با توجه به اینکه دولت هم افزایش حامل‌های انرژی و هم حذف یارانه 30 میلیون نفر را در دستور کار دارد به نظر می‌رسد از این نظر منابع،دست دولت را می‌گیرد اما آنچه نماینده‌های مجلس در حوزه بهداشت و درمان وطرح تحول نظام سلامت به آن تأکید دارند تعلق منابع پایدار برای نظام سلامت است.

تخصیص نیافتن منابع پایدار چالش‌های نظام سلامت را تشدید خواهد کرد

سلامت نیوز-*محمد حسین قربانی: میزان بودجه‌ای که دولت در قالب سهم وزارت بهداشت تقدیم مجلس شورای اسلامی کرده در چارچوب برنامه ششم توسعه نیست. برداشت ما این بود دولت بودجه را در خصوص برنامه ششم توسعه علی الخصوص حوزه سلامت در نظر بگیرد.

به گزارش سلامت نیوز، ایران نوشت: در غیر این صورت انتظارات ما با این بودجه برآورده نمی‌شود مگر اینکه مجلس در این زمینه ورود کند. البته چنانچه تغییراتی هم در سهم بودجه وزارت بهداشت حاصل شود قطعاً بیش از 10 درصد نخواهد بود. مجلس شورای اسلامی باید برای بالا بردن منابع پایدار طرح تحول نظام سلامت عمل کند. برای مثال سهم منابع طرح تحول نظام سلامت را از مالیات کالاهای آسیب رسان سلامت افزایش دهد.

از سوی دیگر با توجه به اینکه دولت هم افزایش حامل‌های انرژی و هم حذف یارانه 30 میلیون نفر را در دستور کار دارد به نظر می‌رسد از این نظر منابع،دست دولت را می‌گیرد اما آنچه نماینده‌های مجلس در حوزه بهداشت و درمان وطرح تحول نظام سلامت  به آن تأکید دارند تعلق منابع پایدار برای نظام سلامت است. در حالیکه پیش از اجرای طرح تحول نظام سلامت 10درصد منابع از هدفمندی یارانه‌ها در نظر گرفته شد ولی عملاً شاهد بودیم سال 95 و 96 یک ریال هم از محل هدفمندی یارانه‌ها برای طرح تحول هزینه نشد. پیشنهاد ما این است هر چه منابع از محل منابع عمومی برای وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از جمله هدفمندی یارانه‌ها و مالیات بر ارزش افزوده در نظر گرفته شود در این شرایط دست وزارت بهداشت برای هزینه کرد در نظام سلامت باز است و مشخص است چقدر پول دارد و چگونه باید آن را هزینه کند. چنانچه وزارت بهداشت از محل منابع عمومی A تومان داشته باشد بر اساس آن برنامه‌ریزی می‌کند نه اینکه در پایان سال ریالی از محل هدفمندی یارانه‌ها به این حوزه داده نشود. بنابراین چنانچه اعتبار از محل منابع پایدار ایجاد نشود چالش‌ها در حوزه سلامت بیشتر خواهد شد و وزارت بهداشت متحمل  فشار‌هایی از جمله بدهی بیمه‌ها که بالغ بر 8 میلیارد تومان است، خواهد شد.

*نایب رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha