نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی گفت: ۲ هزار میلیارد ریال اعتبار از محل ماده ۱۰ و ۱۲ بودجه سال جاری برای تکمیل طرح‌های احیای دریاچه ارومیه ابلاغ شد تا طرح‌های احیای نگین آب آذربایجان جان دوباره بگیرد.

اعتبار ۲ هزار میلیارد ریالی برای احیای نگین آبی آذربایجان ابلاغ شد

سلامت نیوز: نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی گفت: ۲ هزار میلیارد ریال اعتبار از محل ماده ۱۰ و ۱۲ بودجه سال جاری برای تکمیل طرح‌های احیای دریاچه ارومیه ابلاغ شد تا طرح‌های احیای نگین آب آذربایجان جان دوباره بگیرد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا، سیدهادی بهادری با اشاره به تلاش‌های نمایندگان برای همکاری با دولت در جهت احیای دریاچه ارومیه، اظهار کرد: 220 میلیارد ریال از این میزان اعتبار برای لایروبی رودخانه‌های نازلو، شهرچای، باراندوز، سیمینه و گدارچای مهاباد پیش‌بینی شده است.

به گفته وی 150 میلیارد ریال از این اعتبار نیز به سازمان جنگل‌ها و مراتع اختصاص می‌یابد تا صرف طرح‌های مقابله با ریزگردهای دریاچه ارومیه ‌شود.

وی ادامه داد: 100 میلیارد ریال از این اعتبار برای تجهیز شبکه‌های اندازه‌‌گیری، 100 میلیارد ریال دیگر برای تاسیسات فاضلاب شهری و 190 میلیارد ریال جهت مرمت و بازسازی تاسیسات آبی صرف می‌شود.

وی با تاکید بر این که تمامی این طرح‌ها از برنامه‌های ستاد احیای دریاچه ارومیه برای صرفه‌جویی در مصرف آب و احیای نگین آبی آذربایجان است، اظهار کرد: 120 میلیارد ریال از این اعتبار برای انتقال پساب تصفیه شده آذربایجان‌شرقی به دریاچه و 100 میلیارد ریال برای تصفیه‌خانه فاضلاب ارومیه اختصاص می‌یابد.

تراز دریاچه ارومیه در روز جاری با افزایش 6 سانتی‌متری نسبت به ماه گذشته روبرو شده و به یک هزار و 270 متر و 29 سانتی‌متر رسیده است؛ وسعت کنونی این دریاچه یک هزار و 747 کیلومتر بوده که در مقایسه با 15 سال گذشته بیش از 2 هزار و 779 کیلومتر کاهش یافته است.

دریاچه ارومیه یک حوضه آبی بسته است که آب آن از محل بارش مستقیم و روان آب ورودی از آبراهه‌ها و رودخانه‌ها تامین می‌شود؛ این حوضه آبریز توسط 21 رودخانه دائمی و 39 رودخانه دوره‌ای سیراب می‌شود.

بنابر نظر کارشناسان خشک شدن دریاچه ارومیه تاثیر منفی بر محیط زیست منطقه داشته و بر روی دمای هوا و وزش بادهای نمکی تاثیرگذار گذاشته است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha