یک بیولوژیست ایرانی همراه دو دخترش که پزشک هستند، توانسته بعد از ۱۱ سال مطالعه، برای اولین بار در دنیا آنتی ژن تشخیص ام اس را کشف کند و حالا در آستانه درمان این بیماری قرار دارد.

تشخیص ام اس با آنتی ژن/ یک ایرانی راه درمان را پیدا کرد

سلامت نیوز:یک بیولوژیست ایرانی همراه دو دخترش که پزشک هستند، توانسته بعد از ۱۱ سال مطالعه، برای اولین بار در دنیا آنتی ژن تشخیص ام اس را کشف کند و حالا در آستانه درمان این بیماری قرار دارد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از مهر،محمود صداقتی که مهندسی برق دارد و در عین حال رشته بیولوژی را نیز آموخته است،  به جزئیات کشف آنتی ژن ام اس پرداخت و گفت: این پروژه از ۱۱ سال پیش یعنی در سال ۱۳۸۵ با مطالعه بر روی تمامی مطالعات و مقالاتی که در زمینه بیماری ام اس انجام شده بود، آغاز گردید.

وی با اشاره به ۷ سال کار مطالعاتی، تاکید کرد: پس از آن به مدت ۴ سال کار آزمایشگاهی بر روی پروژه را آغاز کردیم و در نهایت در سال ۲۰۱۶ میلادی، کشف روش تشخیص بیماری ام اس در انگلستان به ثبت رسید و حالا قرار است در فروردین ۹۷، به چاپ جهانی برسد.

صداقتی با بیان این مطلب که ۷ سال تمام مطالعات ۱۰۰ سال اخیر در زمینه بیماری ام اس را جمع آوری کردیم و آنها را مورد مطالعه قرار دادیم، تاکید کرد: نتایج مطالعات ۷ سال ما به این موضوع منتج شد که این بیماری به ۱۶ گروه مختلف تقسیم بندی شود و ما موفق شدیم بین ۷ تا ۸ آنتی ژن اختصاصی بیماری ام اس را کشف کنیم.

این بیولوژیست با اعلام اینکه از سال ۹۲ کار آزمایشگاهی بر روی این آنتی ژن ها را آغاز کردیم، ادامه داد: نکته ای که در مطالعات ما مورد توجه قرار گرفت، این بود که هیچ مطالعه ای که طی ۱۰۰ سال اخیر در زمینه بیماری ام اس انجام شده بود را، رد نکردیم. بلکه آمدیم، کارهایی که به صورت جزیره ای توسط دانشمندان انجام شده بود را، در کنار هم قرار دادیم.

صداقتی با تاکید بر اینکه روش تشخیص بیماری ام اس با آنتی ژن ها برای اولین بار است که در دنیا انجام می شود، تصریح کرد: ما توانسته ایم برای اولین بار از طریق خون، ام اس را تشخیص دهیم.

وی به نتایج کارهای آزمایشگاهی در همین زمینه اشاره کرد و افزود: نتایج آزمایش های ما نشان داد که در ۹۲ درصد مردان و ۸۰ درصد زنان و در مجموع، در ۸۵ درصد موارد با آنتی ژن می توان این بیماری را تشخیص داد.

صداقتی تاکید کرد: درصد کم تشخیص در زنان به خاطر سیکل عادات ماهیانه آنان است.

وی با اشاره به انجام کار تشخیص در فاز حیوانی، گفت: برای به نتیجه رسیدن مطالعات، بیش از ۱۰۰۰ بار تست آزمایشگاهی انجام داده ایم و ۱۰ هزار نمونه آزمایشگاهی از ایران، انگلستان و...، برای ما ارسال شد.

کاشف روش تشخیص ام اس با آنتی ژن، ادامه داد: در واقع، ما یک سیستم تشخیص بیماری را طراحی کردیم.

وی به انجام کار در فاز حیوانی اشاره کرد و گفت: با توجه به مطالعاتی که انجام داده بودیم، آزمایش های خودمان را بر روی ۵ نوع حیوان آغاز کردیم که توانایی گرفتن ام اس شبیه انسان را دارند.

صداقتی با اشاره به انجام کار بر روی موش، خوکچه، جوجه، بز و گاو، افزود: با توجه به اینکه کار آزمایش بر روی بز و گاو قدری مشکل بود، آزمایش ها را بر روی سه حیوان دیگر دنبال کردیم.

وی ادامه داد: پس از تزریق آنتی ژن به این حیوانات که از ویروس، باکتری یا هورمون انسانی گرفته شده بود، ام اس را به آنها منتقل کردیم و پس از بررسی رفتارهای محیطی این حیوانات، مغز آنها را جراحی و با انجام پاتالوژی، این کشف را اثبات کردیم.

صداقتی افزود: پس از آن درمان این حیوانات را با واکسن آغاز کردیم.

وی با اشاره به موفقیت آمیز بودن نتایج کار در فاز حیوانی، گفت: برای انجام روی نمونه انسانی، منتظر اعلام جهانی هستیم.

این بیولوژیست با تاکید بر هزینه سنگین کار بر روی نمونه انسانی، تصریح کرد: چند شرکت خارجی پیشنهاد کرده اند که پروژه را با هزینه دولت های خودشان انجام بدهند.

صداقتی با عنوان این مطلب که آنتی ژن درمانی تنها راه درمان ام اس است، گفت: در مطالعات ما هیچ سئوالی بی پاسخ نمانده است. زیرا، تمامی عوامل موثر در بیماری را شناسایی کرده ایم.

وی در پایان ابراز امیدواری کرد تا ظرف سه تا چهار سال آینده به درمان قطعی ام اس دست یابند و نام کشورمان را در جهان بر سر زبان ها بیاندازند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha