سه‌شنبه ۲۱ آذر ۱۳۹۶ - ۱۵:۰۵
کد خبر: 232601

رژیم غذایی سالم، نقش بسیار مهمی در مدیریت دیابت و کنترل قند خون دارد و برنامه‌ی غذایی فقط شامل وعد‌ه های اصلی نیست، بلکه میان وعده‌ها را نیز شامل می‌شود.

میان وعده‌هایی سالم و خوشمزه برای دیابتی‌ها

سلامت نیوز: رژیم غذایی سالم، نقش بسیار مهمی در مدیریت دیابت و کنترل قند خون دارد و برنامه‌ی غذایی فقط شامل وعد‌ه های اصلی نیست، بلکه میان وعده‌ها را نیز شامل می‌شود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از برترین ها، رژیم غذایی سالم، نقش بسیار مهمی در مدیریت دیابت و کنترل قند خون دارد و برنامه‌ی غذایی فقط شامل وعد‌ه های اصلی نیست، بلکه میان وعده‌ها را نیز شامل می‌شود.
 
افرادی که دیابت دارند نمی‌توانند ساعت‌های طولانی بدون خوردن چیزی بمانند. بلکه نیاز دارند گهگاه میان وعده‌های کوچکی بخورند تا سطح قند خون‌شان خیلی بالا و پایین نشود. میان وعده یا اسنک همیشه هم به معنی غذاهای پُر قند یا چرب نیست. اسنک‌های سالم و خوشمزه‌ی زیادی وجود دارند که می‌توانند راهی بسیار خوب برای ثابت نگه داشتن قند خون باشند. میان وعده‌های پُر پروتئین، کم کربوهیدرات و کم کالری و بسیار مغذی، انتخاب‌های بسیار سالمی هستند.

چنین میان وعده‌هایی کمک می‌کنند تا همزمان با افزایش سطح انرژی بدن‌تان، بر گرسنگی خود غلبه کنید. اما حواس‌تان باشد که مقدار میان وعده نیز درست به اندازه‌ی مقدار وعده‌ی اصلی اهمیت دارد و کلید مدیریت سطح قند خون و جلوگیری از افزایش وزن است.

۱. ماست

ماست، مخصوصا ماست یونانی، یک میان وعده‌ی سالم برای دیابتی‌هاست. این اسنک پُر پروتئین و کم کربوهیدارت، منبع خوبی از کلسیم بوده و کالری بسیار کمی دارد. ضمنا ماست مقادیر قابل توجهی پروبیوتیک دارد که با تعدیل باکتری‌های سالم روده به گوارش کمک می‌کنند. برخی دیگر از مواد مغذی ماست یونانی شامل ویتامین‌های B، اسید فولیک، پتاسیم، فسفر و روی می‌شود. ماست یونانی طعم بسیار خوبی هم دارد که به شیوه‌های گوناگونی می‌توانید آن را مصرف کنید. می‌توانید یک فنجان ماست یونانی یا ماست معمولی را با توت فرنگی، بلک بری، بلو بری، کشمش و یا سایر مغزها ترکیب کرده و یک اسنک لذیذ تهیه کنید.
 
۲. کرفس

کرفس، سبزی است که معمولا نادیده گرفته می‌شود اما یکی از بهترین میان وعده‌ها برای افراد دیابتی‌است. کرفس به دلیل داشتن فیبر و آب زیاد، فورا سیرتان می‌کند و بسیار کم کالری و کم کربوهیدرات و کم چربی و کم کلسترول است. ضمنا کرفس، مواد مغذی دیگری چون ویتامین A، C، K و ویتامین‌های B، کلسیم، منیزیم، فسفر، اسید فولیک و پتاسیم نیز دارد. کرفس، غذای خوبی برای قبل از ناهار یا عصرانه است. می‌توانید کرفس را همراه کره بادام زمینی یا پنیر کاتج میل کنید.

۳. سیب

نیازی به گفتن امتیازات سیب نیست؛ میان وعده‌ی کم کالری و سرشار از فیبر محلول که می‌تواند شما را برای مدت طولانی سیر نگه دارد. فیبر موجود در سیب، گوارش و جذب فروکتوز سیب را کُند می‌کند. سیب دارای ویتامین C، فیتونوترینت‌ها، آهن، پتاسیم، فسفر و کلسیم است. ضمنا سیب بدون اینکه قند خون‌تان را بالا ببرد، میل شما به شیرینی را به خوبی جواب می‌دهد. می‌توانید برش‌های سیب را همراه با کمی کره بادام زمینی یا دارچین میل کنید.
 
۴. میوه‌های خشک شده همراه با مغزها

میوه‌های خشک شده‌ای که بصورت آماده و بسته بندی در فروشگاه‌ها موجودند ممکن است ناسالم باشند، اما شما می‌توانید خودتان در خانه میوه‌های خشک شده درست کنید. ضمنا می‌توانید همیشه مقداری میوه‌ی خشک شده در یک ظرف دربسته با خود داشته باشید و هر وقت لازم شد چیزی بخورید سراغ این اسنک عالی بروید. میوه‌های خشک شده را می‌توانید با مغزها و دانه‌هایی که برای شما مناسب هستند ترکیب کنید.

۵. پنیر کاتج

پنیر کاتج، منبع پروتئین است که تمام اسید آمینه‌های ضروری را دارد، یعنی به آرامی هضم می‌شود و شما را بیشتر سیر نگه می‌دارد. پنیر کاتج، میان وعده‌ای کم کالری و کم کربوهیدرات است که حاوی کلسیم، ویتامین A، آهن، منیزیم، فسفر، پتاسیم، سلنیوم و روی نیز هست. پنیر کاتج خوشمزه بوده و به روش‌های مختلفی می‌توانید آن را مصرف کنید.
 
۶. پاپ کورن

پاپ کورن، یک اسنک بسیار خوب برای مبتلایان به دیابت است که می‌تواند بدون کالری اضافی، سیرتان کند. پاپ کورن منبع خوبی از فیبر بوده و مقدار کمی هم ویتامین‌ و مواد معدنی مانند منیزیم، پتاسیم، ویتامین A، فسفر، روی، منگنز، آهن و مس دارد. ضمنا پاپ کورن، شاخص گلیسمی پایینی دارد.

۷. زیتون

تمام انواع زیتون‌ها، میان وعده‌هایی کامل و سالم برای دیابتی‌ها هستند. اسیدهای چرب موجود در زیتون به کنترل قند خون کمک زیادی می‌کنند. برای مبتلایان به دیابت، چربی‌های تک غیر اشباع، بهترین نوع چربی هستند چون این چربی‌ها توانایی کاهش گلوکز خون، افزایش حساسیت به انسولین، کاهش کلسترول، کاهش ریسک بیماری‌های قلبی و بهبود سلامت عمومی را دارند. سایر مواد مغذی مهم زیتون شامل مس، آهن، فیبر و ویتامین E می‌شوند. یک مشت زیتون را به آرامی در طول روز بجوید و پاسخ گرسنگی‌تان را به خوبی بدهید.

۸. بیسکوئیت‌های سبوسدار

بیسکوئیت‌های سبوسدار نیز اسنک‌های خوبی برای دیابتی‌ها هستند. بیسکوئیت سبوسدار سرشار از فیبر است که برای بین وعد‌ه‌ها مناسب است. حتما نوعی را تهیه کنید که با آرد کامل درست شده باشد.
 
۹. سالاد لوبیای سیاه

یک انتخاب بسیار خوب برای افراد مبتلا به دیابت، سالاد لوبیای سیاه همراه با سبزیجات است. این نوع سالاد، هم فیبر زیادی دارد و هم پروتئین و کمک می‌کند تا ساعت‌ها سیر بمانید. یک دوم فنجان لوبیا سیاه پخته شده، یک دوم فنجان گوجه فرنگی خرده شده، یک دوم فنجان خیار خرد شده و یک دوم فنجام آوکادو را با هم ترکیب کرده و دو قاشق چایخوری آبلیمو و کمی نمک و فلفل سیاه بزنید، یک سالاد بسیار خوشمزه و مغذی خواهید داشت.

۱۰. اسموتی

اگر در خانه هستید و ناگهان احساس گرسنگی کردید، اسموتی چیزی است که به آن نیاز دارید. اسموتی‌ها بسیار مغذی بوده و در لیست میان وعده‌های سالم برای دیابتی‌ها قرار می‌گیرند. اما نباید میوه‌های پُر قند زیادی در آن استفاده کنید. برای درست کردن اسموتی، از میوه‌ها و سبزی‌های تازه استفاده کنید. می‌‌توانید در اسموتی‌تان دانه‌ی چیا هم بریزید تا پروتئین آن بیشتر شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha