اینطور ثابت شده که میل به مصرف مداوم برخی مواد غذایی ناسالم نشانه نیاز بدن ما به بعضی از مواد معدنی خاص ھستند.

میل به مواد غذایی ناسالم ناشی از کمبود کدام ریزمغذی هاست؟

سلامت نیوز: اینطور ثابت شده که میل به مصرف مداوم برخی مواد  غذایی ناسالم نشانه نیاز بدن ما به بعضی از مواد معدنی خاص ھستند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از آوای سلامت این ریزمغذی ها ھم در بعضی از مواد غذایی ناسالم و ھم در مواد غذایی سالم یافت می شوند اما تفاوت در این است که وقتی که ما از طریق غذاھای ناسالم اقدام به دریافت این مواد معدنی می کنیم، به درستی جذب بدن ما نمی شوند:

کمبود منیزیم: ما به منیزیم برای ٣٠٠ واکنش بیوشیمیایی در بدن نیاز داریم. از جمله این واکنش ھا می توان به فعل و انفعالات مربوط به آرامش و ریلکس شدن بدن، اشاره کرد. در حقیقت، نام دیگر منیزیم، ماده معدنی آرامش دھنده است. از علائم کمبود منیزیم، اضطراب، زودرنجی، بی خوابی و افزایش فشار خون است. این ماده معدنی در شکلات وجود دارد و به ھمین دلیل، افرادی که دچار کمبود منیزیم ھستند، با خوردن شکلات، احساس بھتری پیدا می کنند و اشتیاق شدید به خوردن شکلات دارند. ما می توانیم کمبود منیزیم را با منابع سالمتری مثل سبزیجات برگ سبز تیره، دانه ھا، مغزھا، ماھی و انواع لوبیا، تامین کنیم. به این ترتیب، اشتیاق ما به مصرف بی رویه شکلات ھم کمترمی شود.

کمبود کروم، کربن، فسفر، سولفور و تریپتوفان: بعد از شکلات، شیرینی جات بزرگترین ھوس غذایی بسیاری از افراد به حساب می آید. بیش از پنج نوع کمبود تغذیه موجب افزایش اشتیاق به مصرف شیرینی جات می شود. کروم (که به تنظیم قند خون کمک می کند)، کربن (که یکی از عناصر تشکیل دھنده شکر است)، فسفر (که به تولید انرژی در بدن کمک می کند)، سولفور (که به سم زدایی کمک می کند) و تریپتوفان (که تنظیم کننده ترشح سروتونین در بدن است). بنابراین، بھترین شیوه برای کاھش ھوس شیرینی جات، تامین نیاز بدن به مواد مغذی و مواد مغذی نام برده می باشد.

کمبود نیتروژن: اشتیاق ما به خوردن کربوھیدرات ھایی مثل پاستا و نان سفید می تواند از نشانه ھای کمبود نیتروژن باشد. نیتروژن از ترکیبات مھم و ضروری موجود در اسیدھای نوکلئیک و پروتئین در بدن است و کمبود آن می تواند به سوء تغذیه پروتئین منجر شود. بنابراین، اگر احساس کردید که به شدت ھوس کربوھیدرات ھای تصفیه شده را دارید، از مواد غذایی نیتروژن دار استفاده کنید. اکثر مواد غذایی حاوی نیتروژن ھستند اما به شما توصیه می کنیم که از میوه و سبزیجات به عنوان منبع غنی نیتروژن، کمک بگیرید.

سایر ھوس ھای غذایی: اگر ھوس شدید به غذاھای چرب دارید، ممکن است که دچار کمبود کلسیم باشید. منابع خوب کلسیم عبارتند از: شیر، پنیر و بروکلی. اگر اشتیاق به خوردن یخ دارید، ممکن است که به کمبود آھن مبتلا باشید. سعی کنید که مواد غذایی غنی از آھن مثل سبزیجات برگ دار، گوشت و سبزیجات دریایی را در برنامه غذایی خود جای دھید. اگر به خوردن مواد غذایی پرنمک، اشتیاق دارید، شاید دچار کمبود کلراید یا سیلیکون شده اید. سعی کنید که از ماھی، مغزھا و دانه ھا برای جبران این کمبودھا، استفاده کنید.


منبع:healthy-holistic-living

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha