کم‌کردن مصرف نمک، خوردن گریپ‌فروت یا حذف موادغذایی کنسروشده، کافی نیست. اگر فشارخون‌تان بالا باشد و مدام گرفتار سردردهای ناشی از بالارفتن فشارخون باشید، در کنار مصرف داروهای تجویزشده، باید سبک زندگی‌تان را هم تغییر دهید.

راه‌های طبیعی کاهش فشارخون را امتحان کنید

سلامت نیوز: کم‌کردن مصرف نمک، خوردن گریپ‌فروت یا حذف موادغذایی کنسروشده، کافی نیست. اگر فشارخون‌تان بالا باشد و مدام گرفتار سردردهای ناشی از بالارفتن فشارخون باشید، در کنار مصرف داروهای تجویزشده، باید سبک زندگی‌تان را هم تغییر دهید.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از هفته نامه آتیه نو، شما برای نجات‌دادن جان‌تان، چاره‌ای جز دگرگون‌کردن شیوه زندگی‌کردن‌تان ندارید.


اتومبیل‌تان را در خانه پارک کنید
وقت ندارید؟ دوست ندارید یا حتی پول ندارید که در یک باشگاه ورزشی ثبت‌نام کنید؟ اشکالی ندارد. باور کنید چنددقیقه قدم‌زدن در روز هم می‌تواند حال‌تان را دگرگون کند. محققان می‌گویند اگر هرروز، 15 دقیقه راه بروید، فشارخون‌تان به شکل محسوسی کاهش پیدا می‌کند. این کار ساده و بدون هزینه، نه تنها وزن شما را کاهش می‌دهد، بلکه وضعیت گردش خون را در بدن‌تان هم بهبود می‌بخشد.


اسفناج بخورید
مصرف بیشتر پتاسیم، یکی دیگر از راه‌های کاهش فشارخون است. اگر در سبد غذایی‌تان، حجم بیشتری از اسفناج، لوبیا، موز و دیگر سبزیجات حاوی پتاسیم را جا دهید، فشارخون‌تان پایین‌تر می‌آید و احتمال مزمن‌شدن فشارخون بالای‌تان، کاهش پیدا می‌کند.


به غذای‌تان فلفل بزنید
حق دارید! خوردن غذای کم‌نمک، کار آسانی نیست. اما برای اینکه پرزهای چشایی شما، کمبود نمک غذا را احساس نکنند و اشتهای‌تان کور نشود، باید سراغ دیگر طعم‌دهنده‌ها بروید. سیر، فلفل، ریحان و لیمو، از جمله چاشنی‌هایی هستند که هم طعم غذا را بهتر می‌کنند، هم باعث افزایش فشارخون‌تان نمی‌شوند.


گام‌شمار بخرید
اگر زن باشید و در دوره یائسگی به سر ببرید، احتمالا فشارخون بالاتری دارید. اما به گفته متخصصان، حتی در این سال‌ها هم با کمک یک دستبند گام‌شمار، می‌توانید وضعیت سلامت‌تان را بهبود ببخشید. آنها معتقدند زنان یائسه، باید هر روز 4 تا 5 هزار قدم بیشتر از دیگر زنان بردارند و با این کار می‌توانند فشارخون‌شان را به شکل قابل‌توجهی کاهش دهند.


بذر کتان بخورید
اگر هر روز 4 قاشق غذاخوری بذر کتان بخورید، فشارخون‌تان پایین می‌آید و احتمال دچارشدن‌تان به بیماری‌های قلبی هم کمتر می‌شود. این دانه‌ها، سرشار از اسیدهای چرب امگا3 هستند و حتی اضافه‌کردن دو قاشق از آنها به غذا یا سالاد، می‌تواند فشارخون و مشکلات مربوط به تخم‌دان را کاهش دهد.


چشم‌های‌تان را ببندید و عمیق، نفس بکشید
هر روز لااقل 10 دقیقه، یک موسیقی آرام پخش کنید، روی زمین صاف دراز بکشید و دور از آلودگی‌های صوتی، فکرتان را به دشت‌های باز ببرید و عمیق و شکمی نفس بکشید. محققان تردیدی ندارند که تمرین‌های تن‌آرامی، فشارخون را کاهش می‌دهد و احتمال دچارشدن به مشکلات قلبی و عروقی را کمتر می‌کند.


شکلات تلخ بخورید
شکلات‌های کاکائویی تیره و تلخ، سرشار از فلانوئیدها هستند.
اگر به بدن‌تان بیشتر فلانوئید برسانید، عروق خونی‌تان کمتر دچار سختی می‌شوند و فشارخون‌تان بالا نمی‌رود. سختی عروق خون، از دلایل اصلی افزایش فشارخون است و اگر با کمک فلانوئیدها، انعطاف‌پذیری شریان‌ها را بیشتر کنید، کمتر به افزایش فشارخون دچار می‌شوید.


دست همسرتان را بگیرید
اضطرابی که هر روز گرفتارش هستید، خیلی‌زود می‌تواند شما را به اختلالات مزمن مرتبط با فشارخون دچار کند. اما به گفته محققان، اگر در لحظات سخت زندگی‌تان، یا حتی لحظه‌ای که خسته از کار روزانه به خانه برگشته‌اید، چند دقیقه دست همسرتان را بگیرید، فشارخون‌تان بالا نمی‌رود. به گفته آنها، ارتباطات عاطفی قوی و آرامش‌بخش، می‌تواند وضعیت عروقی شما را بهبود ببخشد.


خوب بخوابید
اختلالات خواب یا بی‌خوابی خودخواسته، فشارخون را بالا می‌برند. اگر نگران وضعیت قلبی و عروقی‌تان هستید، باید هر شب حداقل 7 ساعت متوالی، آرام و راحت بخوابید. گذشته از این، درصورتی که زیاد خر و پف می‌کنید، حتما به متخصص گوش، حلق و بینی مراجعه کنید.
اگر آپنه داشته باشید، حتی در صورت زیادخوابیدن، کیفیت خواب پایینی را تجربه می‌کنید و فشارخون‌تان هم هر روز بالاتر می‌رود. محققان می‌گویند نیمی از افرادی که به آپنه دچار هستند، از فشارخون بالا هم رنج می‌برند.


رژیم دریایی بگیرید
خوردن ماهی‌های چرب یا اضافه‌کردن روغن ماهی به غذا، فشارخون را کاهش می‌دهد. محققان می‌گویند غذاهایی که به سفره‌تان وارد می‌کنید، بر وضعیت عروق شما تاثیر می‌گذارند و اگر بیشتر از قبل، غذای دریایی کم‌نمک بخورید یا اینکه گاهی غذای خوش‌طعمی را با سویا درست کنید، کمتر به فشارخون بالا دچار می‌شوید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha