«مرگ بر اثر آلودگی هوا»؛ هنوز هیچ‌یك از صفحات حوادث نشریات كشور از این تیتر استفاده نكرده‌اند، درحالی‌كه یكی از مرگ‌آورترین عوامل روزمره است كه تهدید خود را به هر دم و بازدم شهروندان گره زده و در هر تنفس شخص را به مرگ نزدیك‌تر می‌كند.

آلودگی هوای تهران از داعش خطرناک‌تر است

سلامت نیوز:داعش از آغاز اعلام موجودیت در ژوئن ۲۰۱۴ تا آخرین روز حیات دولتش، ۱۶۵۰۰ نفر را در شهرهای مختلف جهان قتل عام کرد اما طی همین مدت در تهران ۱۹۵۰۰ نفر بر اثر آلودگی هوا جان خود را از دست داده‌اند.

به گزارش سلامت نیوز، همشهری نوشت: خبر جنایت‌های داعش البته همواره در صدر اخبار 4سال اخیر قرار داشته اما كمتر كسی است كه به مرگ خاموش شهروندان پایتخت بر اثر استنشاق طولانی مدت هوای آلوده ناشی از تردد وسایل نقلیه توجه كند.

مرگ یا بیماری

«مرگ بر اثر آلودگی هوا»؛ هنوز هیچ‌یك از صفحات حوادث نشریات كشور از این تیتر استفاده نكرده‌اند، درحالی‌كه یكی از مرگ‌آورترین عوامل روزمره است كه تهدید خود را به هر دم و بازدم شهروندان گره زده و در هر تنفس شخص را به مرگ نزدیك‌تر می‌كند. مرگ البته بخشی از مشكلات غیرقابل جبرانی است كه آلاینده‌ها برای تهران و كلانشهرهای كشور ایجاد كرده‌اند.

انبوهی از بیماری‌ها نیز در كمین شهروندان شهرهای بزرگ كشور قرار دارد. علت اصلی این آلودگی، بی‌شك وسایل نقلیه هستند كه بار مسئولیت 85درصد آسمان خاكستری را به دوش می‌كشند. در این میان اطلاعات منتشرشده در سیاهه انتشار آلودگی هوای تهران نشان می‌دهد موتورسیكلت‌ها روزانه 380تن، كامیون‌ها روزانه 140تن و خودروهای شخصی روزانه 630تن آلودگی هوا تولید می‌كنند. حال نگاهی به تولید وسایل نقلیه در كشور بیندازید.

براساس آمار رسمی خودروسازان، به‌طور میانگین ماهانه 130هزار خودرو در كشور تولید می‌شود كه این عدد تا پایان سال به 1.5میلیون خودرو می‌رسد. از طرفی از تولید موتورسیكلت‌ها و كامیون‌ها نیز عددی در دسترس نیست اما برای نمونه اردیبهشت امسال 700هزار موتورسیكلت ثبت سفارش شده كاربراتوری در انبارها آماده ورود به بازار بودند.

ذرات معلق مرگ آور

آخرین شماره از مجله لانست در مقاله‌ای كه آبان امسال درخصوص معیارهای سلامت آلودگی هوا منتشر شده، نتایج مهمی از بررسی روند تنفس ذرات معلق كمتر از 2.5میكرون را بررسی و گزارش كرده است. به استناد این بررسی‌ها، این ذرات معلق كه سال‌هاست در تهران به‌عنوان آلاینده اصلی توسط وسایل نقلیه تولید می‌شوند، بیشترین ارتباط را با بیماری‌های قلبی-عروقی و ریوی دارند. مریم نادری، مدیر واحد پایش شركت كنترل كیفیت هوای تهران در این‌باره به همشهری می‌گوید:‌

ذرات معلق كمتر از 2.5میكرون با طیف گسترده‌ای از بیماری‌ها در سیستم‌های داخلی بدن ارتباط دارد. در این زمینه طبق تحقیقات متعدد لانست، ارتباط معناداری بین وجود این آلاینده و سكته قلبی، فشارخون بالا، نارسایی قلبی، آریتمی قلب و مرگ‌ومیرناشی از مشكلات قلبی-عروقی مشخص شده است.

از سویی مطالعات گسترده دیگر ارتباط بین آلودگی ذرات معلق و بیماری‌های مزمن انسداد ریه و سرطان ریه را به اثبات رسانده است. از دیگر سو، آژانس بین‌المللی تحقیقات سرطان نیز گزارش كرده كه ذرات آلاینده هوای محیط در اولویت نخست مواد سرطان‌زا قرار دارند.

مقالات منتشره در كتاب آلودگی هوا و سلامت انسان كه سال گذشته رونمایی شده نیز نشان می‌دهد آلودگی هوا با ذرات معلق موجب مشكلات بسیاری می‌شود كه ازجمله آنها می‌توان به افزایش فشارخون، افزایش غلظت لیپید سرم خون، افزایش شیوع آریتمی‌های قلبی، افزایش مشكلات قلبی، افزایش خطر حملات حاد قلبی و افزایش مرگ‌ومیر مستقیم ناشی از بیماری‌های قلبی عروقی و سكته مغزی و تولد زودرس و وزن كم نوزادان اشاره كرد.

هفتین عامل خطر برای انسان 

دكتر كاظم ندافی، رئیس مركز تحقیقات آلودگی هوای پژوهشكده محیط‌زیست دانشگاه علوم پزشكی تهران ، آلودگی هوا را هفتمین عامل خطر برای سلامت انسان دانسته و می‌گوید: میلیون‌ها ایرانی در معرض سرطان ناشی از آلودگی هوا و ریزگردها هستند.

ندافی با اشاره به پیشرفت‌های بشر در زمینه شناسایی عوامل محیطی مؤثر در بروز بیماری‌ها می‌افزاید: شناخت بشر در این زمینه از حد اثرات عوامل محیطی روی سلول و ژن و اثرات آن روی ارگانیسم‌های بدن فراتر رفته و در این حوزه هیچ ابهامی وجود ندارد. وی با اشاره به مطالعات جهانی در زمینه اثرات آلودگی‌های هوا روی سلامت انسان اظهار می‌كند: جدیدترین یافته‌های محققان حاكی از سرطان زا بودن آلودگی‌ هوا و ریزگردهاست؛ از این‌رو هر اقدامی كه در زمینه رفع آلودگی هوا صورت گیرد اثرات آن قشر عظیمی از جامعه را در بر خواهد گرفت.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha