سه‌شنبه ۲۱ آذر ۱۳۹۶ - ۱۱:۵۲

وقتی یک مرد از سرماخوردگی یا علائم آنفولانزا شکایت می کند، نباید حرف هایش را به حساب گله مندی گذاشت. دانشمندان می گویند آنفولانزای مردانه واقعاً وجود دارد و مردان بعد از گرفتن یک ویروس تنفسی، بدتر از زنان علائم آن را تجربه می کنند.

آیا آنفولانزای مردانه حقیقت دارد؟

سلامت نیوز: وقتی یک مرد از سرماخوردگی یا علائم آنفولانزا شکایت می کند، نباید حرف هایش را به حساب گله مندی گذاشت. دانشمندان می گویند آنفولانزای مردانه واقعاً وجود دارد و مردان بعد از گرفتن یک ویروس تنفسی، بدتر از زنان علائم آن را تجربه می کنند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از شفقنا زندگی، آنفولانزای مردانه به این ایده اشاره دارد که مردان در مورد علائم یک بیماری خفیف و سطحی مثل سرماخوردگی بیشتر اغراق می کنند. هرچند استفاده از این اصطلاح میان عموم رواج دارد (به ویژه در انگلیس) اما هیچ مطالعه علمی تاکنون در مورد صحت و سقم آن تحقیق نکرده است.

به گفته یک دستیار بالینی در دانشگاه مموریال کانادا، آنها در مرور ادبیات خود به شواهدی برخورد کردند که نشان می دهد مردان احتمالاً پاسخ ایمنی ضعیف تری به ویروس هایی دارند که منجر به آنفولانزا یا سرماخوردگی معمول می شود و درنتیجه در معرض ریسک بیشتری برای ابتلا به علائم جدی تر و حتی مرگ ناشی از این ویروس ها قرار دارند.

برای مثال، مطالعه ای در سال 2008 نشان می داد که زنان پاسخ ایمنی قوی تری به واکسن آنفولانزا می دهند، این یعنی سطح بیشتری از آنتی بادی ها را در برابر زنجیره های ویروسی موجود در واکسن در مقایسه با مردان تولید می کنند. یا مطالعه دیگر در هنگ گنگ و ایالات متحده نشان می داد که مردان در مقایسه با زنان در معرض ریسک بالاتری برای پذیرش شدن در بیمارستان و مرگ ناشی از آنفولانزا قرار دارند.

بنابراین مفهوم آنفولانزای مردان که استفاده از آن در بین عموم رواج دارد بی انصافی است. چرا که مردان در مورد علائم بدنشان اغراق نمی کنند بلکه سیستم ایمنی آنها نمی تواند پاسخ قوی تری به ویروس های تنفسی که به سرعت منتشر می شوند بدهد، اتفاقی که باعث می شود آمار مرگ و میر در مردان بیش از زنان دیده شود.

به طور دقیق مشخص نیست که چرا مردان از این ضعف رنج می برند اما بعید نیست که هورمون ها نقش مهمی داشته باشند به طوری که هورمون زنانه استروژن از تأثیر محفاظتی در برابر این ویروس ها برخوردار است. علاوه بر این، مطالعات دیگر نشان می دهد که هورمون تستوسترون مردانه از قدرت ایمنی کمتر و ضعیف تری در برابر ویروس های آنفولانزا رنج می برد. البته تحقیقات بیشتری در این حوزه نیاز است تا این تحلیل به درستی تأیید شود. چرا که برخی از این مطالعات، فاکتورهایی مانند سیگار کشیدن و ویزیت های پیشگیرانه- مراقبتی شرکت کنندگان را در نظر نگرفته اند. چه بسا این عوامل بر سلامت عمومی افراد و توانایی آنها به پاسخ دادن به ویروس های سرماخوردگی و آنفولانزا اثرگذار باشد.

به گفته محققان، چه بسا بتوان پاسخ صعیف تر سیستم ایمنی مردان به ویروس های معین را به توضیحات تکاملی مرتبط دانست. به عبارت دقیقتر، برای نیاکان ما اهمیت تأثیرات تستوسترون که با توده چربی بیشتر و عضلات قوی تر شناخته می شد، اغلب بر اثر بالقوه این هورمون بر سیستم ایمنی بدن غلبه کرده است.

منبع: Live Science

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha