دانشمندان راه جدیدی ابداع کرده‌اند تا از طریق آن بتوانند چپ‌دست یا راست‌دست بودن جنین را در داخل رحم پیش‌بینی کنند.

تشخیص چپ‌دست یا راست‌دست بودن کودکان پیش از تولد

سلامت نیوز: دانشمندان راه جدیدی ابداع کرده‌اند تا از طریق آن بتوانند چپ‌دست یا راست‌دست بودن جنین را در داخل رحم پیش‌بینی کنند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از سلامت آنلاین، محققان اعلام کرده اند که بین اولویت استفاده از هر کدام از دست ها بعد از تولد در نوزادان و این که جنین داخل رحم کدام انگشت دستش را در دهان می مکد، ارتباط مستقیمی وجود دارد.
به گزارش sciencealert، با وجود عوامل درونی و نیز اثرات ژنتیکی در تعیین دست غالب در نوزادان، پژوهشگران هنوز هم به درستی نمی دانند چه عاملی در تعیین دقیق اولویت استفاده از دستی خاص در نوزادان موثر است.
با این تصور، محققان ایتالیایی نوعی روش غربالگری پیش از تولد ابداع کرده اند که به دقت مشخص می کند نوزاد بعد از تولد راست دست می شود یا چپ دست. در این روش از سونوگرافی چهار بعدی برای نقشه برداری از الگوها و مشخص کردن حرکات دست جنین در داخل رحم استفاده می شود.
محققان این روش تصویربرداری را از روش اولیه بررسی جنین داخل رحم وام گرفتند اما برای این منظور به بررسی دقیق تری برای تعیین حرکات دست جنین نیاز است؛ به عنوان مثال، حرکاتی که در آن جنین دستش را به سمت چشمش می برد یا حتی کشیدن یک دست به دیواره رحم. مطالعه این حرکات به طور دقیق می تواند راست دست یا چپ دست بودن نوزادان را بعد از تولد مشخص کند.
این پژوهشگران ۲۹ زن باردار را مورد مطالعه قرار دادند و در هفته های ۱۴، ۱۸ و ۲۲ بارداری و هر بار به مدت ۲۰ دقیقه حرکات جنین را تحت کنترل گرفتند. آنها دریافتند که جنین ها در هفته ۱۸ بارداری شروع به استفاده از دست خود می کنند و معمولا از دست غالب خود برای حرکات داخل رحم بهره می گیرند.
آنها با کمک سونوگرافی جدید الگوهایی از حرکات دست جنین تهیه کردند و به این وسیله دست غالب آنها را نیز مشخص کردند و بعد از گذشت ۹ سال نتیجه به دست آمده را بررسی کردند تا صحت آزمایش های خود را نشان دهند. دانشمندان در نهایت دقت نتایج خود را بین ۸۹ تا ۱۰۰ درصد اعلام کردند.
تشخیص زودهنگام دست غالب در نوزادان به محققان کمک می کند تا احتمال بروز بیماری هایی چون اوتیسم، افسردگی و نیز برخی مشکلات عصبی شناختی اولیه را در این قبیل نوزادان تحت کنترل بگیرند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha