رئیس مرکز برنامه‌ریزی، تحول اداری و بودجه سازمان حفاظت محیط زیست وضعیت بودجه سال ۹۷ این سازمان را تشریح کرد.

وضعیت محیط زیست کشور در لایحه بودجه سال ۹۷

سلامت نیوز:رئیس مرکز برنامه‌ریزی، تحول اداری و بودجه سازمان حفاظت محیط زیست وضعیت بودجه سال ۹۷ این سازمان را تشریح کرد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا،امیر مهاجری تهرانی اظهارکرد: با توجه به اینکه ماده ۲ قانون برنامه ششم، محور اصلی برنامه را آب و محیط زیست اعلام کرده است، دولت در لایحه بودجه تقدیمی به مجلس، اهتمام ویژه‌ای نسبت به موضوعات آب و محیط زیست دارد همچنین چون محور اصلی بودجه ۹۷ رشد اقتصاد فراگیر، اشتغال‌زا و ضد فقر با رویکرد پنج‌گانه اقتصاد مقاومتی است و علیرغم کاهش ۱۵ درصدی طرح‌های تملک دارایی سرمایه‌ای سال ۹۷ نسبت به سال ۹۶، طرح‌های تملک دارایی سازمان محیط زیست در این سال ۱۵ درصد رشد دارد.

وی افزود: همچنین میانگین رشد اعتبارات هزینه‌ای دولت ۹ درصد است اما رشد اعتبارات هزینه‌ای سازمان حفاظت محیط زیست حدود ۲۵ درصد لحاظ شده است. افزون بر این ردیف‌های مرتبط اعتبارات هزینه‌ای حدود ۱۰۴ درصد رشد دارد که برگرفته از تصویب قوانینی مانند قانون هوای پاک و قانون حفاظت و احیای تالاب‌ها است که اخیرا در مجلس به تصویب رسید.

رئیس مرکز برنامه‌ریزی، تحول اداری و بودجه سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به افزایش درآمد صندوق ملی محیط زیست در لایحه بودجه ۹۷ اظهار کرد: به طور کلی سهم امور محیط زیست در بودجه عمومی دولت حدود ۲ دهم درصد در سال ۹۷ پیش‌بینی شده است. افزون بر این در تبصره ۴ لایحه بودجه سال ۹۷ چند موضوع پیش‌بینی شده که یکی مقابله با پدیده گرد و غبار داخلی است که حدود ۱۵۰ میلیون دلار معادل ۵۲۵ میلیارد تومان برای آن در نظر گرفته شده است.

تهرانی تاکید کرد: برای بهبود محیط زیست، آبخیزداری و ساماندهی پسماندهای کشور نیز حدود ۲ میلیارد دلار معادل ۷۰۰۰ میلیارد تومان پیش بینی شده است همچنین برای توسعه مکران ۱۰۰ میلیون دلار معادل ۳۵۰ میلیارد تومان در نظر گرفته شده و در این موضوع بحث ارزیابی اثرات زیست محیطی امور توسعه‌ای لحاظ شده است که پس از تصویب این ردیف‌ها در مجلس شورای اسلامی، سهم دستگاه‌ها توسط سازمان برنامه و بودجه اعلام خواهد شد.

رئیس مرکز برنامه‌ریزی، تحول اداری و بودجه سازمان حفاظت محیط زیست در ادامه به ارزیابی بودجه محیط زیست کشور اشاره و اظهار کرد: با توجه به سیاست‌های کلی محیط زیست و وظایف مندرج در قانون برنامه ششم توسعه، اولویت‌های ابلاغی رئیس سازمان حفاظت محیط زیست در قالب موضوعاتی همچون کاهش آلودگی هوا، مقابله با گرد و غبار، حفاظت و احیای تالابها، مدیریت پسماندهای کشور و سایر مطالبات مردم، اعتبار پیش‌بینی شده برای انجام تکالیف و وظایف محول شده به این سازمان کافی نیست اما با این وجود رشد میانگین بودجه محیط زیست، نشان‌دهنده توجه دولت به مسائل محیط زیست است.

تهرانی با بیان اینکه بعد از تقدیم لایحه بودجه ۹۷ به مجلس شورای اسلامی، این لایحه در کمیسیون‌های تخصصی بررسی می‌شود، تصریح کرد: کمیسیون مربوط به محیط زیست، کمیسیون آب، کشاورزی و منابع طبیعی است که از اعضای کمیسیون درباره لایحه بودجه نظرخواهی شده است سپس این لایحه در کمیسیون تلفیق بودجه نیز مورد بررسی قرار می‌گیرد و در نهایت برای تصویب به صحن علنی مجلس راه می‌یابد تا کلیه نمایندگان نظرهای خود را درباره آن اعلام کنند. پیش‌بینی می‌شود این روند تا پایان بهمن‌ماه ادامه داشته باشد.

رئیس مرکز برنامه‌ریزی، تحول اداری و بودجه سازمان حفاظت محیط زیست در پایان در مورد احتمال تغییر در لایحه بودجه ۹۷، اظهار کرد: با توجه به خواسته‌های مردم از نمایندگان مجلس احتمال اعمال برخی تغییرات وجود دارد اما بر اساس نظر سازمان برنامه و بودجه کشور مبنی بر اینکه بودجه ۹۷ با لحاظ همه شرایط پیشنهاد شده، پیش‌بینی می‌شود که این لایحه با کمترین تغییرات تصویب شود و احتمال تغییر آن نسبت به سال‌های گذشته کمتر باشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha