یکشنبه ۲۶ آذر ۱۳۹۶ - ۱۰:۵۱
کد خبر: 232954

خوردن یا نوشیدن شکلات برای بسیاری از افراد لذت بخش است. کاکائو منبع بسیاری از مواد مغذی از جمله آنتی اکسیدان ها و مولکول هایی است که به کاهش فشار خون کمک می کند.

آیا شیر شکلات نوشیدنی سالمی به حساب می آید؟

سلامت نیوز: خوردن یا نوشیدن شکلات برای بسیاری از افراد لذت بخش است. کاکائو منبع بسیاری از مواد مغذی از جمله آنتی اکسیدان ها و مولکول هایی است که به کاهش فشار خون کمک می کند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از سایت دکتر کرمانی، محصولات حاوی شکلات می توانند به صورت نسبی سرشار از کالری و چربی باشند. بنابراین بهتر است در مصرف آن ها تعادل را رعایت کنید.

شیر شکلات، شکلات سفید و یا نوشیدنی هایی که طعم شکلات دارند نیز ممکن است مقدار قند اضافه شده و کالری شان بالا باشد و همچنین در مقایسه با شکلات تلخ، کاکائو کمتری در آنها به کار رفته باشد.

شیر را به عنوان منبع ساخت استخوان می شناسیم که حاوی مواد مغذی مانند ویتامین D، کلسیم، پتاسیم، کولین و ویتامین B12 است.

متخصصان توصیه می کنند کودکان باید روزی 2 تا 3 فنجان لبنیات مصرف کنند و این مقدار برای بزرگسالان نیز 3 فنجان است.

دریافت مقدار مناسب کلسیم می تواند خطر ابتلا به پوکی استخوان و سرطان روده را تا حدود زیادی کاهش دهد. با این حال دریافت بیش از حد لبنیات و دیگر غذاهای حاوی کلسیم، ممکن است خطر ابتلا به سرطان پروستات و تخمدان را افزایش دهند.

شیر شکلات حاوی تمام مواد مغذی است که شیر در خود دارد. آیا شیر شکلات می تواند مزایای شیر و شکلات را با هم به بدن برساند؟

با این حال شکلاتی که برای درست کردن شیر شکلات استفاده می شود معمولا بسیار فرآوری شده است، پودر شکلات شیرین شده در واقع تماما کاکائو نیست و مصرف آن برای بزرگسالان و کودکان می تواند به هر دو گروه کمک کند تا میزان دریافت لبنیات خود در طول روز را افزایش دهند.

برخی تحقیقات نشان داده اند نوشیدن شیر شکلات بعد از ورزش می تواند برای ریکاوری عضلات مفید باشد. شیر شکلات می تواند قسمتی از یک برنامه غذایی سالم باشد، اما باید به صورت متعادل مورد استفاده قرار بگیرد.


اطلاعات تغذیه ای شیر شکلات

یک فنجان شیر 1 درصد چرب حاوی 100 کالری، 2.3 گرم چربی، 1.5 گرم چربی اشباع، 13 گرم قند، 8 گرم پروتئین، 30 درصد نیاز روزانه کلسیم، 12 درصد نیاز روزانه پتاسیم، 18 درصد نیاز روزانه ویتامین B12 و 25 درصد نیاز روزانه ویتامین D است.

یک فنجان شیر شکلات 1 درصد چرب، حاوی 160 کالری، 2.5 گرم چربی اشباع، 1.5 گرم چربی غیر اشباع، حدود 18 تا 25 گرم قند، 8 گرم پروتئین، 30 درصد نیاز روزانه کلسیم، 13 درصد نیاز روزانه پتاسیم، 25 درصد نیاز روزانه ویتامین D است و همچنین ویتامین B12 نیز دارد.

مقدار ویتامین ها و مواد معدنی شیر و شیر شکلات بسیار شبیه به هم هستند. شیر همانطور که گفته شد حاوی مواد مغذی استخوان ساز است و ویتامین B12 موجود در آن نیز از کامل ترین ها به حساب می آید. بین شیر معمولی و شیر شکلات تنها مقداری تفاوت در میزان قند و چربی وجود دارد.


آیا نوشیدن شیر شکلات موجب افزایش وزنتان می شود؟

یکی از نگرانی های استفاده از شیر شکلات، افزایش قند و کالری موجود در آن است.اما آیا نوشیدن شیر شکلات خطر افزایش وزن را بیشتر می کند؟

بر اساس تحقیقات، مصرف شیر طعم دار شده در کودکان با افزایش وزن در ارتباط نیست. شیر شکلات حاوی مواد مغذی فراوانی است که هم برای بزرگسالان و هم کودکان با اهمیت است. این یعنی بزرگسالان و کودکان می توانند بدون نگرانی از افزایش وزن هرچقدر می خواهند شیر شکلات بخورند؟

اگر به عنوان یک بزرگسال یا کودک می خواهید شیر شکلات استفاده کنید، باید آن را تبدیل به بخشی از یک برنامه غذایی متعادل و سالم کنید.

نمی توانید بدون اینکه نگران افزایش وزن باشید هرچه دوست دارید شیر شکلات بخورید. سعی کنید به اندازه توصیه شده از لبنیات استفاده کنید و تنوع در انتخاب لبنیات را نیز فراموش نکنید.


شیر شکلات بعد از ورزش

اخیرا شیر شکلات به عنوان نوشیدنی که به ریکاوری بعد از ورزش کمک می کند شهرت یافته است. بعد از یک ورزش حسابی توصیه می شود برای ریکاوری و ساخت عضلات، از کربوهیدرات ها و پروتئین ها استفاده شود.

مقدار کربوهیدرات و پروتئین موجود در شیر شکلات، دقیقا همان مقداری است که برای بعد از ورزش نیاز دارید و قند موجود در شیر شکلات، بیشتر صرف بازسازی ذخایر گلیکوژن عضلات می شود تا تبدیل شدن به چربی.

در یک گروه به دو دسته فوتبالیست بعد از تمرین شیر شکلات و نوشیدنی حاوی کربوهیدرات داده شد. بعد از چهار روز، تفاوتی در درد عضلانی یا خستگی بین دو گروه دیده نشد اما گروهی که شیر شکلات دریافت کرده بودند در مقایسه با گروه کربوهیدرات، مقدار سرم کراتین کیناز بسیار کمتری داشت. سرم کراتین کیناز می تواند به عنوان یک شاخص از آسیب فیبر عضله در ورزش به حساب بیاید.

در نتیجه، این تحقیقات نشان داد خوردن شیر شکلات می تواند به کاهش آسیب عضلانی از ورزش کمک کند. در تحقیق دیگری که روی دوچرخه سواران انجام شده بود، محققان به این نتیجه رسیدند مصرف شیر شکلات بعد از تمرینات سخت می تواند به بهبود مدت زمان ریکاوری کمک کند.

اگر به مدت 30 تا 60 دقیقه ورزش می کنید، بدان معنا نیست که باید چندین فنجان شیر شکلات بنوشید. اگر ورزش می کنید و می خواهید در برنامه خود شیر شکلات داشته باشید، هوشمندانه ترین زمان استفاده از آن، بعد از ورزش است.

می توانید همزمان هم از طعم شیر شکلات لذت ببرید و هم به عضلات خود، مواد مغذی مورد نیازشان را برسانید. نوشیدن یک فنجان شیر شکلات نیز برای این امر کافی است.


آیا نوشیدن بیش از حد شیر شکلات خطراتی نیز دارد؟

شیر شکلات می تواند منبع بسیاری از مواد مغذی مهم باشد اما بیش از حد هر چیزی مضر است. نوشیدن بیش از حد شیر شکلات می تواند کالری و قند اضافی به همراه داشته باشد که بدنتان نیازی به آنها ندارد.

مصرف دو تا سه وعده لبنیات در روز توصیه می شود، اما همانطور که گفته شده مصرف بالای لبنیات یا غذاهایی که حاوی کلسیم هستند می توانند خطر ابتلا به سرطان تخمدان یا پروستات را افزایش دهند.


شیر شکلات سالم خود را درست کنید

شیر شکلات های بسته بندی شده ممکن است سرشار از قند باشند. اما اگر می خواهید شیر شکلاتی بخورید که با حفظ طعم کاکائو، مقدار قند و کالریش نیز پایین باشد توصیه می کنیم خودتان آن را درست کنید.

به جای استفاده از نمونه های آماده بهتر است با آب، کاکائو و شربت افرا ابتدا مایع شکلات درست کنید. می توانید این مایع شکلات را در یخچال نگهداری کنید و سپس هر زمان خواستید یک یا دو قاشق به شیر خود اضافه کنید.

نویسنده: هولی کلامر

منابع:

Calcium and Milk – https://www.hsph.harvard.edu/nutritionsource/what-should-you-eat/calcium-and-milk/

Snacks, Sweetened Beverages, Added Sugars, and Schools – http://pediatrics.aappublications.org/content/135/3/575#ref-38

Effects of chocolate milk consumption on markers of muscle recovery following soccer training: a randomized cross-over study – https://jissn.biomedcentral.com/articles/10.1186/1550-2783-7-19

Chocolate Milk as a Post-Exercise Recovery Aid – http://journals.humankinetics.com/doi/abs/10.1123/ijsnem.16.1.78

Healthy Eating Plate vs. USDA’s MyPlate – https://www.hsph.harvard.edu/nutritionsource/healthy-eating-plate-vs-usda-myplate/

Make Your Own Healthy Real Chocolate Milk – http://creativeandhealthyfunfood.com/make-your-own-healthy-real-chocolate-milk/

Three Surprising Health Benefits of Chocolate Milk – http://southeastdairy.org/three-surprising-health-benefits-chocolate-milk/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha