تبعیض آشكار در توزیع كمك‌های مردمی و سرپناه و چادر و پتو و جیره غذایی و حتی نوبت‌دهی برای دریافت وام و تشكیل پرونده بازسازی، در این یك ماه و یك روز پس از لرزش مهیب ٢١ آبان ١٣٩٦، آنقدر دل زلزله‌زدگان را به درد آورد كه دست شستند از امید به فردای بهتر و البته تكذیب گلایه‌های زلزله‌زدگان توسط مسوولانی كه یا در شرایط مشابه قرار ندارند یا جسارت تایید گلایه‌ها و اعتراف به كوتاهی‌ها را ندارند، دردی حتی بدتر...

دولت وظیفه‌ای برای كمك بلاعوض به مستاجران زلزله‌زده نداشت

سلامت نیوز:تنها تاثیر ادعای فرهاد تجری، نماینده قصر‌شیرین و نایب‌رییس كمیسیون اصل نود درباره دپوی ٢هزار دستگاه كانكس در شهرك خارج از سرپل ذهاب، ممانعت از توزیع كانكس‌های دپو شده بین زلزله‌زدگان چادر‌نشین در این سرمای زیر صفر شده سرپل و جلوگیری از توزیع كمك‌های مردمی توسط خود مردم و انتقاد از سوءمدیریت در اقدامات حمایتی برای هم‌استانی‌هایش، این بود كه توان مسوولان برای تكذیب كردن افزایش پیدا كند.

به گزارش سلامت نیوز، اعتماد نوشت:شاید این نماینده مجلس اغراق‌هایی هم در اعداد و ارقام داشته اما گلایه‌های زلزله‌زدگان كه وعده‌های بی‌سرانجام در این یك ماه چادرنشینی، بیش از سرما و تحقیر و گرسنگی آزارشان داده، بی‌شباهت به انتقادات تجری نیست. تبعیض آشكار در توزیع كمك‌های مردمی و سرپناه و چادر و پتو و جیره غذایی و حتی نوبت‌دهی برای دریافت وام و تشكیل پرونده بازسازی، در این یك ماه و یك روز پس از لرزش مهیب ٢١ آبان ١٣٩٦، آنقدر دل زلزله‌زدگان را به درد آورد كه دست شستند از امید به فردای بهتر و البته تكذیب گلایه‌های زلزله‌زدگان توسط مسوولانی كه یا در شرایط مشابه قرار ندارند یا جسارت تایید گلایه‌ها و اعتراف به كوتاهی‌ها را ندارند، دردی حتی بدتر... مجتبی نیك‌كردار؛ معاون امور عمرانی استانداری كرمانشاه، در گفت‌وگو با «اعتماد» و پس از آنكه انتقادات نماینده مجلس و گلایه‌های زلزله‌زدگان را شنید، هم گلایه‌ها و انتقادها را تكذیب كرد و هم خبرهای ناخوشایندی داد؛ خبرهایی ناخوشایند برای جماعتی كه ٢١ آبان ١٣٩٦، عمرشان را زیر آوار جا گذاشتند.

چند روز قبل، فرهاد تجری؛ نماینده مجلس گفت ٢٠٠٠ كانكس در یكی از شهرك‌های اطراف سرپل ذهاب دپو شده و توزیع نمی‌شود در حالی كه تعداد قابل‌توجهی از زلزله‌زدگان هنوز ساكن چادرها هستند و همچنین كمك‌های مردمی در مبادی ورودی شهر توسط مقامات مربوطه ضبط می‌شود و اجازه توزیع نمی‌دهند. البته شما هم بلافاصله اعلام كردید كه كانكس‌ها براساس اولویت‌بندی تعیین‌شده توزیع خواهد شد. آخرین وضعیت اولویت‌بندی و واگذاری كانكس‌ها چگونه است؟

احتمالا اطلاعات غلط به آقای تجری داده‌اند چون ما این تعداد كانكس در شهرك‌های اطراف سرپل، دپو نداریم. دو روز قبل هم در سرپل ذهاب جلسه داشتیم و مجموع دپوی ما برای سرپل ذهاب، چند صد كانكس بیشتر نیست كه در جلسه اخیر هم مقرر شد اولویت توزیع، با كسانی باشد كه خانه‌های‌شان تخریب شده و فاقد سرپناه هستند اما در بین همین افراد هم، خانوارهایی كه مجروح دارند، زنان سرپرست خانوار، بیماران و سالمندان در اولویت دریافت كانكس هستند. تصمیم این است كه كسانی كانكس دریافت كنند كه اضطرار بیشتری دارند. منطقه زلزله‌زده، ١٠ هزار كیلومتر مربع وسعت دارد و ٣٥ هزار واحد مسكونی شهری و روستایی تخریب شده كه ١٨ هزار واحد، تخریب نوع یك دارند و حداقل، ١٨ هزار كانكس نیاز داریم. فعلا مقرر شده كه ارتش بنا بر قرارداد منعقده با بنیاد مسكن، دوهزار كانكس برای شهر بسازد و فكر می‌كنم بتوانیم از امروز روزانه ١٠٠ كانكس در سرپل ذهاب، توزیع كنیم.

سرپل ذهاب نسبت به سایر شهرهای زلزله‌زده در اولویت دریافت كانكس است؟

چون بیشترین صدمه و آسیب در سرپل ذهاب اتفاق افتاد، اولویت توزیع در سرپل ذهاب است اما برای باقی شهرها هم توزیع كانكس طبق برنامه‌ریزی آغاز خواهد شد.

اما مسوولان قرارگاه خاتم از این تصمیمات بی‌اطلاع هستند.

قرارگاه خاتم فقط مسوول توزیع كانكس در روستاهای منطقه آسیب‌دیده سرپل ذهاب و ثلاث‌باباجانی است و بنابراین از تصمیمات ما اطلاعی ندارد.

مسوولان قرارگاه خاتم هم مثل خانوارهای زلزله‌زده شنیده بودند كه بنا بر اعلام دولت، قرار است از كمك بلاعوض ٦ میلیون تومانی دولت، ٣ میلیون تومان بابت تحویل كانكس كسر شود. آیا این اعلام صحت دارد یا تصمیم جدیدی اتخاذ شده است؟

این اعلام، شایعه است. دولت علاوه بر وام ٤٠ میلیون تومانی با كارمزد ٤ درصد برای ساخت و ساز، سه نوع كمك بلاعوض برای خانوارهای زلزله‌زده بی‌سرپناه در نظر گرفت؛ كمك ٦ میلیون تومانی بلاعوض برای كمك به ساخت مجدد واحد مسكونی، كمك دو میلیون تومانی بلاعوض بابت تامین معیشت، كمك اسكان موقت كه برای خانوار شهری، ٥ میلیون تومان و برای خانوار روستایی ٣ میلیون تومان است. بنا بر آخرین تصمیمات، مقرر شد كه در شهرها، به جای كمك اسكان موقت بلاعوض ٥ میلیون تومانی، كانكس بدهند كه ارزش كانكس هم ٧ میلیون تومان است.

اما خانوارهایی كه خانه شان دچار تخریب نوع ٢ و ٣ شده و اسكلت و سازه پابرجاست، مشمول دریافت كانكس نمی‌شوند. آیا این خانوارها كمك ٥ میلیون تومانی را دریافت می‌كنند؟

ظاهرا برای این خانوارها هم كمك بلاعوض مختصری در نظر گرفته شده اما چون هنوز رقم كمك، مورد اختلاف است، من عدد را اعلام نمی‌كنم. اما خانوارهایی كه پیش از زلزله، مستاجر بودند و مسكن استیجاری شان تخریب شده هم، مشمول كمك اسكان موقت بلاعوض ٥ میلیون تومانی می‌شوند اما كانكس به این خانوارها تعلق نمی‌گیرد بلكه با همان رقم كمك، باید منزلی را اجاره یا رهن كنند كه البته دولت وظیفه‌ای برای این كمك نداشت اما ظاهرا قرار شده این خانوارها هم مشمول كمك اسكان موقت بلاعوض باشند.

مالكان تخریب نوع ٢ و ٣ از چه كمكی بهره مند می‌شوند؟ به هر حال خانه شان خراب شده اما هم از كانكس محروم شده‌اند و هم از كمك اسكان موقت ٥ میلیون تومانی بلاعوض.

كمك‌های بلاعوض و كانكس، فعلا به خانه‌های تخریبی نوع یك و تخریب كامل، اختصاص یافته چون خانه‌های تخریبی نوع ٢ و ٣، تخریب نشده و هنوز قابلیت استفاده دارد. اگر بعدها اعتبارات مجددی تصویب شد به تخریب‌های نوع ٢ و ٣ هم تعلق می‌گیرد. فعلا خانوارهای خانه‌های تخریبی نوع ٢ و ٣، باید در ساختمان شان ساكن شوند تا در صورت تصویب اعتبارات جدید، آنها هم مشمول دریافت وام شوند.

اما من با زلزله‌زدگانی صحبت كردم كه خانه‌شان، تخریبی نوع ٢ بود و اسكلت خانه سرپا بود اما ساختمان بنا فاقد امنیت بود چون دیوارها ترك برداشته و نیازمند بازسازی است.

به هیچ‌وجه این‌طور نیست. تخریب نوع ٢، سازه‌ای است كه برای سكونت موقت ایمن است.

آقای تجری این انتقاد را مطرح كرده بود كه كمك‌های مردمی، در مبادی ورودی سرپل‌ذهاب توقیف شده و مسوولان مربوطه، اجازه ورود مردم غیربومی برای توزیع كمك‌ها را نمی‌دهند. آیا این صحبت آقای تجری را تایید می‌كنید؟

مدت‌هاست می‌گوییم توزیع كمك‌ها باید سازماندهی شود. وقتی مردم، خودشان كمك‌های‌شان را داخل شهر می‌آورند، متاسفانه عده‌ای هم خودشان را نیازمند كمك جا می‌زنند در حالی كه آسیب‌دیده نیستند بلكه منتظرند كمكی به شهر برسد و آنها هم سهمی بگیرند. ما برای پیشگیری از این بی‌نظمی‌ها، اعلام كردیم تحویل و توزیع تمام كمك‌ها، با هلال احمر باشد. ما با یك روز و دو روز و یك بلوار و یك خیابان آسیب‌دیده مواجه نیستیم، بلكه در منطقه‌ای با وسعت ١٠ هزار كیلومتر مربع، با ٣٥ هزار خانواده آسیب‌دیده مواجهیم كه نیازمند كمك مستمر هستند پس چه بهتر كه كمك‌های مردمی توسط هلال احمر توزیع شود كه تمام آسیب‌دیدگان را شناسایی و ثبت‌نام كرده و برای تمام خانوارها، دفترچه توزیع اقلام صادر كرده و به عدالت بین همگان توزیع می‌كند. سیاست كلی، توزیع كمك‌های مردمی توسط هلال احمر است و ما هم تلاش می‌كنیم كمك‌های مردمی در پایگاه‌های هلال احمر مستقر شود تا شاهد توزیع عادلانه و همگانی باشیم.

برای توزیع اقلام امدادی و مواد غذایی، دفترچه امدادی توزیع شده است اما این شایعه مطرح بود و البته مسوولان قرارگاه خاتم هم تایید كردند كه در هنگام آمارگیری برای تحویل كانكس در روستاها، با حجم جمعیت بیش از تعداد جمعیت پیش از وقوع زلزله مواجه شده‌اند. نحوه مدیریت توزیع كانكس چگونه خواهد بود؟

طبق هماهنگی با بنیاد مسكن، ملاك ما آخرین آمار خانه بهداشت روستایی است چون این پایگاه‌ها در سراسر استان، آمار دقیق تمام خانوارهای روستایی تا قبل از ٢١ آبان‌ماه را دارند. ملاك ما، همین آمار است و فقط ساكنان همان روستا مشمول خدمات خواهند شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha