چهارشنبه ۲۹ آذر ۱۳۹۶ - ۱۶:۰۸
کد خبر: 233299

درصد بالایی از آلودگی هوا مربوط به عوامل متحرك یعنی همان خودروها هستند. واقعیت این است كه متوسط مصرف سوخت خودروهای ما امروز چیزی درحدود ١٠ لیتر در روز است درحالی كه خودروهای روز جهان چیزی بین ٣ تا ٥ لیتر است. مسلم است كه اگر خودروهای ما نیز به چنین تكنولوژی قابل تاملی برسند، آلودگی هوا به شكلی محسوس كاهش پیدا خواهد كرد. اما اینها میسر نمی‌شود مگر با یك هماهنگی بین بخشی فی مابین دستگاه‌های مختلف یا می‌توان تولیت و مسوولیت هماهنگی و نظارت بر سازمان‌ها را برعهده یك سازمان گذاشت.

آلودگی‌هوا معطل ٢٤ وظیفه

سلامت نیوز-*محسن هاشمی: درصد بالایی از آلودگی هوا مربوط به عوامل متحرك یعنی همان خودروها هستند. واقعیت این است كه متوسط مصرف سوخت خودروهای ما امروز چیزی درحدود ١٠ لیتر در روز است درحالی كه خودروهای روز جهان چیزی بین ٣ تا ٥ لیتر است. مسلم است كه اگر خودروهای ما نیز به چنین تكنولوژی قابل تاملی برسند، آلودگی هوا به شكلی محسوس كاهش پیدا خواهد كرد. اما اینها میسر نمی‌شود مگر با یك هماهنگی بین بخشی فی مابین دستگاه‌های مختلف یا می‌توان تولیت و مسوولیت هماهنگی و نظارت بر سازمان‌ها را برعهده یك سازمان گذاشت.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه اعتماد، چند روزی است كه به علت تشدید آلودگی هوا، تهران در حالت آماده‌باش شهری قرار گرفته است. مدارس تعطیل شده‌اند و محدودیت‌های تردد خودروها تشدید شده است. اما با تمام این اقدامات باز هم از میزان آلودگی هوا چندان كاسته نشده است كه البته این طبیعی است! چرا كه آلودگی هوا در تهران و كلانشهرها به غده بدخیمی بدل شده كه درمانش به این سادگی‌ها ممكن نیست. غده‌ای كه این روزها بدجوری جان و سلامت شهروندان تهرانی را تهدید می‌كند.

اما برخلاف آنچه گفته می‌شود منشأ بروز این آلودگی تنها خودروها نیستند. بلكه عوامل متعددی در افزایش آن دخیل هستند. موتورها، سوخت بخاری‌ها و وسایل گرمایشی، صنایع آلاینده و بالاخره آلودگی‌هایی كه از بیرون از تهران به سمت تهران می‌آیند، از جمله مهم‌ترین اصلی‌ترین علل بروز این معضل شهرهای بزرگ كشورمان است. اما در عین حال این معضلات هر كدام راه‌حلی هم دارند كه باید جدی گرفته شوند. مثلا تهران نیاز به ١٢ خط مترو دارد كه هم اینك تنها ٧ خط آن تكمیل شده است و تكمیل باقی‌مانده آن به چیزی حدود ٢٠ تا ٣٠ هزار میلیارد تومان بودجه نیاز دارد. اما چنانچه این خطوط تكمیل شوند و واگن‌های آن نیز افزایش پیدا كنند، ظرفیت جابه‌جایی مسافر در تهران از مقدار ٢تا ٣ میلیون نفر در روز می‌تواند تا ١٠ میلیون نفر افزایش پیدا كند.


در كنار مترو اگر به توسعه و افزایش تعداد ناوگان اتوبوسرانی نیز اهتمام كنیم، می‌توانیم امیدوار باشیم كه این دو وسیله (یعنی مترو و اتوبوس‌ها) به راحتی، چیزی از عهده چیزی حدود ١٥ میلیون سفر درون شهری در تهران برآیند. یا در مورد وسایل گرمازا در منازل، چنانچه به سمتی حركت كنیم كه این وسایل برقی شوند و برق مورد نیازشان را نیز از طریق پنل‌های خورشیدی خانگی تامین كنند، درصد بالایی از گرما و آلودگی هوای پایتخت كم خواهد شد. در عین حال درصد بالایی از آلودگی هوا مربوط به عوامل متحرك یعنی همان خودروها هستند. واقعیت این است كه متوسط مصرف سوخت خودروهای ما امروز چیزی درحدود ١٠ لیتر در روز است درحالی كه خودروهای روز جهان چیزی بین ٣ تا ٥ لیتر است. مسلم است كه اگر خودروهای ما نیز به چنین تكنولوژی قابل تاملی برسند، آلودگی هوا به شكلی محسوس كاهش پیدا خواهد كرد. اما اینها میسر نمی‌شود مگر با یك هماهنگی بین بخشی فی مابین دستگاه‌های مختلف یا می‌توان تولیت و مسوولیت هماهنگی و نظارت بر سازمان‌ها را برعهده یك سازمان گذاشت.

شاید به همین دلیل باشد كه در قانون آمده است كه سازمان‌ها باید ٢٤ مورد از اختیارات‌شان را به شهرداری واگذار كنند. اگر چنین شود، آنوقت شهرداری به عنوان مدیریت شهری می‌تواند هم برتردد خودروها و هم كیفیت تولید آنها و هم چگونگی استفاده ازوسایل گرمازا در منازل نظارت داشته باشد.  همچنین خوب بود اگرقرار است شاهد افزایش قیمت بنزین و سوخت باشیم، سهمی از آن را برای توسعه حمل و نقل و كمك به حل آلودگی هوا بگذاریم. ولی گویا قرار نیست این اتفاق بیفتد و گفته می‌شود كه دولت تصمیم دارد تمامی عایدی ناشی از افزایش سوخت را صرف اشتغالزایی جوانان كند.

گرچه اشتغالزایی نیز به جای خود یكی از چالش‌های جدی كشور محسوب می‌شود ولی نباید از یاد برد كه همین امروز و همین الان كشور نیازمند پاكسازی ریه‌های كلانشهرها و راحت‌تر كردن نفس كشیدن شهروندانش است.  در غیر این‌صورت باید فقط به همین اقدامات موقتی كنونی دلخوش كنیم! البته اقداماتی مانند تعطیلی مدارس یا افزایش محدوده طرح زوج و فرد، در شرایطی اینچینی گریزناپذیر است ولی در عین حال مسكن‌هایی است موقتی و برای حل اصولی این معظل همیشگی شهرمان باید تمامی سازمان‌ها و ارگان‌ها با درك ضرورت و اهمیت موضوع به مساله ورود پیدا كنند و دست به دست هم بدهند تا هر سال شاهد تكرار این سناریوی تكراری نباشیم.

چرا كه در غیر این‌صورت دور از انتظار نخواهد بود كه در سال‌های آتی و چه بسا همین روزهای اخیر آلوده، شاهد افزایش شدید بیماری‌های ریوی و حتی افزایش آمارفوتی‌های ناشی از این آلودگی باشیم. ما نیز به عنوان جزیی از مدیریت شهری تمامی تلاش خود را به كار خواهیم بست تا هماهنگی لازم بین شهرداری و سایر ارگان‌ها برای حل این معضل كهنه پایتخت ایجاد شود.
*رییس شورای اسلامی شهر تهران

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha