چهارشنبه ۶ دی ۱۳۹۶ - ۱۰:۳۵

بر اساس قانون مسافرکشی با خودروهای پلاک شهرستان در تهران تخلف محسوب می‌شود. همچنین جا‌به‌جایی مسافر با استفاده از این خودروها غیرمجاز است.

سلامت نیوز: در تهران شاهد مسافرکشان شهرستانی هستیم. این در حالی است که در شهریور سال جاری، محمد رضا مهماندار، رئیس پلیس راهور تهران بزرگ گفت: «مالکان خودروهای پلاک شهرستان اگر اقدام به مسافرکشی در تهران کنند، ضمن اعمال قانون، خودرو آنها توقیف می‌شود.»

به گزارش سلامت نیوز، آرمان نوشت: توقف گسترده خودروهای پلاک شهرستان در محلات مختلف شهر تهران به ویژه معابر و میادین پرتردد یکی از عوامل ایجاد گره‌های ترافیکی پایتخت است.

بر اساس قانون مسافرکشی با خودروهای پلاک شهرستان در تهران تخلف محسوب می‌شود. همچنین جا‌به‌جایی مسافر با استفاده از این خودروها غیرمجاز است. بر طبق قانون تردد خودروهای پلاک شهرستان در محدوده‌های ترافیکی شهر تهران نیز تنها با اخذ مجوزهای روزانه طرح ترافیک مجاز است. با این تفاسیر همچنان شاهد تردد مسافرکش‌های شخصی در سطح شهر هستیم. این در حالی است که حضور تاکسی‌های آنلاین همچون اسنپ و تپسی نیز منجر به افزایش تعداد مسافرکشان شهرستانی شده است. رانندگان تاکسی و صاحبان آژانس‌های حمل و نقل این شرایط را به زیان رانندگان رسمی پایتخت می‌دانند. آنچه در ادامه می‌خوانید نظرات الهام فخاری، عضو شورای شهر تهران، درباره نحوه ساماندهی مسافرکشان در سطح کلانشهر تهران  است.

هنگامی‌ که برای تردد در مسیری کوتاه در یکی از خیابان‌های تهران به ویژه در مرکز شهر منتظر تاکسی ایستاده‌اید، خودروهای مسافرکشی را می‌بینید که رانندگان آنها با لهجه شهرستانی، مسافران را به سمت خود فرا می‌خوانند. باید دانست که اغلب آنها نیز شب‌ها در خودرو خود خوابیده و به این شکل امورات می‌گذرانند. برای ساماندهی مسافرکش‌های شهرستانی مدیریت شهری چه برنامه‌ای دارد؟ با اینکه چندی قبل راهور از برخورد با فعالیت این افراد خبر داد، اما همچنان شاهد فعالیت‌ آنها در سطح شهر هستیم. در این زمینه لطفا توضیح دهید.

مسافرکشی پلاک شخصی‌ها نشانه‌ عدم مدیریت مناسب فرصت‌ها و خدمات در شهر است. تهران همواره با موج‌های مهاجرتی روبه‌رو بوده است که نخستین راه درآمد ‌روزمزد برای بخشی از این مهاجران، مسافرکشی است. برای سامان‌دهی خدمت‌رسانی به مسافران در شهر باید چند نهاد، از جمله پلیس راهور، نیروی انتظامی و شهرداری، رویکرد و روش هماهنگ داشته باشند. از سوی دیگر نهاد صنفی تاکسی‌رانی نیازمند بازنگری، دگرگونی و بازسازی ساختار سازمانی، کارکردها و روش‌های خدمت و ارزیابی است.

تاکنون تاکسیرانی و نهادهای مربوطه در این زمینه مطابق با اطلاعات روز جلو نرفته و همچنان بر اساس الگوهای گذشته اداره می‌شود. این در حالی است که همین به‌روز نبودن اطلاعات باعث کاهش مسافران در سطح شهر برای آنها شده است. ساماندهی این موضوع و نحوه برخورد با این افراد چگونه باید باشد؟

اگر مدیریت شهری و صنف مربوطه ساختار، روش و خدمت شفاف و روزآمد داشته‌ باشند، گام بعد آموزش شهروندان و بهره‌گیری از همکاری مردم برای محدود کردن خودروهای شخصی و تقویت صنف تاکسی‌رانان است. نظام صنفی توانمند هم به اعضای خود خدمت مناسب ارائه می‌کند و هم ارتباط اعضا را با شهروندان با احترام متقابل و همکارانه تنظیم می‌کند. بخشی از این نا بسامانی برخاسته از ضعف نظام صنفی تاکسی‌رانان، کاستی در اعتمادسازی و خدمت‌رسانی بسنده این صنف به مردم و نپرداختن به آموزش و تعامل مردمی است. از سوی دیگر الگوی مدیریت یکپارچه مهار و پایش آمد و شد را امکانپذیر می‌کند. امروز در تهران که یک ابرکلانشهر به‌ شمار می‌رود، باید ورود خودرو با غیر پلاک تهران به شهر نظام‌مند باشد. با توجه به سرریزشدن فشار جمعیتی و نبود ظرفیت زیست ‌شهری هم از نظر محیط‌زیستی هم ترافیکی و جمعیتی، ورود خودرو افراد غیر ساکن تهران باید با ضوابط سخت‌گیرانه و عوارض مشخصی سامان داده شود.

هم اکنون میزان قابل توجهی از خودروها در ناوگان حمل ونقل شهری فرسوده هستند. براساس آمار تاکنون در سطح شهر تهران پنج‌هزار و ۲۶۱ تاکسی پیکان فرسوده شناسایی شده که اکنون چهار‌هزار و ۶۰۷ تاکسی از رده خارج شده‌اند. در بخش ناوگان حمل و نقل نیز باید تاکید کرد که با تردد اتوبوس‌ها و کامیون‌هایی با عمر بیش از ۱۴ و ۲۰ سال در پایتخت مواجه هستیم. از سوی دیگر تردد دو‌هزار اتوبوس با عمر بیش از 30 سال در پایتخت را شاهد هستیم. همچنین بیش از 10‌هزار پیکان در پایتخت در حال تردد هستند. در این زمینه شورای شهر تهران چه برنامه‌ای دارد؟

سیاست‌های نوسازی ناوگان حمل ‌‌و نقل عمومی، جایگزین ‌کردن موتورها و خودروهای برقی و هیبریدی خورشیدی- برقی، بهینه‌سازی الگوی مصرف سوخت را با همکاری نهادهای دانشگاهی در دست بررسی دارد و الگوهای جایگزینی تدریجی را دنبال می‌کند. بسیاری از خودروها با پلاک شهرستان به صورت غیر‌قانونی و بدون داشتن مشخصه‌ای در شهر فعالیت می‌کنند که به نظر می‌رسد شهرداری تهران باید اقدام جدی‌تری نسبت به این قضیه انجام دهد. این در حالی است که در دوره گذشته مدیریت شهری نیز این مساله بارها مطرح شده، اما در عمل هیچ گشایشی در وضعیت مسافرکشان شهر رخ نداد.

نوسازی و جایگزینی، نیازمند سرمایه‌گذاری، نظارت و اراده قوی برای اجراست. سرمایه‌گذاری خارجی در ایران هنوز دچار مساله است و امنیت بازگشت سرمایه باید برای سرمایه‌گذار محرز باشد.

استفاده از فناوری‌های نوین می‌تواند ما را در زمینه مدیریت ترافیک و افزایش کارایی کمک کند، چرا که اپلیکیشن‌ها واسطه‌ای بین مسافر و رانندگان هستند که به دلیل سهولت دسترسی می‌توانند تقاضای سفر را کاهش دهند و با افزایش درآمد رانندگان زمینه رضایت هر دو طرف موضوع را فراهم کنند.

درباره اقدامات شورای شهر برای ساماندهی تاکسی‌های اسنپ و تپسی بفرمایید.

این در حالی است که مدیریت شهری هم برای به‌روز کردن خدمات خود کارپینو را راه‌اندازی کرده است. تاکنون دو‌هزار و 500 راننده تاکسی در این نرم افزار آغاز به‌کار کرده‌اند و ۱۲‌هزار و ۵۰۰ نفر هم در نوبت آموزش قرار دارند.در مورد سامانه‌های برخط حمل‌‌‌ونقل شهری، مدیریت جدید سازمان تاکسیرانی در حال بازنگری و تدوین آیین‌نامه لازم و تنظیم سازوکار بهبود امنیت شهروندان است. اگرچه فناوری به آسایش و سرعت دادن کارها کمک می‌کند، اما نباید پیش از سامانه و فرهنگ کاربری بر اتمسفر شهری مسلط شود. مدیریت شهری ابزارهای قانونی متوقف کردن کار این شرکت‌ها را دارد و لازم است در جذب راننده و کارکنان، سرویس‌دهی و نظارت معیارها و قوانین تاکسی‌رانی رعایت شود. هرگونه خدمتی در زمینه حمل و نقل مسافر در شهر سامانه و سازمان مدیریت شهری مشخصی دارد و یک شرکت به دلیل فعال‌سازی و دسترسی فناوری نو نمی‌تواند خارج از قوانین عمل کند یا اصول کلی خدمت را نادیده بگیرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha