هماهنگ کننده پیوند ریه دانشگاه علوم پزشکی تهران با اشاره به اینکه بین 35 تا 42 درصد بیماران پیوند ریه در کشور بیش از سه سال بعد از پیوند زنده می مانند، گفت: میزان موفقیت پیوند ریه در ایران نزدیک به استانداردهای اروپا و بالاتر از کشورهای خاورمیانه است.

میزان موفقیت پیوند ریه در ایران نزدیک به استانداردهای اروپایی است

سلامت نیوز: هماهنگ کننده پیوند ریه دانشگاه علوم پزشکی تهران با اشاره به اینکه بین 35 تا 42 درصد بیماران پیوند ریه در کشور بیش از سه سال بعد از پیوند زنده می مانند، گفت: میزان موفقیت پیوند ریه در ایران نزدیک به استانداردهای اروپا و بالاتر از کشورهای خاورمیانه است.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا،اردیبهشت سال جاری برای اولین بار در کشور به همت خیرین سلامت «اولین ICU ریه و قفسه صدری ایران» در بیمارستان امام خمینی(ره) ساخته و راه اندازی شد.
آی سی یو قفسه صدری و پیوند ریه بیمارستان امام خمینی (ره) تهران نوزدهم آذر ماه شاهد مراسم ترخیص یکی از بیماران پیوند ریه بود که چند روز پیش پیوند ریه وی با موفقیت انجام شد.
دکتر حمیدرضا ابطحی روز پنجشنبه در گفت وگو با خبرنگار علمی ایرنا، میزان موفقیت پیوند ریه بیش از سه سال در کشورهای اروپایی را بیش از 50 درصد اعلام کرد و افزود: در اروپا بین 75 تا 90 درصد بیماران پیوند ریه بیش از یکسال پس از پیوند زنده می مانند که این مقدار در ایران حدود 60 درصد است.
مسئول آی سی یو پیوند ریه و قفسه صدری بیمارستان امام خمینی(ره) تهران ادامه داد: در همه کشورها کمتر از 50 درصد بیماران پیوند ریه، حدود پنج سال پس از پیوند عمر می کنند.

** سازمان های بیمه گر هزینه پیوند ریه را تقبل نمی کنند
وی با بیان اینکه سازمان های بیمه گر هزینه های پیوند را تقبل نمی کنند، گفت: براساس مصوبه شورای عالی بیمه این کار باید انجام گیرد ولی هنوز این موضوع در کشور اجرایی نشده است.
ابطحی هزینه های لازم برای پیوند عضو و مراقبت های بعد از آن را در بسیار بالا خواند و گفت: هرچند آمار دقیقی از هزینه های پیوند ریه در کشور وجود ندارد اما براساس برآورد وزارت بهداشت، هزینه پیوند ریه در ایران بین 80 تا 100 میلیون تومان است. هزینه این کار در کشورهای پیشرفته حدود 300 هزار دلار است.
وی با بیان اینکه قرار بود وزارت بهداشت حمایت 40 تا 60 میلیونی از این دسته بیماران را برعهده گیرد، افزود: اعتبارات آن به دانشگاه هنوز ابلاغ نشده و بیمارستان امام خمینی(ره) تهران با تامین هزینه ها مبادرت به پیوند ریه می کند.
هماهنگ کننده پیوند ریه دانشگاه علوم پزشکی تهران، هزینه محلول نگهداری ریه پیوندی را تا 20 میلیون تومان اعلام کرد و گفت: این محلول از خارج از کشور تامین می شود و به عنوان یکی از هزینه های پیوند ریه محسوب می شود.

** انجام 23 پیوند ریه در بیمارستان امام خمینی(ره) تهران
وی با اشاره به انجام 23 پیوند ریه از سال 1379 تا کنون در بیمارستان امام خمینی(ره) اشاره کرد و گفت: تاکنون چند برابر این تعداد، پیوند ریه در بیمارستان مسیح دانشوری انجام شده است.
فوق تخصص ریه با بیان اینکه در حال حاضر پیوند ریه در 2 بیمارستان امام خمینی(ره) و مسیح دانشوری انجام می شود، گفت: این کار به صورت موردی در مشهد نیز ورت می پذیرد.
ابطحی بیان کرد: سیاست وزارت بهداشت گسترش مراکز پیوند ریه در کلان شهرها از جمله شیراز، مشهد و تبریز است که پیوند ریه به صورت منظم انجام شود.
وی گفت: اولین پیوند ریه در بیمارستان امام خمینی(ره) در سال 1379 انجام شده و به احتمال زیاد این بیمار، اولین پیوند ریه در خاورمیانه بوده که بیش از 17 سال از زمان پیوند ریه این فرد می گذارد.
ابطحی پیوند ریه را از پیچیده ترین پیوند اعضا در انسان اعلام کرد و گفت: در این پیوند گروه خونی و اندازه ریه دو فرد دهنده و گیرنده باید با هم مطابقت داشته باشند.
بیماران پیوند ریه به طور معمول بیش از سه هفته پس از پیوند از بیمارستان مرخص می شوند که اولین بیمار پیوند ریه ای سی یو قفسه صدری و پیوند ریه بیمارستان امام خمینی(ره) تهران نوزدهم آذر سال جاری پس از هشت روز از این مرکز درمانی مرخص شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha