معاون فنی سازمان انتقال خون تاکید کرد: در حال حاضر در زمینه ذخیره خون در کشور وضعیت بحرانی نداریم.

بحران ذخیره خون در کشور نداریم

سلامت نیوز:معاون فنی سازمان انتقال خون تاکید کرد: در حال حاضر در زمینه ذخیره خون در کشور وضعیت بحرانی نداریم.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از  ایسنا، دکتر کریم شمس دریک برنامه رادیویی گفت: با توجه به اینکه خون فرآورده‌ای است که از اهداکنندگان گرفته می‌شود و منوط به مراجعه آنان به مراکز اهدای خون است، در ایام مختلف سال با افزایش یا کاهش مراجعه‌کنندگان مواجه هستیم که باعث  تغییر میزان ذخایر خونی می‌شود بنابراین در ایام خاصی از سال مخصوصا اوایل زمستان، مهرماه و نوروز مراجعه کمتر می‌شود. عوامل جوی و محیطی هم می‌توانند تاثیرگذار باشند و وضعیت را حادتر کنند.

وی با اشاره به حضور مستمر اهدا کنندگان خون در ۲۱۰ پایگاه اهدای خون کشوراظهارکرد: در حال حاضر در کشور شبکه ملی خون‌رسانی داریم و خون به نقاطی که با کمبود روبرو هستند، منتقل می‌شود.

معاون فنی سازمان انتقال خون ایران با تاکید بر اینکه در حال حاضر وضعیت بحرانی در زمینه ذخیره خون نداریم، اظهار کرد: با توجه به ادامه روند آلودگی هوا، همیشه سعی می‌کنیم ذخایر مطمئنی از خون را نگهداریم. اگر این ذخایر بیش از اندازه افزایش داده شوند، باعث اتلاف منابع می‌شود و اگر کاهش پیدا کنند احتمال خطر کمبود منابع وجود دارد. در حال حاضر با ذخیره خونی حدود شش تا هفت روزه در کشور منابع قابل قبولی داریم.

وی تصریح کرد: اگر با ادامه کمبود ذخیره خون روبرو شویم معمولا شش تا هفت روز زودتر فراخوان می‌دهیم. تقاضای ما این است که مردم با مراجعه به مراکز اهدای خون در حفظ این ذخایر به سازمان اهدای خون کمک کنند.

ایران در منطقه خاورمیانه کمترین شیوع هپاتیت C را دارد

در ادامه این برنامه رادیویی،  سید موید علویان – رئیس شبکه هپاتیت ایران- اظهار کرد: در قدیم افراد برای اینکه بفهمند هپاتیت دارند، خون اهدامی‌کردند اما امروز افراد سالم این کار را انجام می‌دهند که باعث حفظ سلامت ذخایر خونی می‌شود.

وی استمرار در اهدای خون را یکی از عوامل تضمین کننده سلامت خون‌های اهدایی دانست و گفت: گرفتن خون از افراد اهداکننده مستمر برای ارتقای کیفی و تضمین صددرصدی سلامت خون اهمیت زیادی دارد. خوشبختانه ما از سال ۱۳۷۵ تمام خون‌ها را از نظر هپاتیت C چک می کنیم. این اقدام باعث شده است ایران در منطقه خاورمیانه کمترین شیوع هپاتیت C را داشته باشد.

علویان با بیان اینکه در ۲۰ سال گذشته سلامت خون‌های اهدایی باعث شده است بیماری در جامعه کاهش پیدا کند، اظهارکرد: در برخی کشورهای همسایه مانند پاکستان هپاتیت C، پنج درصد و آذربایجان هفت درصد شیوع دارد. یکی از دلایل ابتلا به این بیماری در این کشورها، انتقال از راه خون و فرآورده‌های خونی است اما در ایران اهدا کننده مستمر سالم داریم و سازمان انتقال خون به اصول اهدا و چک کردن خون‌ها متعهد است. به همین دلیل این بیماری‌ها در جامعه کاهش پیدا کرده است. ما طرفداراین هستیم که اهدا کنندگان  داوطلب و مستمر باشند تا بتوان سلامت خون را بیشتر تضمین کرد.


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha