۳‌ماه به آخر سال بیشتر باقی نمانده، اما همچنان کارانه خرداد‌ماه را پرداخت نکرده اند ، ۱۴‌ماه است که با وجود قول مساعد و وعده‌های مسئولان همچنان معوقات ادامه دارد.

پزشکان و پرستاران در انتظار چندین‌ماه کارانه معوق

سلامت نیوز: ۳‌ماه به آخر سال بیشتر باقی نمانده، اما همچنان کارانه خرداد‌ماه را پرداخت نکرده اند ، ۱۴‌ماه است که با وجود قول مساعد و وعده‌های مسئولان همچنان معوقات ادامه دارد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از پایگاه اطلاع رسانی سازمان نظام پرستاری ، این جملات بخشی از دغدغه‌های پرستاران و پزشكان بیمارستان‌های دولتی است كه از تهران تا سایر شهرهای كشور چندین‌ماه است با مشكل عدم‌پرداخت كارانه وزارت بهداشت روبه‌رو هستند و حتی دیگر چشم امیدی هم به وعده و وعید مسئولان ندارند، زیرا بعد از قول‌های مساعد داده شده بارها با درهای بسته روبه‌رو شده‌اند. براساس آمارها و بررسی‌های صورت گرفته از سوی همشهری، هم‌اكنون بیمارستان‌ها و مراكز درمانی مختلف چندین‌ماه حتی تا 14‌ماه تأخیر در پرداخت كارانه پرستاران و پزشكان دارند و كارشناسان اعلام می‌كنند به‌دلیل عدم‌پرداخت سهم قانونی طرح تحول سلامت و تحقق نیافتن بودجه‌های وزارت بهداشت و سازمان‌های بیمه گر این مشكلات به‌وجود آمده است. نكته قابل تامل به گفته همایون هاشمی، عضو كمیسیون بهداشت مجلس این است كه وزارت بهداشت نزدیك به 7هزار میلیارد تومان به پزشكان، پرستاران و كاركنان خود بدهی دارد و این در حالی است كه در گذشته مدت زمان این بدهی حداكثر به 2یا 3ماه می‌رسید و كاركنان به این مدت زمان پرداختی عادت كرده بودند اما تأخیر فعلی سبب شده تا كادر درمانی و پرستاران با بلاتكلیفی در دریافتی هایشان مواجه شوند.

اجرای ناعادلانه طرح كارانه قاصدك

پرستار یكی از بیمارستان‌های تهران با اشاره به تعویق كارانه‌های 8‌ماه خود می‌گوید: در هیچ جای دنیا شرح وظایف پرستاران اینقدر وسیع نیست. در ایران پرستاران مجبورند ساعت‌های متوالی كار كنند و در قبال آن نه‌تنها افزایش حقوقی شامل حالشان نمی‌شود بلكه كارانه كه حقشان است را هم در زمان مورد نیاز دریافت نمی‌كنند. وی با اشاره به اجرای ناعادلانه طرح كارانه (قاصدك) با تأكید بر اینكه این طرح به هیچ‌ عنوان مورد قبول جامعه پرستاری نیست، افزود: اساس و پایه طرح قاصدك را قبول نداریم. از نظر ما فردی كه سامانه طرح قاصدك را طراحی كرده یك روز هم در بیمارستان شیفت نبوده و با این اقدام تنها شكاف طبقاتی را طراحی كرده است. طرح قاصدك طرح ارزیابی عملكرد پرستاران است و براساس آن پرداخت حقوق و مزایا به آنان، به اجرا درآمده كه این طرح همواره با اعتراض پرستاران همراه بوده است.

مشكلات به قوت خود باقی است

یكی از پرستاران در مركز پایتخت هم با ناعادلانه خواندن ساعات كاری پرستاران عنوان كرد: اجبار پرستاران به انجام اضافه‌كاری‌های زیاد و بیش از توان آنها منصفانه نیست و باید اصلاح شود. به این موارد تأخیر در پرداخت كارانه‌ها را هم اضافه كنید. ما بارها خواستار پیگیری و انعكاس مطالبات معوقه بوده‌ایم اما همچنان مشكلات به قوت خود باقی است. متأسفانه اجرای طرح تحول نظام سلامت فارغ از امكانات و تسهیلاتی كه برای آحاد مردم در پی داشته است، به‌دلیل عدم‌پایبندی سازمان‌های بیمه گر به پرداخت منظم و به موقع مطالبات و نقض تعهدات فی مابین آنها مبنی بر پرداخت به موقع حق الزحمه و كارانه كادر درمانی كه اكنون موجب تأخیر 8تا 10ماهه شده سبب مشكلات عدیده معیشتی و مالی برای پزشكان و پرستاران تمام وقت در بیمارستان‌های دولتی شده كه تنها راه امرار معاش‌شان از همین پرداخت‌هاست.

حتی حق اعتراض هم نداریم

یكی از پزشكان دانشگاه علوم پزشكی اصفهان هم در این‌باره می‌گوید: به ما گفته شده كه به‌دلیل بدهی سازمان‌های بیمه‌گر به بیمارستان‌ها، این مراكز در پرداخت كارانه كاركنان بیمارستانی دچار مشكل شده‌اند. هم‌اكنون بیش از یك سال است كه كارانه‌مان به تعویق افتاده و این در حالی است كه نه‌تنها بار كاری كم نشده است بلكه به‌دلیل اجرای طرح تحول سلامت با چند برابر كار مواجه هستیم؛ حتی حق اعتراض هم نداریم و با ما برخورد می‌شود. درحالی‌كه اعتراض برای مطالبات معوق از حقوق طبیعی هر فرد محسوب می‌شود. البته ما برای بیماران كم نمی‌گذاریم اما واقعیت این است كه قطعا تعویق كارانه كاركنان بیمارستانی پیامدهای خوبی نخواهد داشت و امیدواریم با نزدیك شدن به پایان سال و دغدغه‌های معیشتی قشری چون ما، مسئولان مربوطه به اهمیت این موضوع توجه بیشتری نشان دهند.

با معترضان برخورد می‌شود

مریم.غ، پزشك یكی از بیمارستان‌های همدان هم بااشاره به تأخیر 10‌ماهه در دریافت كارانه 800هزارتومانی خود در این‌باره می‌گوید: تا به امروز كارانه خرداد‌ماه پرداخت شده است. مشكل عدم‌پرداخت تنها مختص شهرستان‌هایی چون ما نیست؛ این مشكل در تمام بیمارستان‌های دولتی كشور و حتی تهران هم كم و زیاد وجود دارد؛ ضمن اینكه بارها طوماری مبنی بر اعتراض پرستاران به شیوه پرداخت كارانه (قاصدك) و اضافه كار مطرح شده است اما هیچ‌كس پاسخگو نیست و حتی در مواردی هم شاهد برخوردهایی از سوی مسئولان بیمارستان با معترضان بوده‌ایم.

روال زندگی مان دچار مشكل است

پرستار یكی از بیمارستان‌های مشهد هم می‌گوید: این شیوه پرداخت كارانه‌ها نه‌تنها عادلانه نیست بلكه سبب كاهش راندمان كاری هم می‌شود. در این پرداختی‌ها گاهی پرداخت كارانه‌ها از ۶‌ماه تا یك سال تأخیر دارد و این روال زندگی ما را دچار مشكل كرده است؛ ضمن اینكه با توجه به كمبود شدید نیروی كار و باراضافی ناشی از طرح تحول سلامت حداقل انتظار این است كه شرایط مالی به‌گونه‌ای باشد كه بتوانیم آنچه حقمان است را در زمان مناسب خود بگیریم. پزشك یكی از بیمارستان‌های شیراز هم می‌گوید: به روز‌رساندن پرداخت كارانه‌ها از دغدغه‌هایمان است و این در حالی است كه هیچ‌كس پاسخگوی ما نیست. در واقع به‌دلیل اجرای طرح تحول سلامت همچنین عدم‌اجرای تعهدات وزارت مطبوع و بیمه‌ها درخصوص پرداخت منظم و به موقع كارانه‌ها و مطالبات خود كه در اینجا حتی به 8‌ماه تأخیر هم رسیده است دچار مشكل شده‌ایم؛ به‌خصوص پزشكان تمام وقت كه تنها منبع درآمدشان از همین محل است دچار مشكلات عدیده معیشتی و مالی شده‌اند. به هر حال امیدی به بهبود شرایط برای برون رفت از این تنگنا به چشم نمی‌خورد و امكان ادامه چنین وضعیتی با توجه به مشكلات پیش رو می‌تواند در ارائه خدمات‌رسانی مشكلاتی را ایجاد كند.

بدهی 5365میلیارد تومانی سازمان تأمین اجتماعی به وزارت بهداشت

این صحبت‌ها در حالی است كه سخنگوی وزارت بهداشت نیز در آخرین گفت‌وگوی خود با همشهری مطالبات وزارت بهداشت از سازمان تأمین اجتماعی را دلیل مشكلات به‌وجود آمده خواند و افزود: سازمان تأمین اجتماعی 5365میلیارد تومان به وزارت بهداشت بدهكار است و به‌دلیل عدم‌پرداخت مطالبات مراكز درمانی، پرداخت بدهی‌های این مراكز به شركت‌های پخش دارو و تجهیزات پزشكی و نیز به كاركنان و پزشكان با مشكل روبه‌رو شده و ضروری است، سازمان‌های بیمه‌گر برای پرداخت بدهی‌های خود اقدام عاجل كنند تا بتوانیم مطالبات این گروه‌ها و افراد را پرداخت كنیم.

دولت باید به تعهدات خود عمل ‌كند

احمد همتی، عضو كمیسیون بهداشت و درمان مجلس با انتقاد از تأخیر چندماهه در پرداخت كارانه پرستاران هم گفت: حقوق پرستاران و پزشكان پرداخت شده اما كارانه آنها پس از گذشت ماه‌ها هنوز پرداخت نشده و بیمارستان‌ها قادر به پرداخت معوقات نیستند. البته اگر بیمه‌ها به‌موقع بتوانند بدهی خود را پرداخت كنند معوقات پزشكان و پرستاران پرداخت می‌شود اما پرداخت بدهی در زمان مناسب انجام نمی‌شود. در حقیقت پرستاران و پزشكان از بیمارستان‌ها، بیمارستان‌ها از بیمه‌ها و بیمه‌ها از دولت طلب دارند و به‌دلیل اینكه دولت به تعهدات خود عمل نكرده است، وزارت بهداشت نمی‌تواند معوقات را با استفاده از این بودجه پرداخت كند. بیمه‌ها باید بدهی بیمارستان‌ها را پرداخت كنند تا بیمارستان‌ها بتوانند نسبت به پرداخت معوقات و رفع سایر مشكلات اقدام كنند. این چرخه معیوب در نهایت به مردم آسیب می‌زند كه زیبنده كشور ما نیست. همچنین مقرر شده در بودجه سال 97برای پایدار شدن منابع این طرح، تصمیماتی اتخاذ شود تا این منابع قانونی شوند.

واقعیت این است كه طرح تحول سلامت در پرداخت بدهی‌هایش موفق نبود. وی با مثبت ارزیابی كردن طرح تحول سلامت در خدمات‌رسانی به مردم، افزود: این طرح در پرداخت بدهی‌های خود موفق نبود و برای حل این مشكل، در مجلس تصمیم گرفته شد تا منابع پایدار برای طرح تحول نظام سلامت پیش‌بینی شود. وی از پرداخت نشدن سهم طرح تحول سلامت از هدفمندی یارانه‌ها و ارزش افزوده گفت: آنچه در قانون مصوب شده و جزو منابع مالی این طرح است از جمله 10درصد حاصل از هدفمندی یارانه‌ها و یك‌درصد ارزش افزوده از سوی دولت و سازمان برنامه و بودجه به وزارت بهداشت پرداخت نمی‌شود. سخنگوی كمیسیون بهداشت و درمان مجلس تأكید كرد: این عدم‌پرداخت، باعث شده است كه برای وزارت بهداشت انباشت بدهی ایجاد شود به‌طوری كه هم‌اكنون در بخش پزشكان و پیراپزشكان شاهد معوقات حدود یكساله هستیم كه این موضوع قطعا تأثیرات منفی خود را در سیستم سلامت كشور ایجاد می‌كند.

هشدار می‌دهیم بحران ورشكستگی در راه است

همایون هاشمی، عضو كمیسیون بهداشت و درمان مجلس با هشدار نسبت به خطر ورشكستگی مراكز پخش دارو و تجهیزات پزشكی در ادامه گفت: بیمارستان‌ها 7هزار میلیارد تومان به مراكز پخش دارو بدهكار هستند. ضمن اینكه افزایش مطالبات مراكز درمانی از بیمه‌ها ازجمله تأمین اجتماعی و بیمه سلامت موجب نگرانی فزاینده‌ای شده و بسیاری از مراكز پخش دارو و تجهیزات پزشكی هم‌اكنون دچار ورشكستگی شده‌اند. هم‌اكنون بالغ بر 7هزار میلیارد تومان مطالبات و یا به شكلی بدهی بیمارستان‌ها و مراكزدرمانی به بخش‌ها و مراكز دارویی و تجهیزات پزشكی است.

برای حل مشكل بدهی بیمه‌ها به مراكز درمانی و مطالبات مراكز پخش دارو وتجهیزات پزشكی از بیمارستان‌ها دولت باید برای پایداری منابع اجرای طرح تحول راهكار اساسی درنظر بگیرد؛ یعنی سرانه منطقی تعریف كرده و از سویی اجرای گایدلاین‌ها را تكمیل كند، زیرا گایدلاین به‌عنوان یك چراغ راهنما هزینه‌های حوزه بهداشت و درمان را كاهش می‌دهد. وی با تأكید بر اینكه گایدلاین‌ها بسیاری از همپوشانی‌های هزینه‌ای دربخش بیمه و پرداخت‌های مستقیم را كاهش می‌دهد، گفت: برای كاهش بدهی بیمه‌ها به مراكز درمانی می‌توان اقدامات بسیاری را انجام داد، البته از ماه‌ها قبل هشدارهای لازم نسبت به افزایش بدهی‌ها و مطالبات مراكز درمانی از بیمه‌ها داده شد؛ اما اتفاق قابل‌قبولی در این خصوص صورت نگرفته است، البته رئیس سازمان برنامه و بودجه باید برای تعیین تكلیف سریع‌تر این موضوع تدابیر لازم را اتخاذكند، زیرا بسیاری از مراكز پخش محصولات بهداشتی و درمانی شرایط نامناسبی داشته و رو به تعطیلی هستند.

مجلس تنها می‌تواند این مشكل را آسیب‌شناسی كند و دولت باید راهكار عملی را برای رفع این مشكلات پیشنهاد دهد، بنابراین دولت باید به جد مشكلات بیمه‌ها و بدهی‌ها را تعیین تكلیف كرده و منابع لازم را دراختیار وزارت بهداشت برای پرداخت بدهی‌ها به مراكز پخش دارو و تجهیزات پزشكی قرار دهد. وی ابراز داشت: هنر طرح تحول سلامت این است كه دسترسی مردم به خدمات سلامت را راحت‌تر و سریع‌تر كرده است و با دسترسی راحت‌تر مردم، هزینه‌های حوزه سلامت ایجاد شد، تا قبل از این، اگر بیماری مردم به مرحله حاد نمی‌رسید به پزشك مراجعه نمی‌كردند ولی الان در همان مرحله ابتدایی بیماری، با هزینه درمان كمتری، بیمار معالجه می‌شود. پیش از این به‌دلیل هزینه‌های سنگین درمان، كسی به پزشك مراجعه نمی‌كرد. برای ما مهم این است كه در اقصی نقاط كشور مردم از حوزه سلامت راضی هستند كه این رضایتمندی قبلا به‌دلیل مشكلات موجود در بخش سلامت وجود نداشت؛ هر چند هم‌اكنون نیز مشكلاتی وجود دارد اما به‌دنبال رفع آن هستیم.

بودجه 97 می‌تواند مشكلات را حل كند

بهروز بنیادی، عضو كمیسیون بهداشت و درمان مجلس هم با انتقاد از تأخیر ۱2ماهه در پرداخت كارانه پزشكان و پرستاران و بدهی چندهزار میلیارد تومانی وزارت بهداشت گفت: عدم‌تخصیص كامل بودجه یكی از مهم‌ترین معضلات سد راه طرح تحول سلامت است، متأسفانه سهم قانونی طرح تحول سلامت از 10درصد هدفمندی یارانه و یك درصد ارزش افزوده پرداخت نشد بنابراین این انباشت بدهی منجر به تأخیر در پرداخت كارانه پزشكان و پرستاران شد. دولت باید هر چه سریع‌تر راهكاری برای پرداخت مطالبات پزشكان و پرستاران اتخاذ كند؛ ضمن اینكه سوءمدیریت نیز ازجمله مشكلاتی است كه ما در حوزه بهداشت و درمان با آن روبه‌رو هستیم كه تنها راه برون‌رفت از این مشكل تزریق منابع مالی به‌صورت نقدی است چرا كه ارائه اوراق هم نتوانسته جوابگوی مشكلات باشد. بی‌شك با تزریق بودجه مناسب از سوی دولت در بودجه سال‌97 این مشكلات با همكاری دولت رفع می‌شود.

بیمه‌ها با وزارت بهداشت همكاری نمی‌كنند

رئیس مركز بودجه و پایش عملكرد وزارت بهداشت 20 آبان در نشست خبری با بیان اینكه بیمه‌ها با وزارت بهداشت همكاری نمی‌كنند، گفت: اگرچه در هیچ دوره‌ای بدهی‌ها صفر نبوده و ما همواره در یك شرایط بدهی قرار داشته‌ایم، اما هم‌اكنون شركت‌های بیمه‌ای با ما همكاری نمی‌كنند. دكتر مسعود ابوالحلاج، درخصوص بدهی ۱۸ هزار میلیارد تومانی وزارت بهداشت گفت: وزارت بهداشت حدود ۱۸‌هزار میلیارد تومان بدهی دارد اما نكته مهم این است كه ۱۸ هزار میلیارد تومان هم طلب داریم كه فقط یك عدد آن طلب ۱۲ هزار میلیاردی ما از بیمه‌هاست و ۶ هزار میلیارد تومان هم از جاهای دیگر طلب داریم. زمانی كه میزان طلب‌ها و بدهی‌ها را در پایان سال مالی سال‌های ۹۳، ۹۴ و ۹۵ با هم مقایسه می‌كنیم، می‌بینیم كه میزان آنها به یك اندازه است.

اگر در این ساختار، بیمه‌ها با ما همكاری كنند چرخه پولی بیمارستان‌های ما به راه می‌افتد و مشكلی نخواهیم داشت و نكته قابل تامل همین است كه به اندازه بدهی‌هایمان، طلبكار هم هستیم. ابوالحلاج گفت: مشكل اصلی ما این است كه شركای ما در خدمت‌رسانی ما را تنها گذاشتند اگر این مشكل حل شود مشكلات دیگر هم، خودبه‌خود حل و فصل می‌شوند و پزشكان و پرستاران ما به حق و حقوق اولیه خود خواهند رسید و حتی بدهی شركت‌های دارویی و تجهیزات پزشكی را هم می‌توانیم تسویه كنیم. وی درخصوص اینكه برخی بدهی ۱۸ هزار میلیاردی وزارت بهداشت را به طرح تحول سلامت ربط می‌دهند، گفت: این موضوع اشتباه است چون این بدهی چه طرح تحول سلامت اجرایی می‌شد چه اجرایی نمی‌شد، وجود داشت و زمانی كه مردم می‌خواهند خدماتی را دریافت كنند، طبیعی است كه آن خدمات هزینه‌های خود را دارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha