چهارشنبه ۲۰ دی ۱۳۹۶ - ۰۸:۵۳
کد خبر: 234777

یک متخصص فیزیوتراپی با اشاره به اینکه زنان بارداربا فراگیری نحو صحیح نشستن،خوابیدن وحتی با تمرینات تنفسی می توانند نوزاد خود را به طورطبیعی به دنیا بیاورند، گفت:فیزیوتراپی نقش اساسی در کاهش زایمان سزارین دارد.

نقش فیزیوتراپی در کاهش سزارین

سلامت نیوز:یک متخصص فیزیوتراپی با اشاره به اینکه زنان بارداربا فراگیری نحو صحیح نشستن،خوابیدن وحتی با تمرینات تنفسی می توانند نوزاد خود را به طورطبیعی به دنیا بیاورند، گفت:فیزیوتراپی نقش اساسی در کاهش زایمان سزارین دارد.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا،دکتر همایون ستوده  افزود:زنان باید در دوران بارداری آمادگی های جسمانی لازم را برای زایمان راحت و آسان بدست آورند؛تحرک کافی و همچنین نرمش عضلات کف لگن از موضوعاتی است که در این زمینه نقش بسیار مهم دارد.
وی اظهار کرد:هرچند وزارت بهداشت اقداماتی برای کاهش زایمان سزارین به عمل آورده، اما اگر زنان آمادگی لازم را برای زایمان طبیعی داشته باشند به سمت سزارین سوق پیدا نمی کنند.


متخصص فیزیوتراپی ادامه داد: اگر فیزیوتراپ بعد از زایمان به خصوص سزارین در تحرک بدنی صحیح زنان دخالت کند و نوع راه رفتن صحیح و وضعیت های ضد درد را به آنان آموزش دهد، آسیبی به ستون فقرات این افراد وارد نمی شود.


وی تاکید کرد که درکشور ما کارهای درمانی به صورت تیمی انجام نمی شود و برخی از متخصصان زنان آگاهی لازم را ندارند که فیزیوتراپیست چگونه می تواند همکار بسیار موثری برای آنان باشند تا با ارائه خدمات تیمی مناسب، زنان زایمان آسان، راحت و بدون آسیب داشته باشند.


متخصص فیزیوتراپی ادامه داد: در برخی از کشورهای پیشرفته مانند انگلیس و آلمان دوره های آموزشی رایگان فیزیوتراپی برای زنان باردار برگزار می شود که آنان با کمترین مشکل، نوزاد سالم با زایمان طبیعی بدنیا آورند.


وی با اشاره به بزرگ شدن شکم زنان در حین بارداری و پس از آن که سبب اختلالات در ستون فقرات می شود، گفت:این اختلالات بعدها می تواند به صورت دردهای ستوان فقرات یا اندام های تحتانی بروز پیدا کند که با فیزیوتراپی می توان از بروز آن جلوگیری کرد.


ستوده بر آمادگی جسمانی زنان در قبل از زایمان، حین باداری، زایمان و پس از آن تاکید کرد و گفت: اغلب زنان ایرانی پس از چند زایمان دچار افتادگی بخش تحتانی شکم می شوند.


وی افزود: عضلات شکم در این وضعیت رها می شود و در نتیجه وزن احشا، سبب بزرگ شدن بخش تحتانی شکم می شود که با آموزش های مناسب از بروز این عارضه می توان جلوگیری کرد.


ستوده یکی از دلایل سختی زایمان را ناشی از فشارهای روانی اعلام کرد و گفت: زنان باید آمادگی روانی مناسب برای این کار را داشته باشند که این کار با آموزش های لازم میسر است.


کاهش سزارین یکی از مباحث مهم حوزه سلامت است و مسئولان وزارت بهداشت پس از اجرایی شدن طرح تحول سلامت در صدد افزایش زایمان طبیعی در کشور هستند.


دکتر سیدحسن قاضی زاده هاشمی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اردیبهشت ماه گذشته گفته بود که با اجرای طرح تحول نظام سلامت، زایمان سزارین با هدف سلامت مادران باردار 11،6 درصد در سطح کشور کاهش یافته است.


طرح تحول نظام سلامت با زنجیره ای از خدمات، به عنوان راهکار و دستاوردی مهم از سوی دولت از 15 اردیبهشت ماه سال 93 با هدف کاهش هزینه های درمان شهروندان با محوریت اقشار آسیب پذیر، از طریق ساماندهی تامین خدمات بیمارستانی و کاهش پرداخت سهم بیماران در بیمارستان های وابسته به وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اجرا شد.


کاهش میزان پرداختی بیماران بستری در بیمارستان های دانشگاهی، گسترش پوشش خدمات اورژانس هوایی، ارتقای کیفیت خدمات ویزیت در بیمارستان های دولتی، حضور پزشکان متخصص در بیمارستان های دولتی، حضور پزشکان در مناطق کمتر توسعه یافته و محروم کشور، ارتقای کیفیت هتلینگ در بیمارستان های دولتی و برنامه گسترش زایمان طبیعی از اهداف و دستاوردهای مهم این طرح بود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha