معاون بهداشت وزیر بهداشت،درمان و آموزش پزشکی گفت: وزارت بهداشت بشدت به دنبال اجرای نظام ارجاع و برنامه پزشک خانواده است اما اگر هزار میلیارد تومان(از بودجه 2هزارمیلیاردی) برنامه پزشک خانواده برنگردد، تمام این برنامه ریزی ها زیر سوال می رود.

بودجه هزار میلیاردی پزشک خانواده برنگردد، اجرای نظام ارجاع زیر سوال می رود

سلامت نیوز: معاون بهداشت وزیر بهداشت،درمان و آموزش پزشکی گفت: وزارت بهداشت بشدت به دنبال اجرای نظام ارجاع و برنامه پزشک خانواده است اما اگر هزار میلیارد تومان(از بودجه 2هزارمیلیاردی) برنامه پزشک خانواده برنگردد، تمام این برنامه ریزی ها زیر سوال می رود.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا،علیرضا رئیسی  در پاسخ به این پرسش که اگر هزار میلیارد تومان کاهش بودجه پزشک خانواده در مجلس تصویب شود، این برنامه و نظام ارجاع انجام خواهد شد؟ افزود: بشدت امیدواریم و تلاش می کنیم که کاهش هزار میلیارد تومانی بودجه پزشک خانواده در مجلس تصویب نشود و این بودجه به وزارت بهداشت برگردد وگر نه کل برنامه ریزی های وزارت بهداشت برای اجرای این اقدام مهم(اجرای نظام ارجاع) زیر سوال می رود و بر زمین می ماند.


برنامه پزشک خانواده و نظام ارجاع برنامه ای است که بر اساس مصوبه برنامه توسعه پنجم و ششم در مجلس، وزارت بهداشت مکلف به اجرای آن شده است، مطابق این برنامه خدمات سلامت در سه سطح تعریف می شود.


در سطح اول سلامت همه مردم از طریق یک نفر مراقب سلامت یا پزشک خانواده تحت کنترل قرار می گیرد؛ همه مردم در زمان سلامت از آموزش های پیشگیرانه برخوردار می شوند و در صورت بیماری تحت درمان پزشک خانواده قرار می گیرند.


در این سیستم در صورتی که افراد به خدمات تخصصی پزشکی نیاز داشته باشند، فقط با ارجاع پزشک خانواده می توانند به پزشک متخصص مراجعه کنند و فقط در این صورت، حمایت های مالی بیمه ای از هزینه های خدمات تخصصی پزشکی انجام می شود. سطح سه این خدمات نیز خدمات بستری و فوق تخصصی است که با ارجاع پزشک خانواده یا متخصص انجام می شود.
پزشک متخصص نیز پس از مشاوره و ارائه خدمات تخصصی از طریق سیستم پرونده الکترونیک سلامت، بازخورد خدمات ارائه شده را به پزشک خانواده که مسئول سلامت فرد است، گزارش می کند.


اجرای این برنامه از هزینه های اضافه، مراجعات غیر ضروری و سردرگمی مردم در انتخاب پزشک جلوگیری می کند و همه خدمات سلامت می تواند بر اساس گایدلاین ها(راهنمای بالینی) و بسته های خدمات تعریف شده، استاندارد شود.


از سال های گذشته مجلس برای اجرای این برنامه ملی حدود 2هزار میلیار تومان برای وزارت بهداشت مصوب کرد که البته تا قبل از دولت یازدهم پرداخت نمی شد با این وجود در لایحه بودجه سال 97، ردیف این بودجه از 2هزار میلیارد تومان به هزار میلیارد تومان کاهش یافته است.


معاون وزیر بهداشت با ابراز امیدواری نسبت به اصلاح این بودجه در مجلس و بازگشت هزار میلیارد تومان اعتبار برنامه پزشک خانواده و نظام ارجاع، گفت: وزارت بهداشت برای اجرای نظام ارجاع در حاشیه شهرها و مناطق شهری حدود 21 هزار و 800 مراقب سلامت بکارگیری کرده است، اگر بودجه پزشک خانواده برنگردد، حقوق این افراد را چگونه پرداخت کنیم؟


وی افزود: حقوق مراقبان سلامت که استخدام وزارت بهداشت نیستند و به صورت خرید خدمت فعالیت می کنند، در برنامه بهداشت و درمان شهری از محل بودجه پزشک خانواده تامین می شود و هیچ بودجه دیگری برای پرداخت حقوق این افراد نداریم.
رئیسی گفت: البته بودجه پزشک خانواده در سال 96 هم عملا هزار میلیارد تومان بود که از این میزان تاکنون فقط 350 میلیارد تومان به وزارت بهداشت پرداخت شده است و به همین علت در بسیاری از استان ها سه تا چهار ماه در پرداخت حقوق مراقبان سلامت عقب هستیم و پرداخت حقوق آنها به تاخیر افتاده است.


معاون بهداشت وزیر بهداشت افزود: برای بازگشت هزار میلیارد تومان از بودجه پزشک خانواده خود من و وزیر بهداشت به مجلس رفته ایم و همه نمایندگان مجلس هم حمایت کرده اند.


رئیسی گفت: اگر واقعا می خواهیم در کشور هزینه های اضافه را در نظام سلامت کنترل و مدیریت کنیم، باید نظام ارجاع را اجرا کنیم و هر چه قدر اعتبارات سلامت را به سطح پیشگیری و بهداشت بیاوریم، 10 برابر آن در حوزه درمان هزینه ها کاهش پیدا می کند. بنابراین افزایش بودجه های بهداشتی و اجرای پزشک خانواده و نظام ارجاع هزینه نیست بلکه عین سرمایه گذاری برای کشور و سلامت مردم است و این اتفاق باید بیفتد.
ایرج حریرچی، قائم مقام وزیر بهداشت،درمان و آموزش پزشکی نیز پیش از این در گفت و گوی اختصاصی با خبرنگار سلامت ایرنا، اعلام کرده بود که تنها راه نجات نظام سلامت از مشکلات متعدد آن، اجرای نظام ارجاع در کشور است که باید با اجرای بسته خدمات تعریف شده برای همه ایرانیان اجرا شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha