در بودجه امسال عدد زیادی برای بازسازی مدارس اختصاص داده نشده است

سلامت نیوز: عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس بابیان اینکه در بودجه امسال عدد زیادی برای بازسازی مدارس اختصاص داده نشده است، گفت: در حال حاضر درلایحه ای که دولت به مجلس فرستاده، برای سازمان تجهیز و نوسازی مدارس در حدود 500 میلیارد تومان است.

به گزارش سلامت نیوز برنامه "صبح و گفت و گو" رادیو گفت و گو با موضوع مدارس فرسوده ،  با حضو داریوش ورناصری مدیرکل نوسازی مدارس استان تهران و سید جواد ساداتی نژاد عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی به روی آنتن رفت.
داریوش ورناصری با اشاره به مدارس فرسوده در استان تهران گفت: بخشی از مدارس در سطح استان تهران دارای بالای 40 سال عمر دارند و نگرانی های ما را در شرایط حوادث غیر مترقبه از جمله زلزله به دنبال دارد.
وی با اظهار به اینکه در استان تهران شش هزار فضای آموزشی و پرورشی داریم که حدود 3300 فضای آموزشی در شهر تهران مستقر هستند، بیان داشت: بیش از هزار مدرسه در استان تهران داریم که بخش عمده ای از اینها در شهر تهران و مابقی هم در شهرستان های استان تهران هستند. 
مدیرکل نوسازی مدارس استان تهران با اشاره به اینکه حدود 1300 تا 1400 مدرسه بالای قدمت 40 سال داریم، متذکر شد: مدارسی که فرسوده هستند عمدتا در حاشیه شهر تهران قرار دارند و بخصوص در مرکز و منطقه بازار تهران قرار دارند. حدود 25 درصد از مدارس ما از ایمنی نامناسبی برخوردار نیستند.
وی با اشاره به فروش مازاد مدارس و یا تعویض آن ها عنوان کرد: فروش مازاد فضاهایی که نیاز ندارند و جایگزین کردن آنها در بودجه سال 96 و حتی امسال هم مصوب شده و در برخی از استان ها نیز شروع شده ولیکن این جوابگوی این نیاز نیست.
ورناصری در خصوص نیاز استان تهران به احداث مدارس نوساز، گفت: علاوه بر بحث مدارس فرسوده، یکسری مدارس جدید هم در بافت های جدید نیاز داریم در استان تهران نیازمند 900 مدرسه جدید هستیم تا به میانگین  کشور برسیم و این عدد بسیار بزرگ است و از عهده خیرین بر نمی آید و حتما باید دولت و مجلس کمک کند.
در ادامه سید جواد ساداتی نژاد با بیان اینکه تخریب و نوسازی مدارسی که نیاز به مقاوم سازی دارند، بحث جدید نیست، بیان داشت: تقریبا از سال 1385 تخریب و نوسازی مدارس شروع شده و حدود 45 درصد این کار انجام شده و تقریبا تخریب و نوسازی نیمی از مدارس در کشور مانده است.
وی به بودجه و سرمایه لازم برای تخریب و نوسازی مدارس در کشور اشاره کرد و گفت: به گفته آموزش و پرورش در مورد تخریب و بازسازی حدود 11 هزار میلیارد تومان نیاز است و برای مقاوم سازی مدارس هم در حدود پنج هزار میلیارد تومان که شامل 11 الی 12 درصد مدارس کشور  هستند که در این دو آیتم در حدود 3.5 میلیون دانش آموز در حال درس خواندن هستند و اگر بخواهیم مدارس مان را به وضع مطلوبی برسانیم حدود 17 هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز است.
عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با با بیان اینکه در بودجه امسال عدد زیادی برای بازسازی مدارس اختصاص داده نشده است، عنوان کرد: در حال حاضر در لایحه ای که دولت به مجلس فرستاده عددی که برای نوسازی وجود دارد برای سازمان تجهیز و نوسازی مدارس در حدود 500 میلیارد تومان است.
وی به نقش خیرین مدرسه ساز در تسریع نوسازی مدارس پرداخت و گفت: تجربه نشان داده اگر مشارکت مردم را در کنار حمایت های دولت قرار دهیم، خواهیم توانست با سرعت مناسبی ظرف 5 الی 6 سال به شرایط مطلوب تری دست پیدا کنیم.
وی متذکر شد: مسئله مهم نگاه به آموزش و پرورش است و تا زمانیکه نگاه به آموزش و پرورش، هزینه ای باشد قائدتا در بودجه این روند را خواهیم دید در حالیکه آموزش و پرورش عملا آینده کشور است و سرمایه گذاری است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha