شورای شهر تهران برای رفع چالش آبیاری مزارع جنوب تهران با فاضلاب خام 4 اقدام اساسی را در دستور کار خود قرار داده است .

4 اقدام شورای شهر برای مقابله با چالش آبیاری مزارع جنوب تهران با فاضلاب

سلامت نیوز: شورای شهر تهران برای رفع چالش آبیاری مزارع جنوب تهران با فاضلاب خام 4 اقدام اساسی را در دستور کار خود قرار داده است .

به گزارش سلامت نیوز به نقل از پانا،چند سالی است که بسیاری از کشاورزان جنوب تهران به صورت غیر قانونی از فاضلاب خام برای آبیاری مزارع کشاورزی، استفاده می‌کنند. موضوع آبیاری مزارع با فاضلاب خام بارها از سوی اعضای شورای شهر و مسئولان سازمان محیط زیست تهران پیگیری شده و علی رغم نظارت مسئولان آبیاری محصولات کشاورزی با فاضلاب در استان تهران همچنان ادامه دارد.

کاهش دسترسی مزرعه‌داران به آب فاضلاب

ناهید خداکرمی، عضو کمیسیون سلامت و محیط زیست شورای شهر تهران  با اشاره به فعالیت کارگروه تخصصی آب و غذا در شورای شهر تهران اظهارداشت: در بازدیدی که از مزارع جنوب تهران داشتیم موضوع آبیاری مزارع با فاضلاب در طرح پایش و نظارت را مورد بررسی قرار دادیم.

به گفته این عضو شورای شهر تهران، آبیاری با فاضلاب در مزارع جنوب تهران رایج بوده، اما اکنون با اقداماتی که انجام شده، آب‌ها توسط کانال‌هایی به سمت مزارع هدایت می‌شوند که دسترسی مزرعه‌داران به آب فاضلاب را کاهش داده است. البته ممکن است در مواردی که آب زراعی کاهش می‌یابد،  از آب فاضلاب استفاده شود که این مساله باید به طور کامل برطرف شود.

4 اقدام شورای شهر برای حل مشکل آبیاری مزارع با فاضلاب

خداکرمی در ادامه با اشاره به چهار اقدام شورای شهر برای جلوگیری از آبیاری مزارع جنوب تهران با فاضلاب خام گفت: بازدید سرزده از مزارع تهران، نمونه برداری از آب مزارع، نمونه برداری از خاک و محصولات مزارع و پایش نمونه‌برداری‌ها در دو آزمایشگاه معتمد به منظور آنالیز انگل، مواد شیمیایی و فلزات سنگین از جمله اقداماتی است که در دستور کارگروه آب و غذای شورای شهر قرار دارد و نتایج آن به صورت شفاف در شورا ی شهر اعلام خواهد شد.

وی با تأکید بر اینکه پایش هدفمند آب و مواد غذایی در سطح شهر تهران انجام می‌شود، خاطرنشان کرد: همچنین صنایعی که در مسیر شبکه فاضلاب و شبکه آبرسانی شهر تهران هستند، باید مراقبت کنند تا مواد شوینده و مواد آلاینده آنها در کانال آب سرازیر نشود.

شناسایی منابع پساب‌های آلاینده

همچنین کیومرث کلانتری، مدیرکل حفاظت محیط زیست استان تهران نیز  درباره اقدام محیط زیست برای جلوگیری از آبیاری مزارع با فاضلاب توضیح داد: متولی اصلی آبیاری مزارع، جهاد کشاورزی است و در گام اول برای جلوگیری از این کار منابع آبی مورد نیاز کشاورزان باید تأمین شود.

مدیرکل محیط زیست استان تهران با تأکید بر اینکه آبیاری مزارع با فاضلاب از نظر قانونی جرم و تهدید علیه بهداشت عمومی است، گفت: سازمان محیط زیست نسبت به موضوع سلامت آب و خاک مزارع نظارت‌های لازم را انجام می‌دهد اما مسئولیت اصلی برعهده جهاد کشاورزی و وزارت بهداشت قرار دارد. سازمان محیط زیست نیز در کنار این بخش‌ها، اقداماتی را برای شناسایی محل تولید پساب‌ها انجام داده و اگر پسابی به محیط تخلیه شود، شناسایی شده و با تولید کننده آن برخورد خواهد شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha