مدیرکل محیط زیست استان مرکزی با اشاره به مهاجرت 12 هزار پرنده به تالاب میقان در فصل زمستان گفت: خوشبختانه تاکنون شاهد بروز و شیوع بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در تالاب میقان نبودیم.

شیوع آنفولاآنزای فوق حاد پرندگان در تالاب میقان گزارش نشده‌است

سلامت نیوز: مدیرکل محیط زیست استان مرکزی با اشاره به مهاجرت 12 هزار پرنده به تالاب میقان در فصل زمستان گفت: خوشبختانه تاکنون شاهد بروز و شیوع بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در تالاب میقان نبودیم.

به گزارش سلامت نیوز، رضا میرزایی، مدیرکل محیط زیست استان مرکزی در گفت‌وگو با آنا در مورد آخرین وضعیت بروز بیماری حیات وحش در تالاب میقان اظهار کرد: استان مرکزی یکی از کلانشهرهای آلوده کشور است که وجود تالاب می‌تواند بر روند آلودگی هوا و بروز پدیده ریزگردها نقش موثری داشته باشد زیرا این تالاب در فاصله 10 کیلومتری شمال شهر اراک قرار دارد و اگر تالاب دارای آب کافی نباشد می‌تواند به عنوان یکی از کانون‌های ریزگرد شناخته شود.

وی وجود پساب‌های تصفیه خانه شهری را یکی از دلایل عدم خشکسالی تالاب میقان دانست و افزود: خوشبختانه این تالاب هنوز با مشکل خشکسالی و کم آبی مواجه نشده است و به عنوان یکی از تالاب‌های زنده ایران در عرصه مرکزی به شمار می‌آید.

میرزایی یادآور شد: با توجه به وضعیت آبی این تالاب سالانه بسیاری از پرندگان مهاجرت در این منطقه مستقر می‌شوند به طوری که در طول فصل زمستان بیش از ده‌ها گونه پرنده مهاجر در این منطقه سکونت دارند مگر اینکه شدت دمای هوا افزایش یافته و به دلیل گرمای هوای به سایر عرصه‌های جنوبی کشور مهاجرت کنند.

مدیرکل محیط زیست استان مرکزی گفت: در طول این فصل حدود 12 هزار پرنده مهاجر از گونه‌های مختلف به این تالاب مهاجرت می‌کنند.

میرزایی در مورد بروز بیماری‌ها در بین پرندگان مهاجر منطقه نیز گفت: خوشبختانه امسال مشکل بیماری تاکنون ثبت نشده است اما سال گذشته به دلیل آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان که به واسطه پرندگان مهاجر به ایران وارد شده بود تعدادی از پرندگان بومی را از دست دادیم و حدود 3هزار پرنده مهاجر در این تالاب تلف شدند.

این مقام مسئول در محیط زیست کشور یادآور شد: بیشترین جمعیت پرندگان تلف شده مربوط به 2هزار و 800 غاز معمولی بود که لاشه آنها از تالاب جمع‌آوری شد، البته امسال نیز شاهد شیوع آنفلوآنزای فوق‌حاد پرندگان در طیور خانگی و صنعتی در استان‌های همجوار بودیم که خوشبختانه تلفانی در تالاب گزارش نشد ولی نمی‌توان بر این اساس قاطعانه پیش بینی کرد که تا پایان سال نیز با این مشکل مواجه نمی‌‌شویم بلکه با قرنطینه، مراقبت و پایش مستمر می‌توان از وقوع این بحران پیشگیری کرد.

وی ادامه داد: ممکن است به دلیل عدم قرنطینه و رعایت نکردن موازین بهداشتی بیماری آنفولاآنزای فوق حاد پرندگان در منطقه گسترش یابد، اما هم‌اکنون در استان مرکزی شرایط خوبی داریم و حتی در بین پرندگان وحشی استان نیز گزارشی از شیوع بیماری نداشتیم.

به گفته میرزایی، محیط زیست استان مرکزی تلفات عادی پرندگان را هم رصد می‌کند تا پرندگانی که در برخورد با کابل‌های برق نیز جان خود را از دست می‌دهند مورد شناسایی و ثبت قرار گیرند اما حتی در تلفات عادی نیز گزارشی اعلام نشده است.

وی در مورد آمار شکار غیرمجاز در این منطقه نیز اظهار کرد: خوشبختانه امسال شکار پرندگان به صورت طبیعی هم ممنوع شده بود و مجوزی از سازمان محیط‌زیست برای شکار پرندگان صادر نشد. شکارچیان قانونمند نیز ضوابط را رعایت می‌کنند و امسال تخلفات کمتری به ثبت رسیده است.

میرزایی در مورد برداشت آب از چاه‌های غیر مجاز نیز ابراز نگرانی کرد و گفت: تالاب‌ها به صورت طبیعی از آب‌های جاری تامین می‌شود و در صورت برداشت‌های غیرمجاز ممکن است اتفاقات ناگواری به وجود آید. همچنین حق‌آبه تالاب‌ها رعایت نشده و برداشت از چاه‌های غیرمجاز اطراف تالاب باعث شده که سطح آب کاهش یابد برهمین اساس باید از خشکی و بیابانی شدن تالاب‌ها جلوگیری کنیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha