چهارشنبه ۲۲ آذر ۱۳۹۶ - ۱۱:۰۵
کد خبر: 232675

رئیس مرکز تحقیقات سوختگی گفت: سالانه 12 هزار کودک در بیمارستان های کشور به دلیل سوختگی شدید بستری می شوند.

سالانه 12هزار کودک با سوختگی بیمارستانی می شوند

سلامت نیوز: رئیس مرکز تحقیقات سوختگی گفت: سالانه 12 هزار کودک در بیمارستان های کشور به دلیل سوختگی شدید بستری می شوند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا،دکتر محمدجواد فاطمی روز چهارشنبه افزود: شایع ترین علت سوختگی کودکان در ایران ناشی از سهل انگاری والدین یا مراقبین کودک است.


وی خاطرنشان کرد: شایع ترین سوختگی های کودکان به دو نوع سوختگی تماسی و سوختگی با مایعات داغ تقسیم بندی می شود ؛ در سوختگی های تماسی ، بطورمثال مادر در حال اتو کردن است و تلفن زنگ می زند و کودک در تماس با اتو می سوزد یا اینکه در اثر تماس با ظرف داغ ، دچار سوختگی می شود.
وی اضافه کرد: همچنین گاهی کودکان رومیزی میز آشپزخانه را می کشند و ظرف حاوی مایعات داغ روی کودکان ، واژگون می شود. گاهی نیز کودکان کنار اجاق گاز می روند و ظرف های روی آن - به ویژه ظرف های روی شعله های جلویی اجاق گاز- را به طرف خود می کشند و مشاهده شده که به ویژه دسته ماهیتابه را به طرف خود می کشند.


رئیس مرکز تحقیقات سوختگی گفت: گاهی نیز متاسفانه مادران ، کودکان خود را هنگام پذیرایی با یک دست ، در آغوش گرفته و با دست دیگر همزمان سینی چای یا دیگر ظروف حاوی غذای داغ را می گیرند و از مهمانان پذیرایی می کنند.


فاطمی افزود: اتفاق دیگری که متاسفانه در ایران شایع است و در کشورهای دیگر کمتر وجود دارد، افتادن کودک در دیگ حاوی غذای داغ است که علت آن نیز بی دقتی هنگام تدارکات نذری است که دیگ ها را روی زمین قرار می دهند و اغلب در آنها ، آش داغ یا دیگر غذاهای مایع داغ است ؛ متاسفانه این نوع حوادث، کودکان را دچار سوختگی های وسیع می کند که مرگ و میر در این موارد هم زیاد است.


وی با اشاره به سوختگی های غیرشایع نیز گفت: بطورمثال کودک مبتلا به بیماری بیش فعالی که در خانه تنها مانده بود ، هنگام آتش زدن کاغذهای اضافی دچار 60 درصد سوختگی شد و متاسفانه جان خود را از دست داد.


وی از والدین به ویژه مادران خواست تا برای پیشگیری از سوختگی کودکان، موارد لازم را رعایت کرده و بطورمثال هنگام درآغوش گرفتن کودک، سینی چای یا ظرف حاوی غذای داغ ، حمل نکنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha