نایب رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس، سهم واردات مواد غذایی قاچاق به کشورمان را بین ۱۵ تا ۲۰ درصد اعلام کرد.

مجلس هرگونه تولید و عرضه محصولات تراریخته را ممنوع کرده

سلامت نیوز:نایب رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس، سهم واردات مواد غذایی قاچاق به کشورمان را بین ۱۵ تا ۲۰ درصد اعلام کرد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از مهر، دکتر همایون یوسفی در برنامه نبض پزشکی شبکه خبر با اشاره به میزان قاچاق مواد غذایی به کشور، گفت: گفته می شود بین ۱۵ تا ۲۰ درصد از مواد غذایی وارداتی به کشور قاچاق است، هرچند وارد کنندگان رسمی معتقدند این سهم خیلی بیشتر است.

وی با انتقاد از چندگانگی در نظام ارزیابی و نظارت مواد غذایی و بهداشتی در کشور، افزود: در همه کشورهای پیشرفته دنیا متولی کنترل و ارزیابی مواد غذایی و بهداشتی و...، یک سازمان یا وزارتخانه است اما در ایران متولی این امر نهادهای مختلف مثل وزارت جهاد کشاورزی، وزارت بهداشت، سازمان استاندارد و...، هستند که این مشکل باید حل شود و نظام بررسی کیفیت و ارزیابی مواد غذایی و بهداشتی باید یکپارچه شود تا مشکلات این حوزه حل شود چرا که این چندگانگی موضوع نظارت را تضعیف می کند.

یوسفی گفت: قوانین خوبی در این زمینه وضع شده است و در کنار آن هم سیاست های نظام در حوزه سلامت هم هست و باید گفت که بازدارندگی قوانین هم در برخی از حوزه ها خوب است اما در بعضی از بخش ها نیست که به هر حال بر می گردد به ضمانت اجرایی قوانین که کم یا ضعیف است و این نیز بازمی گردد به همان چندگانگی متولیان نظارت.

وی با اشاره به روش های مختلف اطلاع از اصالت کالا افزود: باید پیوسته فهرست کالاهایی که سلامتشان مورد تایید نیست یا مشکل دارد منتشر شود و مردم از آنها مطلع شوند.

نایب رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس با اشاره به نگرانی های جهانی درباره محصولات تراریخته، گفت: مجلس هرگونه تولید و عرضه محصولات تراریخته را ممنوع کرده است، متاسفانه محصولاتی که تراریخته اند و وارد می شوند برچسب ندارند و مردم از آنها آگاهی ندارند که باید مردم را از این نوع محصولات آگاه کرد و تشویق کرد که از غذاهای ارگانیک استفاده کنند.


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha