیازات دست پیدا کنند. نجفی‌توانا می‌افزاید: در صورت آسیب‌شناسی این پدیده محرز می‌شود زوجین برای رسیدن به تنازع بقا و کسب اندک درآمد بیشتر برای مواجهه با غول افزایش تورم اقدام به این کار می‌کنند، روشی که اساس بنیان خانواده و آینده فرزندان آنها را به چالش می‌کشد.

او تاکید می‌کند: مسلما مدیران جامعه رواج این پدیده‌ها را باید زنگ خطر بدانند، بنیادی‌ترین نهاد جامعه یعنی خانواده از طریق طلاق، ازدواج سفید، طلاق و ازدواج مصلحتی در حال روبه‌رویی با بحران‌هایی است که نتایج آن هم اکنون با تقلیل ازدواج و زندگی آزاد در بین جوانان کاملا ملموس و مشهود است. نجفی‌توانا می‌افزاید: توصیه می‌شود مسئولان ذیصلاح کشور با آسیب‌شناسی علمی بنیان خانواده تدابیری بیندیشند تا نه تنها از رواج این پدیده جلوگیری کنند بلکه با شناخت علل به خانواده‌های آسیب‌پذیر و در معرض بحران مساعدت و حمایت اقتصادی و روانشناختی داده شود تا از دست یازیدن به اقدامات مخرب خانواده جلوگیری شود. ریشه را باید در بی‌ثباتی و مشکلات اقتصاد کشور جست‌وجو کرد. او می‌گوید: این اقدام نوعی انحراف از ارزش‌های اجتماعی است اما در تطبیق قوانین موضوعی کشور جرم تلقی نخواهد شد و صرفا به عنوان یک پدیده هشداردهنده مدنظر قرار می‌گیرد. البته به عنوان یک انحراف اجتماعی و پدیده نامتعارف می‌تواند به فساد و نابهنجاری‌های اجتماعی مانند جرم دامن بزند. نجفی‌توانا می‌افزاید: سرنوشت فرزندان طلاق‌های صوری قطعا دستخوش چالش‌های قانونی و حقوقی خواهد شد. طبیعتا قبل از هرگونه اقدام برای مبارزه با این پدیده باید دست به آسیب‌شناسی زد و خانواده‌های در معرض این خطر اجتماعی باید شناسایی شده و با محاسبه‌ علل مشترک مساعدت‌های مشورتی و مالی به این خانواده ارائه شود تا آنها از پیمایش ادامه راه‌ در پیش‌گرفته خودداری کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha