متخصص کلیه و مجاری ادراری با بیان اینکه وجود خون باید در مجاری ادراری جدی گرفته شود در خصوص عوامل بروز این عارضه توضیح داد.

وجود خون در ادرار را جدی بگیرید

سلامت نیوز:متخصص کلیه و مجاری ادراری با بیان اینکه وجود خون باید در مجاری ادراری جدی گرفته شود در خصوص عوامل بروز این عارضه توضیح داد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس،حسن کرمی متخصص کلیه و مجاری ادراری  در خصوص علل وجود خون در ادرار توضیح داد: عفونت ادراری یکی از علل مشاهده شدن خون در ادرار است.

وی افزود: هرگونه التهاب و تورم چه با منشأ ویروسی و باکتری می‌تواند باعث خون‌ریزی در ادرار شود و نکته مهم این است که وقتی خونریزی ادراری به علت التهاب و تورم مجرا و مثانه و کلیه باشد علائم دیگر از قبیل سوزش شدید ادرار، درد، تکرر ادرار و گهگاهی تب نیز به همراه دفع خون دیده خواهد شد.

وی با بیان اینکه وقتی فرد آزمایش ادرار می‌دهد علاوه بر سلول های خونی سلول‌های التهابی و باکتری نیز در ادرار وجود  خواهد داشت گفت: این بیماری با مصرف آنتی بیوتیک و مصرف مایعات فراوان سریعاً بهبودی پیدا می‌کند. از نمونه عفونت ویروسی که باعث التهاب شدید و خونریزی شدید از مثانه می‌شود می‌توان به آدنوویروس اشاره کرد که فرد ناگهانی دچار خونریزی شدید از مثانه می‌شود و علیرغم خون‌ریزی شدید بیماری خودبخود کنترل می‌شود.

کرمی وجود خون به علت تومور یا سرطان یکی دیگر از علائم بروز بیماری دانست و توضیح داد: یکی از شایع‌ترین علت خونریزی ادراری، سرطان‌های دستگاه ادراری مخصوصاً سرطان مثانه است ولی در سرطان لوله حالب و کلیه‌ها نیز خون در ادرار دیده می‌شود. شایع‌ترین منشأ خون در ادرار در زمینه سرطان مثانه است. کسانی که سیگار، قلیان و انواع دودها را استفاده می کنند، امکان ابتلا به سرطان مثانه در آن‌ها بیشتر است.

این اورولوژیست تصریح کرد: هر فرد سیگاری و آشنا با دخانیات که با خونریزی ادراری مراجعه می‌کند، باید حتماً از نظر سرطان مثانه بررسی شود.

کرمی در پایان با بیان اینکه یکی از علل شایع خونریزی ادراری وجود سنگ در سیستم ادراری اعم از سنگ کلیه‌ها، مثانه و حالب است اضافه کرد: حرکت سنگ و تحریک موضعی آن باعث التهاب مخاط مثانه و مجرا و کلیه شده و باعث ایجاد خونریزی در ادرار می شود که بادرمان سنگ خونریزی نیز از بین خواهد رفت.


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha