یک متخصص طب ایرانی گفت: رقیق‌شدن اسید معده و نقصان در سد دفاعی بدن در مقابل میکروب‌ها, رقیق‌شدن شیره معده و کاهش اثر شیمیایی آن بر هضم درست غذا, بالا آمدن مواد غذایی از قعر معده و اختلال هضم و بروز نفخ و ترش‌کردن از عوارض نوشیدن آب همراه با غذاست.

چرا نباید همراه غذا "آب" خورد

سلامت نیوز: یک متخصص طب ایرانی گفت: رقیق‌شدن اسید معده و نقصان در سد دفاعی بدن در مقابل میکروب‌ها, رقیق‌شدن شیره معده و کاهش اثر شیمیایی آن بر هضم درست غذا, بالا آمدن مواد غذایی از قعر معده و اختلال هضم و بروز نفخ و ترش‌کردن از عوارض نوشیدن آب همراه با غذاست.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از تسنیم، محمد انصاری‌پور درباره برهم‌خوری و مضرات آن برای سلامتی اظهار کرد: در هر وعده غذایی باید یک نوع غذا مصرف کرد اما اگر بنا به دلایلی افراد قصد مصرف دو نوع غذا را دارند, بهتر است اول غذایی را بخورید که سریعتر هضم می‌شود یعنی غذایی که لطیف‌تر است و در غیر این صورت غذای لطیف روی غذای غلیظ می‌ماند تا فرصت هضم پیدا کند و در این مدت تحت تأثیر حرارت معده و مجاورت با غذای غلیظ فاسد شده و غذای دیگر را نیز فاسد می‌کند.

عوارض برهم‌خوری

وی افزود: ابن‌سینا خوردن غذا به‌هنگام سیری یا قبل از هضم کامل غذای قبلی را مضرترین چیز برای کبد می‌داند بنابر‌این پس از خوردن صبحانه تا زمان گرسنگی واقعی بعد، غذا خورده نشود؛ امروزه اکثر مردم سه نوبت غذا می‌خورند که دو نوبت آن اصلی است و معمولاٌ یک نوبت غذای سبکی است بعضی نیز کلاً دو نوبت غذا می‌خورند این بسته به عادت افراد دارد, مهم این است که قبل از اشتهای صادق یا اشتهای واقعی غذا خورده نشود.

این متخصص طب ایرانی تصریح کرد: کم کردن یا افزایش وعده‌های غذایی به‌طور ناگهانی نیز باعث کسالت و بیماری می‌شود بنابراین اگر کسی قصد تغییر در عادت غذایی خود را دارد باید به‌تدریج به کار مبادرت ورزد؛ بین دو وعده غذا فرصت مناسبی برای مصرف میوه به‌طور محدود است.

مضرات نوشیدنی همراه غذا

انصاری‌پور خاطرنشان کرد: از مضرات نوشیدن آب همراه با غذا می‌توان به رقیق شدن اسید معده و نقصان در سد دفاعی بدن در مقابل میکروب‌ها, رقیق شدن شیره معده و کاهش اثر شیمیایی آن بر هضم درست غذا, کاهش دمای داخل معده که باعث می‌شود فعالیت‌های هضم غذا را به تعویق اندازد, بالا آمدن مواد غذایی از قعر معده و مختل شدن فرآیند هضم و بروز علائمی مثل نفخ، ترش کردن و باد گلو و حتی درد معده اشاره کرد.


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha