یک کارشناس محیط زیست گفت: در مراکز بازیافت غیرمجاز زباله‌ها شبانه آتش زده می‌شوند که این موضوع یکی از دلایل اصلی آلودگی هوای تهران است.

زباله‌سوزی از علل اصلی آلودگی هوای تهران است

سلامت نیوز:یک کارشناس محیط زیست گفت: در مراکز بازیافت غیرمجاز زباله‌ها شبانه آتش زده می‌شوند که این موضوع یکی از دلایل اصلی آلودگی هوای تهران است.

به گزارش سلامت نیوز، علیزاده در گفت و گو با یک شبکه رادیویی درباره آلودگی هوا در کلان شهرها گفت: بر اساس مطالعات علت اصلی آلودگی هوا در کلان شهرها به ویژه تهران، خودروها و سپس منابع ساکن، صنایع مستقر و سایر فعالیت های شهری است.وضعیت توپوگرافی تهران به صورتی است که آلودگی را در داخل خود جمع می‌کند و جایی برای تخلیه آن ندارد. ۱۰۰ هزار کارخانه و کارگاه در حواشی تهران مستقر هستند و فعالیت می کنند. علاوه بر آن نیروگاه‌ها، ریخته گری‌ها ومراکز بازیافت غیر مجاز نیز وجود دارد.

وی تصریح کرد: هیچ نظارتی روی این مراکز غیرمجاز وجود ندارد. مسئولان نیز تاکنون به این مسئله ورود نکرده‌اند. دخالت نکردن مسئولان در این موضوعات دلایلی مختلفی دارد. از جمله مسائل اقتصادی و مالی و وجود افرادی که به دنبال منافع خود در بازیافت غیراصولی پسماندها هستند. در پاکدشت، شهریار، مناطقی میان کرج و تهران، منطقه ۲۲ تهران و شهرک‌های اطراف کرج مناطقی وجود دارد که با تاریک شدن هوا زباله‌ها آتش زده می شوند. این زباله‌ها اغلب صنعتی هستند. اگر مدیریت صحیحی وجود داشته باشد می توان ۹۵ درصد از زباله‌های صنعتی را بازیافت کرد و کمتر از ۶ درصد را آتش زد. اگر پسماندهای صنعتی مدیریت شود به تولید ثروت منجر خواهند شد.

 وی در پایان اظهار کرد: با تکنولوژی می‌توان معضل پسماند را حل و فصل کرد. زمینه حضور تکنولوژی را مدیریت باید فراهم کند. ضمن این که لازم است فرآیند سرمایه‌گذاری شفاف باشد. بدین ترتیب که سرمایه‌گذار تکنولوژی را وارد و مستقر می‌کند. مشکل رفع می‌شود و سرمایه‌گذار سود می‌برد اما زمانی که سرمایه‌گذاری شفاف نباشد، افراد سودجو برای رسیدن به اهداف خود با هم رقابت می کنند. سال ۸۶ طرحی با نام «برنامه جامع مدیریت پسماندهای صنعتی کشور» را تدوین کردم. این برنامه بعد از اجرایی شدن باعث ایجاد صدها شغل شد اما به دلیل وجود مافیای پسماند ابتر ماند. حجم زباله سونامی سرطان را ایجاد کرده است. جامعه پزشکی باید به این موضوع حساس شود.


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha