رئیس آکادمی اقتصاد سلامت با بیان اینکه برخی بیماران سالانه ۲.۵میلیارد هزینه دارویی آنها می شود،گفت:اقتصاد سلامت به این می پردازد که چگونه بیشترین بیماران بتوانند از منابع محدود استفاده کنند.

هزینه دارویی برخی بیماران سالانه ۲.۵ میلیارد تومان می شود

سلامت نیوز:رئیس آکادمی اقتصاد سلامت با بیان اینکه برخی بیماران سالانه ۲.۵میلیارد هزینه دارویی آنها می شود،گفت:اقتصاد سلامت به این می پردازد که چگونه بیشترین بیماران بتوانند از منابع محدود استفاده کنند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از  مهر، دکتر مجید چراغعلی رئیس آکادمی اقتصاد سلامت در کنگره اقتصاد سلامت گفت: این آکادمی نوپا بوده و امیدواریم در آینده نزدیک استقلال علمی خود را به دست آورد و از همه متخصصین این حوزه خواستاریم تا ارتباط خود را با این آکادمی بیشتر کنند.

وی افزود: ما تنها کشوری در دنیا هستیم که آموزش و درمانمان با هم است و وزارتخانه ای با عنوان وزارتخانه بهداشت، درمان و آموزش پزشکی داریم. به همین دلیل اعضای حوزه سلامت اکثراً اساتید دانشگاه نیز هستند.

چراغعلی ادامه داد: موضوع اقتصاد سلامت برای ما کلیدی است. عمر این مباحث به ۱۵ سال نمی رسد. وقتی برای اولین بار موضوع اقتصاد سلامت و اقتصاد دارو را مطرح کردم نزدیک بود کتک بخورم زیرا استدلال در آن زمان این بود که هنگامی که پزشک تشخیص داد و بیمار درخواست کرد دارو باید تجویز شود.

رئیس آکادمی اقتصاد سلامت گفت: خوشبختانه به یمن دوره های آموزشی اقتصاد سلامت، این مفهوم هم اکنون در کشورمان جا افتاده که وقتی می گوییم اقتصاد سلامت، منظورمان محدود کردن منابع نیست. منظور ما انتخاب آگاهانه است و اینکه چگونه بیشترین بیماران از منابع محدود بهره مند شوند.

وی همچنین تصریح کرد: تجربه در سالهای اخیر نشان داد هرچقدر هم در حوزه سلامت منابع داشته باشیم باز هم ممکن است نتوانیم کاری از پیش ببریم و اکنون باید با منابعی محدود بتوانیم صحیح ترین اقدامات را انجام دهیم.

رئیس آکادمی اقتصاد سلامت افزود: اقتصاد سلامت یعنی منابع را کجا خرج کنیم که بیشترین بیماران، بیشترین استفاده را ببرند. ما بیمارانی در کشور داریم که هزینه دارویی آنها سالانه بیش از دو و نیم میلیارد تومان است. اقتصاد سلامت به این سوال جواب می دهد که بهترین راه برای هزینه کردن این مقدار پول چیست؟

چراغعلی ادامه داد: هم اکنون رشته اقتصاد دارو به یکی از پرمتقاضی ترین رشته های دارو تبدیل شده است که نویدبخش روزهای خوب خواهد بود.

وی افزود: ما در جامعه یک نگاه افراط و تفریط داریم. نباید گمان کنیم که اقتصاد سلامت قرار است تمام مشکلات ما را حل کند زیرا این اتفاق قطعاً نخواهد افتاد.

رئیس آکادمی اقتصاد سلامت در پایان یادآور شود: حدود ۱۰ درصد بودجه کشور در حوزه سلامت هزینه می شود و اکنون نظام سلامت نمی تواند بگوید که کمبود منابع دارد. اگرچه این بحث همیشه مطرح بوده است. باید این منابع را مدیریت کرد که در کجا به بهترین نحو هزینه شود.

 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha