«یونیت اینجكشن» همان كاربراتور است كه طبق قانون از سال 95 نباید تولید شود، ولی كارتل‌های موتورسازی با هماهنگی محیط‌زیست این قطعه را به جای «انژكتور» به مردم قالب می‌كنند.

قانون‌گریزی موتورسازان با كمك قطعات چینی

سلامت نیوز: «یونیت اینجكشن» همان كاربراتور است كه طبق قانون از سال 95 نباید تولید شود، ولی كارتل‌های موتورسازی با هماهنگی محیط‌زیست این قطعه را به جای «انژكتور» به مردم قالب می‌كنند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه جوان، هر موتورسیكلت كاربراتوری بین پنج تا هشت برابر خودرو یورو‌۲ می‌تواند آلودگی ایجاد كند، اما نكته‌ای كه این مسئله را بدتر می‌كند، این است كه متوسط پیمایش یك موتور‌سیكلت ۱۰ برابر بیشتر از یك خودروی معمولی است. به همین دلیل اجباری شدن تولید موتورسیكلت‌های انژكتوری از سال 95 در قالب مصوبه دولت به تأیید رسید. موتورسازان هم ملزم شدند از مهر ماه همان سال به جای موتورسیكلت‌های آلاینده كاربراتوری، موتورسیكلت‌های انژكتوری تولید كنند، اما با استفاده از قطعه‌ای به نام «یونیت اینجكشن»، كارخانه‌های سازنده قانون را دور می‌زنند. در سیستم انژكتوری كامل باید پمپ، رگلاتور سوخت و انژكتور مجزا باشند، این در حالی‌ است كه بیشتر موتورسازان ایرانی سیستمی را وارد كرده‌اند كه دارای پمپ پلانژری است. این پمپ قرار است همزمان كار پمپ، رگلاتور سوخت و انژكتور را انجام دهد كه تحت عنوان سیستم یونیت اینجكشن شناخته می‌شود و به هیچ‌وجه انژكتوری استاندارد به حساب نمی‌آید.
 
قانون‌گریزی با كمك قطعات چینی

در این میان سازمان حفاظت محیط‌زیست كه طبق قانون وظیفه نظارت بر تولید استاندارد موتورسیكلت‌های انژكتوری را برعهده دارد از تولید موتورهای یونیت اینجكشن به عنوان دستگاهی كه قادر به رعایت كردن استاندارد یورو۳ است، دفاع می‌كند.  به گفته كارشناسان، پمپ پلانژر، انژكتور نیست و بنابراین برداشت سازمان حفاظت محیط‌زیست از این قانون اشتباه است.   اگر قانون تنها به استاندارد یورو۳ اشاره كرده بود، سازمان حفاظت محیط‌زیست می‌توانست برای شركت‌های تولیدكننده موتورسیكلت وقت بخرد، اما در شرایطی كه قانون تصریح كرده كه استاندارد یورو۳ به علاوه انژكتور باید در تولید موتور رعایت شود، این سازمان نمی‌تواند به موتورسیكلت‌هایی كه با پمپ پلانژر كار می‌كنند تأییدیه تولید بدهد چون پمپ پلانژر، انژكتور نیست.

در حال حاضر 3میلیون موتورسیكلت كاربراتوری در سطح كشور و حدود 800 هزار موتور هم در تهران تردد دارند. اكثر این موتور‌ها مدل معروفی از هوندا به نام سی‌جی ۱۲۵ است. این موتور سال‌هاست در شركت هوندا تولید نمی‌شود، اما تولید‌كنندگان ایرانی اكثراً با استفاده از قطعات چینی به تولید این موتور با استانداردی پایین‌تر از تولیدات هوندا می‌پردازند. مهدی دوزندگان، فعال محیط‌زیست با اشاره به اینكه حدود ۱۱۹ مدل موتورسیكلت با سیستم یونیت اینجكشن از سازمان حفاظت محیط‌زیست تأییدیه و مجوز تولید گرفته‌ است، می‌گوید: «ماهیت سیستم انژكتوری به این شكل است كه آلودگی این دستگاه باید بعد از چندین هزار كیلومتر پیمایش، زیر حد استاندارد یورو۳ باشد، بنابراین موتورسیكلت‌های یونیت اینجكشن را باید به طور رندوم مورد تست و آزمایش قرار دهیم و عملكرد و پایداری این دستگاه‌ها را بسنجیم.
  
صدور مجوز فقط با یك آزمایش

وی در ادامه با تأكید بر اینكه دریافت سازمان حفاظت محیط‌زیست از استاندارد یورو۳ تنها بخش محدودی از استاندارد است، می‌افزاید: این سازمان تنها نمونه اولیه یك دستگاه را كه موتورسیكلت‌ساز در اختیار آنها قرار می‌دهد و طبیعتاً به‌طور دقیق تنظیم شده مورد آزمایش قرار می‌دهد و مجوز تولید انبوه آن را صادر می‌كند و سایر بخش‌های استاندارد یورو ۳ و یورو ۴ مورد غفلت قرار می‌گیرد. دوزندگان در مورد این ادعای سازمان حفاظت محیط‌زیست كه سیستم یونیت اینجكشن به غیر از ایران در سایر كشورها نیز استفاده می‌شود، با ادعای اینكه كشور چین سیستم یونیت اینجكشن را تنها برای ایران تولید می‌كند، گفت: این سیستم در هیچ جای دنیا نتوانسته استاندارد یورو۳ را پاس كند، به همین علت در هیچ كشوری به تولید انبوه نرسیده است.

نتیجه بررسی‌ و جست‌وجوهای متعدد نشان می‌دهد كه این سیستم تنها در برخی كشورهای آسیای شرقی روی تعدادی از موتورسیكلت‌هایی كه در چرخه مصرف بودند، به عنوان كیت تكمیلی نصب شده است و می‌توان گفت سیستم یونیت اینجكشن روی دستگاه‌های نو استفاده نشده است. سازمان استاندارد و سازمان محیط زیست باید نظارت خود را دقیق انجام دهند و نباید در شرایطی قرار بگیریم كه یك سیستم ناقص شكست خورده به دلیل ضعف بخش نظارتی به بازار كشور نفوذ كند كه در این صورت هم منابع ارزی از كشور خارج می‌‌شود و هم تأثیری در كاهش آلودگی هوا نخواهد داشت.

سال گذشته نیز تولید نیم میلیون موتورسیكلت كاربراتوری كه ثبت سفارش شده بود، توسط وزارت صنعت، معدن و تجارت در دستور كار قرار گرفت. این در حالی است كه باید براساس مصوبه هیئت وزیران، موتورهای كاربراتوری از اول نیمه دوم سال 95 نباید تولید می‌شدند، اما به بهانه تولید سفارشات ثبت شده نیم میلیون موتورسیكلت كاربراتوری تولید و به فروش رسیدند. وزارت صنعت، معدن و تجارت هم با بی‌توجهی به قانون، سكوت كرد و پاسخی در این رابطه نداد. هنوز هم این سؤال مطرح است كه مردم از شر موتورسیكلت‌های آلاینده رهایی می‌یابند یا ضعف نظارتی و ناهماهنگی‌های دستگاه‌های دولتی همچنان به موتورسازان متخلف میدان می‌دهد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha