گروهی از محققان دانشگاه اصفهان موفق به تولید پنجه‌های کامپوزیتی برای افراد با قطعی زیر زانو شدند که به گفته آنها نتایج کارآزمایی‌های بالینی نشان داد حرکت در این پنجه‌ها نسبت به نمونه‌های مشابه بهتر شده است.

بهینه‌سازی پنجه کامپوزیتی برای افراد قطعی از زیر زانو

سلامت نیوز:گروهی از محققان دانشگاه اصفهان موفق به تولید پنجه‌های کامپوزیتی برای افراد با قطعی زیر زانو شدند که به گفته آنها نتایج کارآزمایی‌های بالینی نشان داد حرکت در این پنجه‌ها نسبت به نمونه‌های مشابه بهتر شده است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا،دکتر نیما جمشیدی، عضو هیات علمی گروه مهندسی پزشکی دانشگاه اصفهان و از محققان طرح با بیان اینکه این پروژه با همکاری دکتر محمد حیدری از اعضای هیات علمی این دانشگاه اجرایی شده است، گفت: در این پروژه تحقیقاتی توانستیم با استفاده از الیاف‌های موجود، پنجه‌های کامپوزیتی تولید کنیم.

وی با بیان اینکه این نوع پنجه‌ها دارای فناوری بالایی است، خاطرنشان کرد: سختی این نوع ابزار باید بر اساس اطلاعات بیمار ساخته و تنظیم شود؛ از این رو ساخت آن نیاز به فناوری‌های "های‌تک" دارد.

جمشیدی با تاکید بر اینکه سختی این پنجه‌ها نباید به اندازه‌ای باشد که موجب شکستگی در آن شود، ادامه داد:‌ الیافی که در تولید این نوع پنجه‌ها استفاده می‌شود، جزو اقلام تحریمی است؛ چراکه در صنایع نظامی نیز کاربرد دارد، از این رو این الیاف را به ایران نمی‌دهند.

عضو هیات علمی دانشگاه اصفهان، اضافه کرد: از این رو در این تحقیقات از الیافی استفاده کردیم که برای تولید این نوع از پنجه‌ها کاربرد ندارد. برای این منظور مطالعات وسیعی در چیدمان، مواد و جنس این الیاف انجام دادیم و در نهایت الیافی به دست آمد که با الیاف‌های مورد استفاده در این محصول انطباق دارد.

به گفته جمشیدی، قیمت بخش کربنی این پنجه 12 میلیون تومان است و در این مطالعات با مهندسی معکوس اقدام به تولید آن شد.

این محقق با بیان اینکه پنجه‌های کامپوزیتی بر اساس نوع کاربرد، در 4 سطح تولید شده است، خاطرنشان کرد: این پنجه بر روی 30 تا 40 نفر تست کارآزمایی‌های بالینی شد و نتایج به دست آمده نشان داد حرکت در این پنجه نسبت به نمونه‌های مشابه، بهتر شده است.

این محقق با اشاره به اهمیت این نوع پنجه‌ها، یادآور شد: متاسفانه استفاده از این پنجه‌ها به دلیل بالا بودن قطع پا از زیر زانو به خاطر نوع خودروها و محفظه جلو آن،‌ در حال ازدیاد است؛ از این رو نیاز به توسعه فناوری‌های آن در داخل کشور است.

وی با تاکید بر اینکه در این مطالعات موفق شدیم این فناوری را تبدیل به محصول قابل تجاری‌سازی کنیم، افزود: قرارداد تولید صنعتی این محصول را با برخی از کلینیک‌های درمانی منعقد کردیم.

جمشیدی با بیان اینکه عمر متوسط پنجه‌های کربنی در دنیا 3 تا 5 سال است، یادآور شد: محصول تولید شده در کشور 5 ساله است.

وی، کاربرد این پنجه کامپوزیتی را برای استفاده در افراد با قطعی عضو زیر زانو دانست و اظهار کرد: این پروتز با فناوری ساخت بالا، امکان راه رفتن همانند یک پای سالم را برای افراد دچار نقص عضو فراهم می‌کند.


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha