عضو هیات علمی دانشگاه شهید بهشتی با تاکید بر ضرورت همراهی روان‌شناسان با کادر درمانی در درمان کودکان مبتلا به سرطان گفت: امیددرمانی برای کودک مبتلا به سرطان و همچنین خانواده او، ضروری است.

اهمیت امیددرمانی در کودکان مبتلا به سرطان

سلامت نیوز:  عضو هیات علمی دانشگاه شهید بهشتی با تاکید بر ضرورت همراهی روان‌شناسان با کادر درمانی در درمان کودکان مبتلا به سرطان گفت: امیددرمانی برای کودک مبتلا به سرطان و همچنین خانواده او، ضروری است.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا،شهریار شهیدی  افزود: تمرکز روان‌شناسی بالینی سلامت بر بیماری‌های جسمانی و اثرات روانی ناشی از آن بر فرد بیمار است و رویکرد روان‌شناسی مثبت به جای تمرکز بر آسیب‌ها، عوارض و نشانگان، بر یافتن توانمندی‌ها و فضائل انسان تاکید دارد.
وی ادامه داد: در روان‌شناسی مثبت اعتقاد بر این است که انسان‌ها در 6 فضیلت و 24 توانمندی قابل تشخیص و طبقه‌بندی هستند. برای مثال توانمندی‌هایی مانند شجاعت، صداقت، خلاقیت، معنویت، نشاط و انرژی در افراد قابل تشخیص و اندازه‌گیری است.


دکترای تخصصی روا‌ن‌شناسی بالینی سلامت تاکید کرد: این توانمندی‌های 24گانه به افراد کمک می‌کنند تا با بیماری‌ها و مصائب زندگی خود کنار بیایند. به عبارت ساده‌تر، اعتقاد ما بر این است که با از بین بردن عوارض و نشانگان در بیمار، ما او را به سلامت نرسانده‌ایم بلکه او را به نقطه صفر باز گردانده‌ایم. برای اینکه فرد سلامت داشته باشد باید توانمندی‌هایش نیز افزایش پیدا کرده و گسترش یابد.


عضو هیأت علمی دانشگاه شهید بهشتی اظهار داشت: در روان‌شناسی، معنای سلامتی عدم وجود بیماری نیست. در کودک مبتلا به سرطان، دسته‌ای از عوارض و نشانگان جسمانی به وجود آمده است که باعث شده‌اند تا کودک از لحاظ انرژی، ایجاد ارتباط با دیگران و اضطراب و نگرانی زندگی‌اش مختل شود.
شهیدی یادآور شد: در روان‌شناسی مثبت تلاش می‌شود تا توانمندی‌های 24گانه در فرد تشخیص، شناسایی و گسترش یابد. هرچند هنگامی که فرد برای درمان روان‌شناختی مراجعه می‌کند عوارض و نشانگانی از بیماری دارد ولی به همان اندازه ظرفیت‌ها و توانمندی‌ها نیز برای احساس خوشبختی و امید در او هست.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha